خبر ر وز

۱۳۹۳/۰۸/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۵۱۴

اعلام مصوبات عدم‌انطباق طرح‌ جامع و تفصیلی تهران

وزیر راه و شهرسازی، حفظ انضباط شهری را منوط به کنترل ارتکاب تخلف در احداث ساختمان‌های شهری، پیشگیری از فروش هرگونه تراکم و تغییر کاربری خارج از چارچوب قوانین دانست. این درحالی است که دولت نیز به‌عنوان بالاترین مقام اجرایی کشور، درصدد ساماندهی ساخت‌وساز شهری است. به این ترتیب، در همین راستا، شورای عالی شهرسازی و معماری کشور به‌دنبال 6جلسه بررسی مغایرت‌های طرح تفصیلی شهر تهران با طرح‌جامع مصوب1386 در نامه‌یی به استاندار تهران و شهردار و رییس شورای شهر تهران مصوبات جلسه دوشنبه 19/8/93 شورای عالی شهرسازی و معماری را اعلام کرد. این شورا، اجرای رهنمودهای مقام معظم رهبری درخصوص حفاظت از باغات و فضای سبز شهری و در نظرگرفتن محدودیت‌های جدی منابع آب، با بهره‌گیری از نظرات کمیته فنی شورای عالی و پیشنهادات شورا و شهرداری تهران، برای انطباق طرح تفصیلی با طرح‌جامع و محدود کردن حداکثری جمعیت‌پذیری شهر تهران، به‌شرح زیر تصمیم‌گیری کرد:

1- تایید نظر کمیته فنی شورای عالی درخصوص تغییرات در پهنه‌های طرح‌جامع با قید ضرورت بررسی مجدد کلیه تغییرات در پهنه‌های اصلی و زیرپهنه‌های طرح‌جامع ظرف مدت سه‌ماه توسط دبیرخانه شورای عالی و ارایه آن به شورای عالی جهت تصمیم‌گیری نهایی. در هر صورت شهرداری تهران موظف است به‌هنگام صدور پروانه ساختمانی در تمامی پهنه‌ها ضوابط و مقررات و همچنین کاربری‌های تعیین‌شده از سوی طرح‌جامع را رعایت کند. پروانه‌های مغایر صادره واجد حقوق مکتسبه برای ذی‌نفع و شهرداری نیست.

2- لغو کلیه تغییرات کاربری‌هایی که در اجرای بند4 پیوست5 سند اصلی طرح‌جامع تثبیت شده‌اند درصورت مغایرت اساسی با طرح‌جامع و صدور هرگونه پروانه ساختمانی در اراضی با کاربری تثبیت‌شده (کاربری‌های خدماتی هفت‌گانه) صرفا براساس کاربری اولیه در طرح‌جامع مصوب. (هرگونه تغییر در کاربری‌های تثبیت‌شده باید بنا به درخواست شهرداری تهران و پس از احراز تامین کاربری مربوطه و تصویب کمیسیون ماده5، جهت اتخاذ تصمیم نهایی به شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ارایه شود.)

3- ضرورت پیگیری تهیه طرح‌های موضعی و موضوعی مندرج در پیوست4 سند اصلی طرح‌جامع براساس برنامه زمان‌بندی که ظرف مدت یک‌ماه توسط دبیرخانه شورای عالی با همکاری شهرداری تهران تنظیم و به تصویب شورای عالی خواهد رسید.

4- الزام تهیه سند اساس طرح‌جامع توسط وزارت راه و شهرسازی (برای تعیین حدود صلاحیت مراجع قانونی مربوطه در انجام تغییرات طرح تفصیلی) و ارایه آن به شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ظرف مدت دوماه جهت تصویب نهایی.

5- توصیه تشکیل مجدد «نهاد مطالعات و پایش طرح‌های توسعه شهری تهران» از سوی وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران با تاکید بر ارزیابی و آسیب‌شناسی عملکرد تجربه قبلی و بازآرایی تشکیلات، ضوابط و نظامات مالی مرتبط.

6- الزام تعیین عملکردهای مجاز به استقرار در هریک از زیرپهنه‌های طرح تفصیلی و ارایه راهکار تضمین امکان تحقق‌پذیری کاربری‌های خدماتی شهری توسط شهرداری تهران و ارایه آن ظرف مدت 6ماه به شورای عالی شهرسازی و معماری جهت تصویب نهایی.

7- ارایه گزارش آخرین وضعیت «اراضی ذخیره توسعه و نوسازی شهری» موجود به‌عنوان اصلی‌ترین فرصت‌های توسعه پایدار شهر تهران و اقدامات انجام‌شده روی اراضی موصوف از زمان ابلاغ طرح‌جامع شهر تهران به‌همراه برنامه شهرداری برای اراضی باقی‌مانده، از سوی شهرداری تهران ظرف مدت سه‌ماه به شورای عالی.

8- بازنگری و ارایه پیشنهادات لازم درخصوص اصلاح دستورالعمل موضوع ماده14 قانون زمین‌شهری با رویکرد حفظ حداکثری باغات موجود شهر تهران توسط دبیرخانه شورای عالی با همکاری شورای اسلامی شهر تهران ظرف مدت سه‌ماه و ارایه به شورای عالی برای تصویب نهایی.

براساس این مصوبه، وزارت راه و شهرسازی موظف است اقدامات لازم برای بازنگری طرح‌جامع شهر تهران را ترجیحا از‌طریق نهاد موضوع بند5 این مصوبه یا راسا با بهره‌گیری از توان و تجارب مهندسان مشاور داخلی و خارجی توانمند و دارای صلاحیت به انجام رساند. دبیرخانه شورای عالی مسوول نظارت بر اجرای صحیح این مصوبه بوده و برای اطمینان از حصول نتیجه لازم‌ است ساختار ویژه انجام این مسوولیت و همچنین مکانیسم پایش مستمر تغییرات کالبدی شهر تهران (داخل محدوده و حریم) را به‌نحو مقتضی تجهیز کند و در همین راستا شورای عالی بر ضرورت امکان دسترسی بدون محدودیت دبیرخانه شورای عالی به کلیه اسناد و اطلاعات و نقشه‌های سامانه صدور پروانه شهرداری تهران و اطلاعات دبیرخانه کمیسیون ماده5 شهر تهران تاکید می‌کند. دبیرخانه شورای عالی موظف است گزارش مربوط به اقدامات انجام‌شده در راستای این مصوبه را در دوره‌های سه‌ماهه به شورای عالی گزارش کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر