بازار سرمایه

۱۳۹۳/۰۸/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۵۰۴

فرابورس ایران 100هزارمیلیارد تومانی شد

به‌دنبال عرضه اولیه دو شرکت بهمن لیزینگ و قاسم‌ایران، بازار فرابورس ایران 100هزارمیلیارد تومانی شد. به گزارش روابط عمومی فرابورس ایران، با پیوستن دو شرکت بهمن لیزینگ و قاسم‌ایران به بازار فرابورس، ارزش این بازار 100هزارو177میلیارد تومان شد. از سوی دیگر در جریان عرضه 5درصدی سهام شرکت قاسم‌ایران از سوی سهامدار عمده، هر سهم این شرکت 10هزار ریال در فرابورس کشف قیمت شد. از 18میلیون سهم شرکت 360میلیارد ریالی قاسم‌ایران که در بازار دوم فرابورس برای نخستین‌بار عرضه شد، 9میلیون سهم به معامله‌گران برخط (آنلاین) اختصاص یافت و حداکثر 350 سهم برای هر معامله‌گر در نظر گرفته شد. همچنین در این عرضه اولیه، سقف خرید هر ایستگاه معاملاتی 7هزار سهم بود و با توجه به اینکه این شرکت در بازار دوم فرابورس عرضه شد، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و قابل معامله سهمیه‌یی برای خرید سهام نداشتند.


پذیرش «رفاه» و «بیمه اتکایی»

شرکت فرابورس ایران با انتشار دو اطلاعیه جداگانه، از ورود «شرکت بیمه اتکایی ایرانیان» به بازار اول و «شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌یی رفاه (سهامی عام)» به بازار پایه فرابورس خبر داد. برپایه این خبر، شرکت بیمه اتکایی ایرانیان پس از احراز کلیه شرایط پذیرش از تاریخ 21آبان1393 با نماد «اتکای» به‌عنوان یکصدوچهارمین نماد معاملاتی- چهل‌و‌هفتمین شرکت در بازار اول- در فهرست نرخ‌های فرابورس ایران درج شد. همچنین شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌یی رفاه از تاریخ 21آبان1393 با نماد «رفاه» در فهرست نرخ‌های بازار پایه فرابورس ایران به‌عنوان یکصدوهفتادمین نماد معاملاتی درج می‌شود. این خبر همچنین حاکی است صورت‌های مالی و سایر اطلاعات دو شرکت یادشده از طریق شبکه کدال در دسترس همگان است.


افزایش ارزش معاملات

مدیرعامل فرابورس با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون بالغ‌بر ۲۰ شرکت در فرابورس پذیرش شده‌اند، گفت: در سال‌های آینده درصددیم تعداد بازارهای خود را متناسب با مخاطب خاص طراحی کنیم. امیر هامونی مدیرعامل فرابورس در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفت: در ماه‌های گذشته شرایط بازار به‌گونه‌یی بود که امکان عرضه اولیه 20 شرکت را نداشتیم اما از هفته جاری روند حجم معاملات مساعد بوده است. هم‌اکنون استقبال جدیدی از بازار صورت گرفته و دو عرضه اولیه را پشت‌سر گذاشته‌ایم. هامونی با اشاره به اینکه اگر روند بازار به همین شکل ادامه پیدا کند تا پایان سال هر هفته یک عرضه اولیه خواهیم داشت، اضافه کرد: این هفته لیزینگ بهمن و قاسم‌ایران با استقبال سهامداران عرضه اولیه خود را انجام داده‌اند به نحوی که در این دو شرکت بالغ‌بر 70هزار سهامدار حضور پیدا کردند.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین موضوع استراتژیک فرابورس که در سند راهبردی فرابورس هم مطرح شده تنوع‌سازی و استفاده از ابزارهای جدید مالی است، گفت: درحال حاضر با 5 بازار که شامل بازار سهام، پذیره‌نویسی، ابزارهای نوین بانکی و بازار پایه که سهامداران عامی هستند که نمی‌توانند در بازار‌های اول و دوم معیارهای پذیرش را داشته باشند، مواجه هستیم که برنامه‌های متعددی برای توسعه آنها را در دستورکار داریم. مدیرعامل فرابورس همچنین در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه از بهمن پارسال شرایط رکودی بر بازار حاکم شد و معاملات را به‌شدت کاهش داد، افزود: در یک ماه اخیر شرایط متفاوت شده و شاهد ورود نقدینگی جدید به بازار هستیم به‌طوری که در فرابورس میانگین ارزش روزانه معاملات از 70میلیارد تومان به 110میلیارد تومان رسیده است. وی در پاسخ به اینکه آیا برنامه‌ریزی و کنترل لازم برای عدم شکل‌گیری حباب در بازار همانند سال گذشته انجام گرفته است، گفت: شرایط بورس در سال گذشته حبابی نبود و این مقوله نیاز به بررسی علمی جداگانه‌یی دارد و نمی‌توان به راحتی از این واژه استفاده کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر