افزایش قدرت چانه‌زنی در مذاکرات با رای اعتماد به آشتیانی

۱۳۹۳/۰۸/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۴۵۲

بلافاصله پس از معرفی دانش‌آشتیانی به‌عنوان وزیر پیشنهادی برای وزارت علوم، اهالی بهارستان به دو گروه موافق و مخالف تبدیل شده‌اند و به اظهارنظرهای رسانه‌یی درباره ابعاد گوناگون این انتخاب پرداختند. براین اساس، چهارمین وزیر پیشنهادی رییس‌جمهور برای پوشیدن ردای وزارت علوم، صبح روز سه‌شنبه باید در صحن پراسترس مجلس نهم حاضر شود تا از برنامه‌هایش دفاع کند.


نظر اصولگرایان به وزیر پیشنهادی مثبت نیست

وزارت علوم یک نهاد فکری معتبر است که با سطوح مختلف خانواده‌های ایرانی ارتباط دارد، بنابراین حل کردن معادله مدیریت وزارت علوم، مسوولیت مشترکی است که به عهده دولت و مجلس گذاشته شده است. اما، به نظر می‌رسد در یک‌سوی این مناسبات ارتباطی مشکل درک متقابل وجود دارد که سرنوشت این وزارتخانه کلیدی به چهارمین وزیر پیشنهادی رسیده است. سوال اینجاست که نمایندگان چرا به وزرای پیشنهادی دولت برای این وزارتخانه رای اعتماد نمی‌دهند. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نهم به نکات جالب توجهی اشاره می‌کند که شاید گره کور این معادله ناگشوده را بگشاید، حجت‌الله درویش پور، درباره مطالبه نمایندگان از وزیر علوم پیشنهادی دولت می‌گوید: «به نظر می‌رسد برخی از درون مجلس انتظار دارند که رییس‌جمهوری نگاهی هم به برخی نمایندگان برای پست وزارت علوم داشته باشد.» حجت‌الله درویش‌پور تاکید می‌کند: «درحال حاضر با شرایط پیش آمده فضای مجلس برای چهارمین گزینه دولت هم مناسب نیست و به نظر می‌رسد اگر تا روز سه‌شنبه اتفاق خاصی نیفتد این گزینه هم رای اعتماد نخواهد گرفت.»

جز درویش نماینده‌های دیگری از طیف‌های مختلف اصولگرا درباره شرایط احتمالی رای مجلس به دانش‌آشتیانی، مواضعی نزدیک به موضع این نماینده مطرح کردند. خبرنگارانی که شاهد حضور غلامرضا مصباحی‌مقدم در نمایشگاه مطبوعات بودند، دیدگاه این نماینده مجلس درباره وزیر پیشنهادی رییس‌جمهور برای وزارت علوم را جویا شدند. غلامرضا مصباحی‌مقدم نیز با اشاره به معرفی وزیر پیشنهادی علوم گفت: «خبری که از دیدگاه نمایندگان مجلس دارم این است که آنها نگاه مثبتی ندارند؛ من معتقدم باید صبر پیشه کرد تا دانش‌آشتیانی به کمیسیون‌ها و فراکسیون‌ها آمده و به سوالات نمایندگان پاسخ دهد آنگاه می‌توان به جمع‌بندی رسید.» مصباحی‌مقدم با بیان اینکه قابل قبول نخواهد بود که ما به رفوزه‌‌شدگان در فتنه اعتماد کنیم، اضافه کرد: «ما به آنها اعتماد نخواهیم کرد زیرا یکبار رفوزه شده‌اند، اگر بنا باشد آنها اقدامات خود را ترمیم کنند باید اقدام جدی انجام دهند و مواضع غلط، افراطی و برانداز خود را تغییر دهند.»

مجلس وزارت علوم را از بلاتکلیفی درآورد

اما این صحبت‌ها تنها یک روی سکه است. در سوی دیگر ماجرا، چهره‌های دانشگاهی، دانشجویان و گروه‌های نزدیک به دولت به میدان حمایت از چهارمین وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت علوم آمدند و از نمایندگان خواستند تا مطالبات اساتید ودانشجویان را در رای اعتماد روز سه‌شنبه‌شان لحاظ کنند. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یکی از همین چهره‌های دانشگاهی است که نسبت به جلسه روز سه‌شنبه اظهار امیدواری می‌کند: «امیدوارم با رایی که مجلس به آقای دانش‌آشتیانی می‌دهد، دانشگاه‌ها و وزارت علوم را از بلاتکلیفی بیرون بیاورد و دانشگاه‌ها بتوانند جدی‌تر کار خود را ادامه دهند.»

عضو مجمع تشخیص ادامه می‌دهد: «به نظر من آقای دانش‌آشتیانی نیروی مناسبی برای اداره آموزش عالی کشور هستند. ما از مجلس انتظار داریم در سالی که کشور باید توسعه علمی پیدا کند بیش از این مجموعه وزارت علوم را در انتظار نگذارد و با رای اعتماد به وزیر پیشنهادی، زمینه‌ساز پیشرفت علمی کشور شود.» از میان اهالی بهارستان نیز، هستند افرادی مانند نماینده مردم اردبیل که از نمایندگان مجلس می‌خواهند تا با رای اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم، قدرت چانه‌زنی ایران در مذاکرات هسته‌یی با 1+5 را افزایش دهند.

کمال‌الدین پیرموذن با تاکید براین‌که نمایندگان باید صدای مردم را در انتخابات ریاست‌جمهوری سال92 بشنوند، می‌گوید: «نباید امید مردم از اینکه صدایشان در مجلس شنیده شود به یاس تبدیل شود. ما نمایندگان هم باید قبول کنیم که مردم به مبانی فکری مخالف قاطبه نمایندگان رای داده‌اند لذا باید به این مبانی فکری که مورد اقبال عمومی قرار گرفته ارج نهیم و به نامزد سکانداری وزارت علوم رای اعتماد دهیم.» در شرایطی که کابینه تدبیر و امید درگیر حل‌وفصل نهایی پرونده هسته‌یی است، رفتار نمایندگان مجلس با ایده‌های اجرایی دولت یازدهم، افکار عمومی را با این تناقض جدی مواجه می‌کند که آیا نمایندگان مجلس در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی «منافع ملی» را مدنظر قرار می‌دهند یا اینکه بیشتر به‌دنبال «مطالبات جناحی» می‌گردند.

اینکه برخی نمایندگان توقع داشته باشند وزیری معرفی شود که هیچ مسیر و خط فکری مشخصی نداشته باشد، انتظاری غیرمعقولانه است. اگر قرار باشد چنین انتظاری در مجلس حاکم باشد، پیش‌بینی جلسه روز سه‌شنبه چندان دشوار نخواهد بود، مگر اینکه نمایندگان از زاویه دیگری به بررسی صلاحیت «دانش‌آشتیانی» ورود کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر