آینه بغل

۱۳۹۳/۰۸/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۲۷۴

واکنش به اظهارات مشاور عالی رییس‌جمهور

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در واکنش به سخنان اخیر مشاور رییس‌جمهور افزود: نه تنها در صنعت قطعه‌سازی و خودرو، بلکه در بسیاری از صنایع قابلیت رقابت با کشورهای دیگر را داریم. اکبر ترکان در جمع مدیران خودروساز و قطعه‌ساز گفته بود: اگر قرار باشد تعرفه واردات برداشته شود، در هیچ صنعتی جز آبگوشت بزباش و قرمه‌سبزی، در هیچ تکنولوژی تولید رقابتی و برتری نخواهیم داشت. رضا رحمانی در واکنش به صحبت‌های ترکان مشاور رییس‌جمهور در خصوص عدم وجود قابلیت رقابت با دیگر کشورها در صورت برداشتن تعرفه واردات اظهار کرد: این اظهارنظر برخلاف اقتصاد مقاومتی و اصول و مبانی شعار «ما می‌توانیم» است. وی افزود: کشور ما در حال حاضر علاوه‌بر صنعت خودرو و قطعه‌سازی در بسیاری از صنایع قابلیت حضور در بازارهای جهانی را دارد و این اظهارنظر به‌هیچ‌وجه صحیح نیست. به نقل از نسیم، رییس کمیسیون صنایع مجلس در پایان گفت: در صنعت خودرو به‌دلیل برخی مشکلات مدیریتی بعد از برداشتن تعرفه واردات از لحاظ قیمت قابلیت رقابت با دیگر کشورها را نداریم اما این دلیل نمی‌شود که توانایی‌های داخلی را نفی کنیم.


نخستین مرکز تست خودرو بهمن‌ماه راه‌اندازی می‌شود

گروه خودرو رییس انجمن صنعت تایر ایران از راه‌اندازی بزرگ‌ترین مرکز تست خودرو و متعلقات آن در کشور در دهه فجر خبر داد. به گزارش «تعادل» عباس عباسی ابیانه در یک نشست خبری اظهارکرد: طراحی مرکز تست خودرو در کرمان از 5 سال پیش آغاز شد و درحال حاضر این مرکز به صورت آزمایشی برای تست خودرو و تایر فعال است.

وی ادامه داد: مرکز تست خودرو در زمینی به مساحت 130هکتار در فاصله 20کیلومتری شهر کرمان قرارگرفته و به صورت بیضی طراحی شده است. وی با بیان اینکه طول میدان تست خودرو و تایر 5کیلومتر است، افزود: در این مرکز امکان تست فرمان‌گیری، تست ترمزگیری درحالت خیس و خشک، تست مصرف سوخت، تست صدا و تست راحتی سرنشین فراهم است.

عباسی ادامه داد: این مرکز از 3ماه پیش به صورت آزمایشی به بهره‌برداری رسیده و تاکنون 6 نوبت تست خودرو در آن انجام شده است. به گفته وی مرکز تست خودرو با استفاده از دانش فنی شرکت اروپایی ایدی‌آدا اسپانیا که یکی از بزرگ‌ترین مراکز تست خودرو دنیا را در اختیار دارد، انجام شده و اجرای آن توسط پیمانکاران داخلی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه با سازمان استاندارد برای استفاده از مرکز آزمون خودرو کرمان مکاتبه شده است، گفت: هزینه تست خودرو در این مرکز یک چهارم هزینه تست در مراکز خارج از کشور است و در مورد تست تایر نیز این هزینه به یک پنجم می‌رسد. رییس انجمن صنعت تایر ایران، سرمایه‌گذاری انجام شده برای احداث مرکز تست خودرو را 10میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: 30درصد از این سرمایه‌گذاری برای تامین تجهیزاتی که جهت تست روی خودرو نصب می‌شوند، هزینه شده است.

اظهارات نعمت‌زاده در خصوص کیفیت خودرو

وزیر صنعت، معدن و تجارت این ادعاها که کیفیت خودروهای تولید داخل قابل دفاع نیست را نادرست عنوان کرد و گفت: کیفیت خودروهای تولید داخل مطلوب است و هر کسی که چنین اظهارنظری می‌کند، فنی نیست. محمدرضا نعمت‌زاده بر ضرورت حمایت از صنعت خودرو داخل تاکید کرد و افزود: به‌نظر ما باید حدود 90درصد خودروهای تولید کشور به مصرف داخل برسد.


خودروسازان در کیفیت خودرو حرفی برای گفتن ندارند

یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم ارتباط خودروسازان داخلی با خودروسازان خارجی و تاثیر این تعامل بر توسعه صنعت خودروسازی کشور گفت: خودروسازان داخلی با مراودات علمی بین‌المللی باید دانش روز خود را ارتقا دهند. سیدشریف حسینی افزود: کشور ما در زمینه صنعت خودرو کمبودهایی دارد که باید با تبادل دانش و انتقال فناوری نسبت به برطرف کردن این کاستی‌ها اقدام کنیم.

وی با اشاره به اینکه کشور ما در بحث کمیت تولید خودرو در جایگاه خوبی ایستاده ولی در زمینه کیفیت تولید خودرو به هیچ عنوان رتبه خوبی نداریم، اظهار کرد: در بحث کیفیت باید از حضور خودروسازان پیش‌رو جهان بهره ببریم.

حسینی با بیان اینکه خودروسازان ما با انتقال اطلاعات و تکنولوژی روز دنیا باید در جهت بالا بردن سطح کیفی تولیدات خود حرکت کنند، تصریح کرد: از جمله مواردی که می‌تواند کشور ما را به سمت توسعه کیفی در خودروسازی پیش ببرد، ایجاد مشارکت در امر تحقیق و توسعه است.

وی با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت شرکت‌های خارجی سازنده خودروهای با‌کیفیت در جهت بهبود بخشی کیفی خودروهای داخلی استفاده کنیم، اضافه کرد: مشارکت در زمینه تحقیق و توسعه می‌تواند وضعیت تولید و طراحی خودروهای ساخت داخل را به استانداردهای روز دنیا نزدیک کند.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: خودروسازان ما نیز باید همچون کشورهای پیشرفته در زمینه کیفیت تولید خودرو، حرفی برای گفتن داشته باشند و بتوانند با برندهای بزرگ خودرو در دنیا رقابت کنند.آینه بغل

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر