عربستان خواهان ثبات قیمت در بازار نفت است

۱۳۹۳/۰۸/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۴۸۵

وزیر نفت عربستان سعودی در نخستین واکنش رسمی به سقوط قیمت نفت، جنگ قیمت‌ها را بی‌اساس دانست و سیاست کشورش را ایجاد ثبات قیمتی در بازار اعلام کرد.

به گزارش رویترز، علی‌النعیمی روز چهارشنبه (٢١آبان٩٣) ماه‌ها سکوت خود را شکست و بار دیگر بر سیاست عربستان برای باثبات‌سازی بازارهای جهانی تاکید کرد. وی البته هیچ توضیحی درباره چگونگی پاسخ عربستان به روند کاهشی قیمت نفت خام ارایه نکرد. وی که از زمان سقوط قیمت نفت به پایین‌ترین سطح خود در چهار سال گذشته، ‌هیچ اظهارنظری نکرده بود، وجود «جنگ قیمتی» را رد کرد و گفت: عربستان می‌خواهد با سایر تولیدکنندگان همکاری کند تا از ثبات قیمت‌ها که به سود تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان و کل صنعت نفت است، اطمینان حاصل شود. وزیر نفت عربستان افزود: صحبت از جنگ قیمتی نشانه سوءتفاهم است و حقیقت ندارد. بسیاری از کارشناسان کاهش شدید قیمت‌ها را که به‌دلیل عرضه بیش از تقاضای بازار رخ داده، ناشی از خودداری عربستان سعودی به‌عنوان بزرگ‌ترین تولید‌کننده اوپک از کاهش میزان عرضه نفت به بازارهای جهانی می‌دانند.

اما وزیر نفت عربستان با رد این موضوع و گمانه‌زنی‌ها در زمینه نقش عربستان در پشت پرده کاهش قیمت‌ها گفت: شرکت آرامکو قیمت‌های خود را براساس روندهای صحیح بازاریابی تعیین می‌کند که براساس معیارهای علمی و عملی ازجمله شرایط بازار است.

النعیمی البته از اظهارنظر درباره نوع اقدام‌های احتمالی که در نشست ٢٧ نوامبر اعضای اوپک برای پاسخ به روند کاهشی قیمت‌ها، اتخاذ می‌شود خودداری کرد. جان کیلداف، کارشناس موسسه «اگین‌کپیتال» امریکا سخنان نعیمی را عادی و فاقد نکته‌های جدید دانست و گفت: وی هیچ چیزی در مورد موضع عربستان در نشست آذر اوپک بیان نکرد؛ حتی از سخنان وی این برداشت می‌شود که سعودی‌ها علاقه‌یی به کاهش تولید خود ندارند.


سفر وزیرخارجه ونزوئلا به ایران و ۳کشور دیگر پیش از نشست آتی اوپک

درحالی که وزیر نفت عربستان به بازار واکنش نشان داد، دولت ونزوئلا اعلام کرد وزیر امور خارجه این کشور برای تقویت روابط دوجانبه و بحث درخصوص بازار نفت در آستانه نشست ماه جاری اوپک، سفری به ۴ کشور ایران، الجزایر، قطر و روسیه را آغاز کرده است.

به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، دولت ونزوئلا اعلام کرد، رافائل رامیرز، وزیر امور خارجه این کشور در جریان سفر به 4 کشور ایران، الجزایر، قطر و روسیه، برای تقویت روابط دوجانبه و بحث درخصوص بازار نفت در آستانه نشست ماه جاری اوپک، وارد الجزیره شده است.

جاکلین فاریا، وزیر اطلاع‌رسانی ونزوئلا در صفحه توییتر خود نوشت: «وزیر امور خارجه ما سفری را به کشورهای عضو و غیرعضو اوپک با هدف روابط دوجانبه و گفت‌وگو در مورد بازار نفت، آغاز کرده است.»رامیرز، نماینده اصلی ونزوئلا در اوپک که تا ماه سپتامبر وزیر نفت و رییس شرکت نفتی دولتی پی‌دی‌وی‌اس‌ای ونزوئلا بود، یکی از حامیان برگزاری نشست اضطراری اوپک برای اقدام برای جلوگیری از کاهش بیشتر قیمت نفت بوده است.

ایران، الجزایر و قطر از اعضای اوپک هستند. روسیه نیز یکی از کشورهای بزرگ تولید‌کننده نفت در خارج از اوپک است.

هرچند ونزوئلا یکی از اعضای موسس اوپک به‌شمار می‌رود، اما میزان تاثیر‌گذاری آن در سال‌های اخیر به دلیل کاهش حجم تولید نفتش کاهش یافته است. ونزوئلا در طرح‌های کاهش تولید قبلی، تمایل چندانی برای پیوستن به موج کاهش تولید از خود نشان نداده بود.

کاهش قیمت نفت به منابع تامین درآمد ونزوئلا آسیب زده است.

سیوبهان موردن، تحلیلگر مسایل انرژی در این باره گفت: «ونزوئلا برای ایجاد توازن در حساب‌های خارجی‌اش، باید سیاست‌هایش را با وضعیت جدید بازار نفت انطباق دهد. این کشور همچنین به حداقل قیمت نزدیک به 85 دلار برای هر بشکه نفت نیاز دارد.»

ونزوئلا اخیرا اقدام به خرید نفت سبک از الجزایر کرده است تا نفت خام سنگین تولیدی خود را رقیق‌سازی کند.

هفته گذشته، رامیرز در جریان کنفرانس آب و هوا در جزیره مارگاریتای ونزوئلا با وزیر نفت عربستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر