حمایت مک‌کین از شریک تجاری ایران

۱۳۹۳/۰۸/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۴۵۴



سناتور مک کین در امریکا از تصویب لایحه‌یی خبرداد که از شرکتی که با دولت ایران دادوستد می‌کند حمایت خواهد کرد.

به گزارش تسنیم به نقل از پایگاه خبری دیلی بیست، سناتور امریکایی جان مک‌کین، که به‌موضع‌گیری‌های ضد ایرانی مشهور است اکنون از طرحی حمایت می‌کند که به نفع یک شرکت همکار با ایران است.

این نامزد سابق انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا یکی از حامیان اصلی طرح اعطای 2400جریب از زمین‌های فدرال در جنگل ملی تونتو در آریزونا به‌شرکت مس رزولوشن است تا این شرکت بتواند راحت‌تر از معادن مس خود در این منطقه بهره‌برداری کند. در مقابل، رزولوشن 5300جریب زمین پراکنده در نقاط مختلف ایالت آریزونا به‌دولت امریکا خواهد داد. در صورت نهایی شدن این طرح، براساس پیش‌بینی‌ها، شرکت مس رزولوشن یک چهارم کل مس امریکا را در اختیار خواهد گرفت و 1400فرصت شغلی جدید در ایالت آریزونا ایجاد خواهد شد.

بخش عمده سهام شرکت رزولوشن، متعلق به ریو تینتو، یک سرمایه‌گذار شناخته شده در صنعت معدن است که مالکیت نزدیک به 70درصد معدن اورانیوم روسینگ در نامیبیا را نیز در اختیار دارد. دیگر مالک این معدن دولت ایران است.

این ارتباط با ایران، حساسیت کسانی که نگران برنامه هسته‌یی ایران هستند را بر انگیخته است. همچنین مطرح شدن ارتباط با ایران، مک کین را که یکی از تندروترین اعضای حزب جمهوری‌خواه امریکاست در جبهه مخالف برخی از

هم حزبی‌های نئومحافظه‌کارش قرار داده است.

با این حال، برایان راجرز، یکی از دستیاران سناتور مک کین، رابطه ریو تینتو با ایران را «یک موضوع انحرافی» خواند و تاکید کرد که ایران به لحاظ فنی بخشی از سهام یک معدن اورانیوم متعلق به ریو تینتو در نامیبیا را در اختیار دارد، اما این معدن قبل از سقوط شاه ایران خریداری شده است. از آن زمان تاکنون تمام عواید ایران از این معدن بلوکه شده و ایران هیچ اورانیوم یا درآمدی از این معدن دریافت نمی‌کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر