اخبار

۱۳۹۳/۰۸/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۴۷۸

ممنوعیت استفاده از خمیر مرغ با ماهیت فعلی

تسنیم رییس سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه اگر روش‌های تولید خمیر مرغ اصلاح شود، امکان استفاده آن در فرآورده‌های گوشتی فراهم خواهد بود، گفت: هم‌اکنون استفاده از خمیر مرغ با ماهیت فعلی ممنوع است. نیره پیروزبخت در رابطه با مذاکرات تولیدکنندگان فرآورده‌های گوشتی با مسوولان مربوطه جهت مجاز شدن استفاده از خمیر مرغ در محصولات، اظهار داشت: خمیر مرغ ویژگی‌های خاصی دارد که اگر همین ویژگی‌ها تغییری نکند استفاده از آن در فرآورده‌های گوشتی مجاز نیست. وی با اشاره به اینکه اگر وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی و سازمان استاندارد به تفاهمی برسند که روش‌های تولید خمیر مرغ اصلاح شود، امکان ساماندهی در استفاده از فرآورده‌های گوشتی خواهد بود، افزود: اما هم‌اکنون خمیر مرغ با ماهیت فعلی که سازمان ملی استاندارد آن را شناسایی کرده مجاز به استفاده در فرآورده‌های گوشتی نیست. پیروزبخت اضافه کرد: متاسفانه در برخی موارد بافت‌های غیرمجاز مرغ در تولید خمیر مرغ استفاده شده است که این موضوع به هیچ عنوان برای سازمان استاندارد و وزارت بهداشت قابل پذیرش نیست.


صادرات چیپس با طعم انار و گیلاس به عراق

ایسنا دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان چیپس و اسنک ایران گفت: به‌دلیل تقاضای بازار عراق چیپس با طعم انار، گیلاس و مرغ از ایران صادر می‌شود، اما به دلیل اینکه این محصولات با ذایقه‌ ایرانی مطابقت ندارد در بازار داخل اثری از این طعم‌ها نیست. علی شریعتی با بیان اینکه فروش چیپس در بازار عراق با این طعم‌ها با استقبال زیادی روبه‌رو بوده است، اظهار کرد: تولید‌کنندگان چیپس تمایل زیادی به افزایش طعم و فروش چیپس در بازار داخلی دارند. اما براساس کارهای انجام شده در بازار ایران ذایقه ایرانی متناسب با چنین طعم‌هایی نیست. وی عمده صادرات چیپس و غلات حجیم‌شده را به کشور‌های عراق، افغانستان و کشور‌های حوزه خلیج‌فارس عنوان و اظهار کرد: بیش از 67درصد حجم صادرات مربوط به کشور عراق است.

شریعتی از وجود 47 واحد فعال در زمینه تولید چیپس و اسنک در کشور خبر داد و گفت: تعداد پروانه‌های بهره‌برداری در صنعت چیپس، اسنک و غلات حجیم‌شده به حدود 150 پروانه نیز رسیده بود که در پنج سال گذشته به‌دلیل تغییر و تحولات رخ‌داده در شرایط اقتصادی کشور اعم از رکود و سخت شدن حضور در بازار، تعداد زیادی از واحدهای کوچک و محلی این صنعت عملا تعطیل شدند.


باغات نخل در بوشهر تجهیز می‌شود

ایلنا برای کیفیت بخشی به ارقام و محصولات خرما در استان بوشهر، تجهیز و بازسازی باغات نخیلات در دستورکار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است. وزیر جهاد کشاورزی در بوشهر گفت: برای کیفیت بخشی به ارقام و محصولات خرما در استان بوشهر، تجهیز و بازسازی باغات نخیلات در دستورکار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است. محمود حجتی در پایان سفر خود به بوشهر در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مسایل و مشکلات حوزه‌های پرورش میگو، نخیلات و صنایع فرآوری خرما در بوشهر مورد بررسی قرار گرفت، گفت: به اتفاق استاندار بوشهر از بخش‌های آبزی‌پروری، تولید و برداشت میگو بازدید شد و مشکلات این بخش مورد بحث و بررسی قرار گرفت. وی با اشاره به اینکه مشکلات زنجیره تولید آبزی‌پروری در استان بوشهر برطرف می‌شود، بیان کرد: امید است نارسایی‌هایی که در بخش آبزی‌پروری وجود دارد با مشارکت مسوولان شیلات، استاندار بوشهر و فعالان این بخش دراستان بوشهر برطرف کنیم و استان بوشهر به ظرفیت لازم در پرورش و تولید آبزیان دست یابد. وزیر جهاد کشاورزی با تاکید براین نکته که مشکلات آبزی‌پروران برطرف می‌شود، افزود: توسعه صنایع فرآوری در این بخش از ضروریات است چراکه سبب افزایش ارزش افزوده محصولات آبزیان می‌شود. حجتی با اشاره به مشکلات نخلداران استان بوشهر گفت: در بازدیدی که از نخیلات در این استان شد یکی از مشکلات این بخش آبیاری سنتی است که راهکارهای لازم برای تغییر شیوه آبیاری و تبدیل آبیاری سنتی به نوین به کشاورزان ارایه می‌شود. وی خاطرنشان کرد: آبیاری در اراضی نخلستان‌های استان بیشتر به صورت سنتی است که برای کیفیت بخشی به محصولات ارقام خرما در این منطقه، باغات خرما نوسازی و به امکانات لازم تجهیز می‌شود.


مطالبات دامداران پرداخت می‌شود

تسنیم معاون اجرایی رییس جمهور با بیان اینکه رویکرد دولت حمایت از تولید داخل و استفاده از منابع یارانه‌یی برای ایجاد ثبات در سطح عمومی قیمت‌هاست، گفت: اگر محدودیت‌های منابع برطرف شود مطالبات دامداران را پرداخت می‌کنیم.

محمد شریعتمدای در گفت‌وگو با تسنیم در پاسخ به پرسشی مبنی‌بر اینکه با توجه به اعتراض دامداران به غیرمنطقی بودن قیمت شیر آیا دولت تصمیمی برای رفع این مشکل و اختصاص یارانه به این بخش یا افزایش قیمت شیر را دارد یا خیر؟ اظهار داشت: در مورد قیمت شیر تصمیمات لازم در کمیسیون‌های مربوطه اتخاذ شده و تعهدات دولت در مقابل دامداران مشخص است. وی افزود: طبیعی است زمانی که خزانه کشور و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی توانایی پرداخت یارانه را به دامداران داشته باشد تدابیر لازم را در مورد قیمت شیر انجام خواهیم داد. معاون اجرایی رییس‌جمهور با اشاره به اینکه در 3 ماه نخست سال جاری رقم قابل توجهی حدود 215میلیارد تومان و در هر ماه حدود 75میلیارد تومان یارانه شیر پرداخت شده است، گفت: حدود 3هزارمیلیارد تومان منابع ریالی برای شیر مدارس از محل منابع موجود کشور پرداخت شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر