بی‌اعتباری گزارش‌های آژانس به‌دلیل انتشار زودهنگام

۱۳۹۳/۰۸/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۴۵۳

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با انتقاد از عملکرد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: گزارش‌های آژانس تا پیش از نهایی شدن باید به‌صورت محرمانه ارایه شود؛ بنابراین انتشار زودهنگام آن در رسانه‌ها به‌اعتبار آن لطمه می‌زند.

به گزارش ایرنا، بهروز کمالوندی روز گذشته درباره گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های غربی مبنی بر اصلاح اطلاعات آژانس در خصوص کاهش میزان ذخایر اورانیوم ایران گفت: این نخستین اشتباه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نبوده و در صورت ادامه روند موجود به‌نظر می‌رسد آخرین آن هم نخواهد بود. سخنگوی سازمان انرژی اتمی عنوان کرد: مگر اینکه تغییری در روش و عملکرد سازمان ایجاد شود چراکه ما هم پیش از این ‌بارها به این روش و عملکرد آژانس انتقاد کرده بودیم. وی تصریح کرد: براساس قواعد معمول آژانس، گزارش‌هایی درباره نحوه اجرای پادمان کشورها از جمله ایران و رفت و برگشت توضیحات و اصلاحات آن تا روز ارایه آن به شورای حکام باید به‌صورت محرمانه انجام شود در حالی که انتشار این گزارشات در برخی سایت‌های مرتبط با کشورهای غربی با هدف سیاسی و برای تاثیرگذاری بر روند مذاکرات انجام شده و اهداف خاصی را دنبال می‌کند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: ما بارها درخصوص اشتباهات مختلف آژانس در شکل‌های مختلف از جمله اشتباه در ارقام، رعایت اصل محرمانگی، عدم عجله در نتیجه‌گیری و مواردی از این قبیل به آژانس تذکر داده و ملاحظات خود را کتبا و شفاها ارایه کرده بودیم.

کمالوندی افزود: جمهوری اسلامی ایران تاکید داشت که این روش باعث ایجاد مشکل برای هر دو طرف و کشیده شدن موضوع به رسانه‌ها و سوءاستفاده برخی کشورها و برخی سایت‌های غربی می‌شود که این موضوع نه به نفع آژانس و نه به نفع ایران است.

معاون سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه گزارش نهایی تنها پس از ارایه در شورای حکام به همراه نظرات اعضا و همچنین دیدگاه‌های کشوری که موضوع گزارش است می‌تواند به‌صورت رسمی منتشر شود گفت: ما به‌طور معمول ملاحظات خود را از جلسات شورای حکام ارایه می‌کنیم و گزارش‌های توجیهی نیز پس از ارایه گزارش مدیرکل در قالب گزارش توجیهی ارایه می‌شود. براساس گزارش‌های رسانه‌های غربی، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاعات مربوط به‌ذخایر اورانیوم ایران را به تازگی اصلاح کرده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر