دولت از نانواها امتحان نگیرد

۱۳۹۳/۰۸/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۴۷۲

از ماه‌های ابتدایی سال جاری با توجه به اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها تغییر و تحولات عظیمی نظیر افزایش قیمت حامل‌های انرژی صورت گرفت و از این پس بود که صحبت‌هایی نظیر افزایش نرخ نان درمجامع عمومی و در میان مردم باب شد.

از آن پس مسوولان در رابطه با گرانی قیمت نان صحبت‌های درگوشی بسیاری رد و بدل کردند که تا به امروز در سکوت خبری مانده بود. اما چندی پیش یک عضو ستاد تنظیم بازار از مصوبه این ستاد برای تشکیل کارگروه‌هایی در استان‌ها به ریاست استانداران برای تغییر قیمت گندم، آرد و نان خبر داد و به خبرگزاری مهر اعلام کرد که بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار مقرر شده با توجه به اعتراضات متعدد مردم مبنی بر عدم کیفیت نان و نیز اعتراضات نانوایان مبنی بر عدم سودآوری نانوایی‌ها، دولت طرح جامع اصلاح قیمت گندم، آرد و نان را از کارتابل بیرون بکشد و اجرایی کند. اما حالا به نظر می‌رسد که این فاز از آذر اجرا شود؛ قانونی که به اعتقاد نمایندگان این صنف، ‌حکم آزمون و خطای نانوایان توسط دولت را دارد.

محمدجواد کرمی، رییس اتحادیه نان‌های حجیم در گفت‌وگو با «تعادل» در رابطه با افزایش نرخ نان که از دو ماه گذشته توسط مسوولان دولتی نقل شد می‌گوید: قیمت نان همانند گذشته روال قبل را طی می‌کند. شورای اقتصادی دولت یازدهم به همراه استانداری کارگروهی را در زمینه نرخ نان تشکیل داده‌اند که امیدواریم این تصمیمات به‌نفع تولید‌کننده و مردم باشد.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آزاد‌سازی نرخ نان به چه شیوه‌یی قرار است صورت گیرد،گفت: با توافقات صورت‌گرفته و نظر نهایی استانداری قیمت‌ها به‌صورت مرحله‌یی آزاد می‌شود اما در رابطه با جزییات مرحله‌یی بودن خبر خاصی در دست نیست.

او در رابطه با آغاز نخستین مرحله افزایش قیمت نان می‌گوید: مردم افزایش قیمت نان‌ها را از اول آذر به‌صورت مرحله‌یی تجربه خواهند کرد.

محمدجواد کرمی می‌افزاید: با توجه به اینکه در سه سال گذشته هیچ تغییر قیمتی در زمینه نان صورت نگرفت و مردم از کیفیت نان ناراضی هستند، امسال ‌باید مابه‌التفاوت قیمت گندم پرداخت می‌شد و این افزایش قیمت صورت می‌گرفت.

او ادامه می‌دهد: مردم توانایی تحمل افزایش قیمت به‌صورت یکباره را ندارند. قیمت‌ها باید از سال 89 به‌صورت سال به سال افزایش می‌یافت به خاطر بی‌توجهی دولت گذشته این نوع اقدامات با تاخیر مواجه شد.

رییس اتحادیه نان‌های حجیم می‌گوید: درحال حاضر خبرهای ضد ونقیضی در رابطه با آزاد‌سازی نرخ نان‌های حجیم به نسبت نان‌های سنتی می‌رسد که این شیوه درست نیست. اگر قرار است آزاد‌سازی صورت گیرد تمامی نانوایان را در برگیرد تا صدمه‌یی به هیچ تولید‌کننده‌یی وارد نشود.

او به مشکلات نان‌های حجیم و صنعتی در سال 89 اشاره کرد و گفت: در سال 89 ما تجربه سختی را در زمینه آزاد‌سازی قیمت‌ها داشتیم به‌گونه‌یی که قیمت نان‌های حجیم به یکباره آزاد شد که مردم در سبد خانوار نان‌های حجیم را قطع کردند و این ضربه محکمی به تولید‌کننده بود.

محمدرضا نظرن‍ژاد، رییس اتحادیه نان سنگکی در گفت‌وگو با «تعادل» در رابطه با آزاد‌سازی نرخ نان می‌گوید: با توجه به افزایش قیمت آب، برق و حامل‌های انرژی بالطبع ‌باید افزایش قیمت نان نیز صورت گیرد و مردم نیز از کیفیت نان راضی نیستند.

او می‌گوید: طبق قانون افزایش قیمت ‌باید سال به سال توسط دولت نرخ‌گذاری شود اما این موضوع در دولت دهم به فراموشی سپرده شد اما حالا با وجود دولت یازدهم و اجرای فاز دوم هدفمندی‌ها که سبب افزایش قیمت حامل‌های انرژی شد ‌باید بر این اساس قیمت نان نیز افزایش یابد چراکه تا به امروز نانوایی‌ها با مشکلات عدیده‌یی روبه‌رو هستند. محمدرضا نظرنژاد به وزن و قیمت مطلوب نان اشاره می‌کند و می‌افزاید: استاندارد وزن نان سنگک با توجه به 750 گرم چانه خمیر 500گرم است که درنهایت با افزایش قیمت نان به 900 تومان می‌رسد.

او می‌گوید: اتحادیه نان سنگک افزایش قیمت 40درصدی را مدنظر دارد که این موضوع به توافق وزارت صنعت رسیده اما درنهایت تصمیم‌گیرنده نهایی معاونان اجرایی دولت هستند که با این پیشنهاد توافق کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: درحال حاضر چانه خمیر هر نان 650 گرم است که وزن نهایی نان به 410گرم می‌رسد. امیدواریم که تدابیر دولت یازدهم در زمینه افزایش قیمت نان در آذر ماه که نخستین فاز اجرایی است به کرسی بنشیند.

ابراهیم نکو، عضو اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «تعادل» در رابطه با آزاد‌سازی نرخ قیمت نان اشاره می‌کند و می‌افزاید: دولت تا قبل از آذر موظف است نظر و سیاست‌های خود را در رابطه با افزایش نرخ نان اعمال کند. وی با بیان اینکه آزاد‌سازی نرخ نان باید با احتیاط صورت گیرد تا مبادا آثار منفی آن بیشتر باشد، می‌گوید: دولت باید افزایش قیمت نان را به همه نانوایان نسبت دهد چراکه اگر بخواهد مورد آزمون و خطا قراردهد این شیوه درستی نیست و سبب لطمه به تولید نان می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر