تنزل توکیو در پی کاهش ارزش دلار

۱۳۹۳/۰۸/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۲۸۴


جهان آمار اشتغال در امریکا باعث شد تا ارزش ین اندکی قوت بگیرد و این موضوع باعث شد تا شاخص سهام نیکی به پایین‌ترین حد خود در یک هفته اخیر رسید.

به‌گزارش رویترز، گزارش اداره کار امریکا در مورد میزان شغل‌های ایجاد شده، که هرچند گزارش ناخوشایندی نبود اما مشاغل ایجاد شده کمتر از میزان پیش‌بینی شده بود، موجب کاهش ارزش دلار در بازارها و در نتیجه افزایش ارزش ین شد. افزایش ارزش ین به‌طور طبیعی باعث دلخوری صادرکنندگان ژاپنی شد که معمولا دلار قوی به‌نفع آنهاست و کالاهای آنها را در بازار رقابتی می‌سازد.

به این ترتیب شاخص سهام نیکی در روز دوشنبه 6/0درصد از دست داد و به واحد 16.780.53 رسید که پایین‌ترین حد شاخص نیکی از 31 اکتبر تاکنون است. شاخص سهام توپیکس نیز 3/0درصد از دست داد و به واحد 1360.11 رسید.

اما سایر بازارهای آسیایی گزارش اشتغال امریکا را علامت خوبی دانستند و در نتیجه نخستین روز هفته را با رونق آغاز کردند. کارشناسان می‌گویند، افزایش کارگران فصلی و کاهش نرخ بیکاری در این کشور به این معناست که اقتصاد امریکا با آهنگ متوسطی در حال رشد است. شاخص MSCI آسیا- پاسیفیک که نماینده 45 شرکت فعال در خارج از ژاپن است، 1.2درصد به‌دست آورد و همین شاخص در هنگ‌کنگ 1.8درصد به‌دست آورد.

در چین بازارها اخباری از اقتصاد چین دریافت کردند، این اخبار هم منفی و هم مثبت بودند تورم مصرف‌کننده در ماه اکتبر هم در 1.6درصد باقی ماند و هیچ پیشرفت یا پسرفتی را نسبت به ماه گذشته یعنی سپتامبر نشان نمی‌دهد. شاخص کامپوزیت شانگهای 2درصد ترقی کرد و شاخص هنگ‌سنگ کره جنوبی 1.8درصد به‌دست آورد.

در بازار مبادلات ارزی، ارزش دلار در مقابل ارزهای رقیب اندکی کاهش پیدا کرد. روز دوشنبه هر دلار به ازای 114.07ین رسید. به این ترتیب ارزش ین در بازار 4/0درصد در برابر دلار تقویت شد. همچنین نرخ برابری دلار در برابر یورو به‌ازای هر یورو 1.2480 دلار بود.

قیمت نفت در بازارها به‌دلیل افزایش تنش در اوکراین و نیز خاورمیانه اندکی احیا شد، این در حالی است که قیمت نفت‌خام برنت دریای شمال 6/0درصد در بازارها تقویت شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر