ادامه روزهای کم‌رمق بورس تهران

۱۳۹۳/۰۸/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۵۰۲

مذاکرات هسته‌یی تلالویی نداشت و بر همین اساس بورس تهران نیز در هفته گذشته تحت تاثیر این اتفاق، روند نسبتا مثبتی که از نخستین روز کاری در پیش گرفته بود را در آخرین روز کاری این هفته با روند نزولی ومنفی گذراند، به‌طوری‌که رشد 253واحدی شاخص کل در اول هفته با ریزش 118واحدی مواجه شد.

با این حال درمجموع نماگر بورس با رشد 422واحدی فعالان این بازار را با میانگین بازدهی 0.6‌درصدی بهره‌مند ساخت که بخش عمده چنین رشدی مدیون گروه شیمیایی‌ها به‌خصوص دو سهم بزرگ هلدینگ فارس و تاپیکو بود. درنتیجه نوسان شاخص کل در کانال 76‌هزار واحدی با افت‌وخیزهای ملایم سپری شد تا در هفته پیش رو نیز همچنان منتظر علایمی از تبادل گفت‌وگوهای سیاسی پیرامون مساله هسته‌یی باشد. بنابراین طی هفته جاری نیز بازار سهام بدون شک همچنان تحت سایه مذاکرات هسته‌یی در حالت انتظار و بیم‌وامید به‌سر خواهد برد.

هرچند برخی از کارشناسان بازار عامل سیاسی و هسته‌یی را دیگر فاقد کارایی بر بورس عنوان می‌کنند، به‌ویژه مدیرعامل شرکت بورس نیز بر بی‌اثر بودن پیامد این مذاکرات تاکید می‌کند، اما باتوجه به فعال‌بودن حقیقی‌ها و گاهی پیشی‌گرفتن سهم تقاضا و خرید حقیقی‌ها نسبت به حقوقی‌ها در روزهای اخیر به اقتضای در جریان‌بودن مذاکرات و ابراز خوش‌بینی و اظهارات امیدوارکننده دیپلمات‌ها، انتظارات روانی بازیگران بورسی مثبت ترسیم شده بود و این علت باعث شد که ورود نقدینگی جدید به‌سمت بورس طی این روزها قابل‌توجه باشد، و اواسط هفته که برآیندی از این مذاکرات حاصل نشد روند شاخص نیز نزولی شد. بنابراین خواه‌ناخواه فارغ از عوامل بنیادی و صنعتی و اقتصادی، در‌حال‌حاضر مهم‌ترین نقش را در بورس تهران عامل سیاسی بازی می‌کند و شکل‌دهنده و تعیین‌کننده سمت‌وسوی بازار و بازی فعالان بورسی است.

اما مهم‌ترین اتفاق هفته گذشته ورود عرضه اولیه‌ها به فرابورس بود؛ چرا که حجم، ارزش و تعداد دفعات معاملات طی هفته مذکور از رشد بالایی برخوردار شد و این امر منجر به صدور مجوز عرضه اولیه‌ها از سوی نهاد ناظر شد، تصمیمی که پیش‌تر این نهاد را در پی روند نزولی ماه‌های گذشته بازار، مقام ناظر را در دوراهی تردید و ابهام قرار داده بود. به‌طوری‌که در دو روز کاری هفته گذشته دو عرضه اولیه فرابورسی صورت گرفت و با استقبال چشمگیری نیز مواجه شد در ادامه این عرضه‌ها هفته جاری نیز شاهد عرضه اولیه‌یی در بورس خواهد بود. در همین ارتباط مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران نیز با اشاره به اینکه یک‌شنبه هفته جاری سهام یک هلدینگ سیمانی در بورس عرضه خواهد شد گفت: بالاخره وضعیت بازار اگر خوب باشد عرضه‌ها زیاد خواهد شد و عرضه اولیه تامین مالی بوده و مربوط به شرایط رونق است.

به گفته قالیباف‌اصل 10شرکت تا پایان سال عرضه اولیه خواهند داشت که 5شرکت آن فرابورسی بوده و 5شرکت بورسی خواهد بود که سه مورد آن امسال انجام شده و مابقی‌ آخر سال انجام خواهد شد.


آزادسازی قیمت سنگ‌آهن

از سوی دیگر سنگ‌آهنی‌ها باتوجه به خبر پیشنهاد آزادسازی و برداشتن محدودیت قیمتی در سنگ‌آهن، احتمالا هفته پیش رو برای سهام این گروه در بورس هفته هیجانی باشد.

مدیرعامل ایمیدرو از پیشنهاد آزاد‌سازی و برداشتن محدودیت قیمتی در سنگ‌آهن به وزارت صنعت خبر داد و گفت: باید درباره آزاد‌سازی و برداشتن محدودیت قیمتی در سنگ‌آهن اقدام شود، چون که قیمت سنگ‌آهن در سال گذشته رشد قیمتی زیاد داشت. مهدی کرباسیان همچنین با بیان اینکه ارزش‌افزوده بخش معدن و صنایع معدنی یک به چهار است، گفت: به گفته برخی از کارشناسان ارزش‌افزوده بخش معدن و صنایع معدنی یک به چهار است، یعنی به‌ازای یک واحد سرمایه‌گذاری تا چهاربرابر می‌توان ارزش‌افزوده ایجاد کرد، لذا در این زمینه باید بپذیریم منابع و تامین آن مهم است. کرباسیان با اشاره به اینکه اکنون تحریم‌ها برای جابه‌جایی پول محدودیت ایجاد کرده است، در پاسخ به این سوال که تعدادی از سهامداران سنگ‌آهن درباره قیمت سنگ‌آهن سوال دارند. آیا قیمت سنگ‌آهن آزاد می‌شود؟ گفت: ما به‌عنوان ایمیدرو بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده سنگ‌آهن فکر می‌کنیم این روزها روزهایی است که باید درباره آزاد‌سازی و برداشتن محدودیت قیمتی در سنگ‌آهن اقدام شود. وی افزود: چون قیمت سنگ‌آهن در سال گذشته رشد قیمتی زیادی داشت و الان که افت قیمت کرده، تقریبا قیمت‌ها مناسب است و به تولید هم لطمه نمی‌زند و شاید الان بهترین زمان است.

بدین‌ترتیب در رشد 64‌درصدی ارزش معاملات در مقایسه با هفته قبل بیشترین سهم را دو هلدینگ بزرگ فارس و تاپیکو داشتند به‌طوری‌که این دو هلدینگ به‌تنهایی حدود 282واحد شاخص را ترقی دادند و درمجموع گروه شیمیایی‌ها نیز 380واحد این متغیر را به‌سمت بالا سوق دادند. همچنین شرکت مخابرات، سایپا و بانک تجارت در این هفته بیشترین سهم در رشد شاخص را برعهده داشتند. در‌عین‌حال صنایع خودرو و ساخت قطعات، خودرو و سیمان و تجهیزات و ساختمانی‌ها نیز از صنایع موثر در افزایش رقم شاخص محسوب می‌شدند. از طرف دیگر شرکت ملی صنایع مس ایران، بانک پاسارگاد، هلدینگ غدیر و معدنی و صنعتی گل‌گهر ازجمله شرکت‌های منفی‌کننده روند شاخص بودند و نیز صنایع فلزات اساسی، استخراج کانه‌های فلزی، شرکت‌های چندرشته‌یی صنعتی و بانکی‌ها نیز به‌ترتیب بیشترین سهم را در کاهندگی رقم نماگر بازی کردند.

همچنین سایپا، ایران‌خودرو، بانک ملت، مپنا، سرمایه‌گذاری سایپا، تراکتورسازی ایران و بانک تجارت بیشترین ارزش معاملات این هفته را به خود اختصاص دادند و شرکت‌های سایپا شیشه، تامین ماسه ریخته‌گری، صنایع جوشکاب یزد، کنترل خوردگی تکین‌کو، صنایع ریخته‌گری ایران، تکنوتار، و ماشین‌سازی نیرومحرکه شرکت‌هایی با بیشترین گردش مالکیت سهام و درنتیجه با درجه نقدشوندگی بالایی بودند. بر همین اساس در معاملات هفته پیش پنج‌میلیاردو155میلیون سهم به ارزش 13‌هزارو58میلیارد ریال به‌صورت خرد و بلوک معامله شد که ارزش معاملات نرمال در قیاس با مدت مشابه قبل 44.1 و حجم معاملات 33‌درصد افزایش داشتند.

براساس آمار موجود، ارزش معاملات این هفته در قیاس با هفته پیش 64.8‌درصد و حجم معاملات 46.9‌درصد رشد داشته است. دفعات معاملات هم رشدی 62.4‌درصدی نسبت به هفته قبل دارد. همچنین از ابتدای امسال، 99میلیاردو825میلیون سهم و حق‌تقدم به ارزش 390‌هزارو195میلیارد ریال دادوستد شده است. در این مدت، تعداد دومیلیون‌و493‌هزارو578 سرمایه‌گذار، در هشت‌میلیون‌و446‌هزارو107 دفعه این تعداد سهام را خریداری کرده‌اند. بازار سهام از ابتدای سال 155روز کاری فعالیت داشته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر