اخبار کوتاه

۱۳۹۳/۰۸/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۴۸۳

رفع موانع تولید اولویت نخست وزارت صنعت است

ایرنا معاون وزیرصنعت، معدن وتجارت گفت: رفع موانع تولید، تجارت و صادرات، رویکرد و محوراصلی برنامه‌های این وزارتخانه است. ولی‌الله افخمی‌راد در بازدید از واحد صنعتی آیلین مهر درشهرک صنعتی عالی‌نسب در شهرستان بستان‌آباد اظهارکرد: در این خصوص در حیطه اختیارات خود تلاش داریم بسترهای آسان‌سازی فرآیندهای تجارت به‌ویژه درعرصه‌هایی همچون صادرات و واردات فراهم شود. وی با بیان اینکه تفکر اقتصادی مدیران صنعتی نیز نقش مهمی درتوسعه اقتصادی کشور ایفا می‌کند، افزود: سیاست‌های پیشین اقتصادی و ناتوانی مدیران موجب بروز مشکلات اقتصادی درکشور شد. افخمی‌راد با اشاره به اینکه چرخه عمر اقتصادی شرکت‌های پیشرفته جهان بسیار بیشتر از شرکت‌های ایرانی است، تاکید کرد: باید جهت‌گیری‌های اقتصادی کشورهای پیشرفته الگوی صنعتگران و مدیران اقتصادی ایران قرار گیرد و فعالان عرصه صنعت و تجارت فعالیت‌های منطقه‌یی خود را گسترش دهند.


فعالیت 32 هزار واحد تولیدی در شهرک‌های صنعتی

ایرنا معاون پشتیبانی و منابع انسانی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: 32هزار واحد صنعتی در 731ناحیه و شهرک صنعتی کشور مستقر و مشغول فعالیت هستند. هوشنگ فرجی در آیین معارفه مدیرعامل جدید شرکت شهرک‌های صنعتی استان سیستان و بلوچستان افزود: 81هزارواحد صنعتی کوچک در ایران وجود دارد که 92درصد مجموع صنایع کشور را تشکیل می‌دهند. وی رکود و اشتغال را دو مشکل مهم بخش صنعت ذکر و اظهارکرد: حمایت از واحدهای صنعتی کوچک مهم‌ترین راهکار برای رفع این مشکل درسطح کشور است. وی تصریح کرد: کلیات طرح حمایت از صنایع کوچک به‌تصویب رسیده و در آینده‌یی نزدیک تسهیلات لازم برای خروج از بحران به واحدهای صنعتی اعطا خواهد شد.


اختصاص 5800 میلیارد ریال یارانه برای کمک به صنایع

مهر معاون اجرایی رییس‌جمهوری، از اختصاص 5800‌میلیارد ریال یارانه برای کمک به واحدهای مختلف صنعتی و تولیدی خبر داد. محمد شریعتمداری، افزود: یارانه صنعت به شکل تسهیلات با نرخ‌های ارزان‌تر به واحدهای مختلف تولیدی-‌ صنعتی نیازمند، پرداخت می‌شود. وی اضافه کرد: به دلیل تحقق نیافتن برخی سرفصل‌های درآمدی دولت در شش‌ماهه اول سال، دولت برای پرداخت یارانه صنایع با محدودیت‌هایی مواجه شد. معاون اجرایی رییس‌جمهوری، با اشاره به اینکه سازمان فضایی کشور زیر مجموعه معاونت اجرایی است، گفت: طرح تجدیدنظر در برنامه فضایی 10ساله کشور به‌زودی برای تصویب نهایی به شورای‌عالی فضایی می‌رود. وی، طرح تجدیدنظر در برنامه فضایی 10ساله کشور را ساختاری خواند و افزود: تغییر ساختار سازمان فضایی برای ارتقای برنامه‌های فضایی از دستور کارهای این طرح است. شریعتمداری همچنین از تشدید نظارت بر شرکت‌ها و موسساتی که به عنوان همکار سازمان استاندارد، فعالیت‌های ممیزی و آزمایشگاهی انجام می‌دهند، خبر داد.


کاهش 30درصدی تولید چای در کشور

مهر رییس اتحادیه چایکاران شمال با اشاره به کاهش 30درصدی تولید چای در سال جاری، گفت: امسال 15هزار تن چای خشک در کشور تولید شد، ضمن اینکه نیاز ما به چای سالانه چیزی حدود 90تا 100هزار تن است. مصطفی نصرالهی، تولید برگ سبز چای در کشور در سال جاری را حدود 66هزار تن به ارزش ریالی 90میلیارد تومان اعلام کرد و اظهار داشت: این میزان تولید شامل 48درصد برگ سبز درجه یک و 52درصد برگ سبز درجه دو بوده، ضمن اینکه مطالبات کشاورزان نیز پرداخت شده است. وی، تولید چای خشک را 15هزار تن عنوان کرد و افزود: تولید برگ سبز و چای خشک نسبت به سال گذشته بین 25 تا 30درصد و نسبت به سال 91 بین 45 تا 50درصد کاهش یافته است. رییس اتحادیه چایکاران شمال کشور، مهم‌ترین عوامل کاهش تولید چای را سوء‌مدیریت، عدم توجیه اقتصادی بهای برگ سبز و بی‌اعتمادی چایکاران به شیوه‌های کاری حاکم بر صنعت چای عنوان کرد.


واردات بی ‌رویه کاغذ معضلی برای تولیدات داخلی

رییس هیات‌مدیره سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران با بیان اینکه هر ساله یک‌میلیون و ۳۰۰هزار تن واردات کاغذ به‌کشور صورت می‌گیرد، گفت: کشور ظرفیت تولید یک‌میلیون تن کاغذ را دارد.

ابوالفضل روغنی گلپایگانی بااشاره به اینکه در حال حاضر کشور دومیلیون تن کاغذ نیاز دارد، اظهار داشت: این در حالی است که تولید کاغذ در کشور 700هزار تن اعلام شده است البته ما ظرفیت تولید یک میلیون تن کاغذ را هم در کشور داریم. رییس هیات‌مدیره سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران با بیان این نکته که هر ساله یک‌میلیون و 300هزار تن کاغذ وارد کشور می‌شود، افزود: ما باید در این صنعت به‌دنبال بازارهای جدید و تولید بیشتر باشیم. وی بااشاره به اینکه قیمت کاغذ‌های داخلی حداقل 20تا30درصد نسبت به کاغذهای وارداتی ارزان‌تر است، تصریح کرد: ارایه یارانه به‌واردات کاغذ، کیفیت بالای محصولات وارداتی، سرعت تبدیل کاغذهای وارداتی به‌پول و عدم حمایت از تولید داخلی را باید از دلایل افزایش این امر دانست.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر