کوتاه از دنیای فناوری

۱۳۹۳/۰۸/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۲۷۷

مسدودسازی پیام‌رسان‌های رایگان موبایلی

در حالی که وزیر ارتباطات رسما موضع دولت درباره پیام‌رسان‌های رایگان موبایلی را اعلام کرده و گفته قرار بر فیلترینگ نیست، مردم مراعات کنند اما برخی از اپراتورهای موبایل محدودیت‌هایی را در ثبت‌نام و دریافت کد فعال‌سازی این برنامه‌ها برای مشترکان‌ اعمال کرده‌اند.

محمود واعظی می‌گوید: اگرچه استفاده از این شبکه‌ها از نظر اقتصادی و درآمدی به ضرر وزارت ارتباطات و دولت است، اما دولت بنا ندارد به‌دلایل مالی شبکه‌هایی که مردم از آنها استفاده مناسب می‌کنند را فیلتر کند. اما باوجود تاکید وزیر بر موضع دولت در این‌باره، هم‌اکنون برخی اپراتورهای تلفن همراه امکان استفاده از برخی برنامه‌های موبایلی نظیر وایبر، لاین و واتس‌آپ را برای مشترکان مسدود کرده‌اند.

براین اساس در حالی که یک اپراتور تلفن همراه امکان استفاده از برخی نرم‌افزارها را برای مشترکان خود فراهم می‌کند اما اپراتور دیگری به‌صورت سلیقه‌یی از فراهم کردن این امکان خودداری می‌کند.


تعیین رییس کمیسیون اینترنت نصر تهران

محمدرضا کریمی‌بدرآبادی عضو هیات‌مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌یی تهران موفق شد به‌عنوان رییس کمیسیون اینترنت و انتقال داده‌ها انتخاب شود. در سومین جلسه هیات‌مدیره سازمان نصر تهران که روز گذشته در محل دبیرخانه آن برگزار شد، محمدرضا کریمی‌بدرآبادی به اتفاق آرای اعضای هیات‌مدیره برای سه سال سکان هدایت کمیسیون اینترنت و انتقال داده‌ها را در دست گرفت. براساس اعلام دبیرخانه سازمان نصر تهران، کمیسیون اینترنت و انتقال داده‌ها به روال سایر کمیسیون‌های سازمان، از طریق فراخوانی برای جذب و ثبت‌نام اعضای خود در پورتال سازمان نصر تهران عضو فعال می‌پذیرد.


علت تخلیه خطوط اینترنت مخابرات

صابر فیضی معتقد است: برای بهبود اوضاع درآمدی مخابرات بهترین راهکار آن است که بخشی از کار به شرکت‌های مختلف سپرده شود. مدیرعامل پیشین مخابرات ایران، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به‌نظر می‌رسد طی سال‌های گذشته مخابرات فعالیت چندانی در حوزه ارایه‌ سرویس‌های ارزش افزوده نداشته و خدمتی فراتر از تلفن ثابت و در نهایت اینترنت ارایه نکرده، اظهار کرد: این موضوع در سیاست‌های مخابرات ریشه دارد و به‌نظر می‌رسد لازم است حتما این شرکت به حوزه عرضه خدمات ارزش افزوده ورود پیدا کند. فیضی ادامه داد: البته برای ورود موثر به این بخش بهترین راه آن است که مخابرات راه را برای ورود سایر شرکت‌ها باز بگذارد تا در این حوزه شرکت‌های مختلف به سرمایه‌گذاری بپردازند.


اولین گجت بچگانه پوشیدنی

kizON گجتی پوشیدنی است که مخصوص کودکان پیش‌دبستانی و دبستانی طراحی شده و به والدین این فرصت را می‌دهد که از فاصله‌یی بسیار دور، بدون دسترسی به فرزندان خود، ردشان را از طریق گوشی‌های تلفن همراه خود داشته باشند. kizON به‌وسیله شبکه‌های 3G، wifi و GPS و با اتصال به هر گجت اندرویدی،4.1 به بالا، موقعیت جغرافیایی کودکان را در لحظه برای والدین ارسال می‌کند. با این گجت ال‌جی والدین دیگر می‌توانند آسوده خاطر باشند که فرزندشان در لحظه سر از هر جایی درآورد، آنها متوجه خواهند شد. فقط کافی است آن را به مچ دست فرزندان خود ببندند. البته این تنها کارآیی این دستگاه نیست؛ بچه‌ها هم می‌توانند با فشار دادن دکمه One Step Direct Call با والدین خود ارتباط صوتی برقرار کنند.


جنگ روبات‌ها با ابولا

قرار است ظرف سه تا 6 ماه آینده روبات‌ها به دو شکل به جنگ بیماری ابولا بروند. در حالی‌که میلیون‌ها نفر در سراسر جهان نگران شیوع بیماری مرگبار ابولا هستند، مداوای مبتلایان به این بیماری و پرستاری از آنها هم به کابوسی خطرناک مبدل شده است.

حال محققان در تلاش برای ساخت روباتی هستند که به جای انسان مراقبت از مبتلایان به ابولا را برعهده بگیرد. باتوجه به مسری بودن شدید این بیماری که در اثر کوچک‌ترین تماس به افراد دیگر منتقل می‌شود، امید می‌رود که استفاده از این روش از گسترش بیماری مذکور تا حدی بکاهد. کن گلدبرگ استاد مهندسی دانشگاه UC Berkeley با همکاری محققانی از سه دانشگاه دیگر و چند مرکز تحقیقاتی در تلاش است تا روبات‌ها را به جنگ این بیماری بفرستد. این پروژه با هدایت مستقیم دولت امریکا اداره می‌شود.


تلاش برای اینترنت ماهواره‌ای

الون ماسک مدیر شرکت‌های SpaceX و تلسا می‌گوید پس از طراحی خودروهای برقی و فرستادن موشک به فضا به‌دنبال اجرای طرحی است که دسترسی همگانی به اینترنت ماهواره‌یی را موجب می‌شود. اجرای این ایده یک‌میلیارد دلار هزینه خواهد داشت و طبق آن باید 700 ماهواره مختلف به فضا پرتاب شوند تا بتوانند تمام نقاط کره زمین را برای دسترسی به اینترنت پوشش دهند. این ماهواره‌ها که ابعادشان تقریبا نصف ماهواره‌های تجاری متداول است، می‌توانند به ابزار لازم برای تسهیل دسترسی به اینترنت مجهز شوند. در این میان پرسش اصلی تامین ابزار دسترسی به اینترنت ماهواره‌یی است که از نظر ابعاد و قیمت برای افراد عادی مقرون به‌صرفه نیست.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر