به‌زودی تصمیمات جدی درمورد پروژه اتخاذ می‌شود

۱۳۹۳/۰۸/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۲۶۶

آزادراه تهران- شمال را می‌توان یکی از معروف‌ترین پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام 20سال اخیر دانست. پروژه‌یی که طرح اولیه آن به سال‌های قبل از انقلاب برمی‌گردد و اجرای این پروژه هم در سال 75 آغاز شد. از آن زمان تا به حال با شرکت‌ها و پیمانکاران مختلفی برای تکمیل این پروژه قرارداد بسته شد که در این میان بیشترین سهم متعلق به بنیاد مستضعفان بود. زمانی هم در دولت قبل قرار شد بخشی از ساخت این پروژه به قرارگاه خاتم‌الانبیا محول شود که بعد از آن حرف از حذف این قرارگاه از پروژه به‌میان آمد. به‌نظر می‌رسد وزارت راه‌وشهرسازی در دولت یازدهم عزم خود را برای تکمیل این پروژه و به‌سرانجام رساندن آن، جزم کرده است. در همین رابطه روزگذشته وزیر راه‌وشهرسازی اعلام تصمیمات و برنامه‌های مربوط به آزادراه تهران- شمال را به بعد از بازدیدی که به‌زودی از این پروژه خواهد داشت، موکول کرد.


تعیین ‌تکلیف پروژه تهران- شمال

پس از انتصاب محمد سعیدی‌کیا به‌عنوان رییس بنیاد مستضعفان، پروژه آزادراه تهران- شمال که بنیاد سهم ۵۰درصدی در آن دارد، روند دیگری یافت. در این راستا سعیدی‌کیا و نماینده وزارت راه در این آزادراه، در حال رایزنی هستند تا پکیج تعیین‌تکلیف آزادراه تهران- شمال را تهیه کنند. به گزارش فارس، در ‌آخرین دیدار سعیدی‌کیا، رییس بنیاد مستضعفان و نورزاد، نماینده تام‌الاختیار وزارت راه در آزادراه تهران- شمال، ‌مقرر شد در جلسات هم‌اندیشی و همفکری با حضور طرفین، ‌پکیج و بسته پیشنهادی برای تعیین‌تکلیف آزادراه تهران- شمال ارایه شود. این جلسات فعلا در حال انجام است تا دوطرف به‌ نتایج قابل‌ قبول و مشترکی برای تعیین‌تکلیف آزادراه تهران- شمال دست یابند و این پروژه 30ساله را سروسامان دهند.

پس از سال‌ها کش‌وقوس ‌درباره‌ تکمیل آزادراه تهران- شمال و بحث‌ و جدل‌های دولت با بنیاد، به‌عنوان شریک خود در این آزادراه، ‌ظاهرا دو طرف برای تعیین‌تکلیف این مشارکت عزم جدی دارند. از یک سو رییس بنیاد مستضعفان چندی پیش دررابطه با اینکه برنامه‌های بنیاد به‌عنوان شریک دولت در آزادراه تهران- شمال، گفته بود تا دو ماه دیگر تصمیمات خود را اعلام می‌کند و ‌‌از سوی دیگر وزیر راه‌وشهرسازی به‌تازگی علی نورزاد را به‌عنوان نماینده تام‌الاختیار وزارت راه و مجری پروژه قرارداد مشارکت برای احداث و بهره‌برداری از آزادراه تهران- شمال منصوب کرد تا در چارچوب قوانین و قراردادهای مربوطه، تصمیمات لازم برای اجرای مناسب و سریع پروژه را اتخاذ کند. ‌‌‌در این راستا نورزاد موظف است با استفاده از اختیارات حاصل از قوانین و مقررات ازجمله قانون احداث پروژه‌های عمرانی بخش راه‌وترابری از طریق مشارکت بانک‌ها و سایر منابع پولی و مالی کشور (مصوب سال 1366) و آیین‌نامه اجرایی آن (مصوب سال 1367) با اصلاحات بعدی در چارچوب قوانین و مقررات و قراردادهای مربوطه، تصمیمات لازم برای اجرای مناسب و سریع پروژه مذکور را اتخاذ کند. ‌برای تسهیل انجام وظایف، اختیارات مذکور و نیز تنظیم و مبادله هرگونه توافق آتی درخصوص طرح مذکور به نورزاد تفویض شده است. ‌از دیگر موارد قابل ذکر این حکم، ارزیابی و آزادسازی اراضی، پیگیری مشکلات حقوقی آزادراه و تسریع در اجرای پروژه است.


حذف قرارگاه در پروژه تهران- شمال منتفی نشده

پای قرارگاه خاتم‌الانبیا از دولت دهم به پروژه آزادراه تهران- شمال باز شد. دررابطه با نقش و مشارکت این قرارگاه در پروژه، مدیر دانش موسسه حرا قرارگاه خاتم‌الانبیا ضمن اشاره به این موضوع که حذف قرارگاه خاتم از پروژه آزادراه تهران- شمال منتفی نشده است، گفت: قرارگاه برای دوره‌ای در سال گذشته جهت تجهیز کارگاه به محل پروژه، یعنی قطعات آزادراه تهران- شمال رفت اما با آمدن دولت جدید و بازنگری در پروژه مشارکت قرارگاه در ساخت آزادراه تهران-شمال معلق ماند. ابوطالبی در گفت‌وگو با ایلنا، با بیان اینکه پروژه آزادراه تهران- شمال در دولت جدید از نظر فنی و بودجه‌یی مورد بازنگری قرار گرفته، ادامه داد: تا پیش از این، بازنگری قرارگاه به‌عنوان مسوول ساخت پروژه مطرح و برآورد قرارگاه برای ساخت این پروژه چیزی حدود پنج تا شش هزار میلیارد تومان بود. هر چند پروژه مورد بازنگری قرار گرفته اما حذف قرارگاه از این پروژه منتفی نیست.

وی بااشاره به اینکه شرکت‌های خصوصی در گرفتن پروژه‌های عمرانی جلوتر از قرارگاه خاتم بوده‌اند، اظهار داشت: اینکه گفته می‌شود قرارگاه خاتم پروژه‌های عمرانی اقتصادی را برعهده می‌گیرد و غیراقتصادی برای بخش خصوصی می‌ماند را قبول ندارم.

ابوطالبی افزود: قرارگاه خاتم با همان نگاه زمان جنگ یعنی با حداقل امکانات و حداکثر بهره‌وری کار کرده و هر شرایطی را برای کار قبول می‌کند، درحالی که بسیاری از شرکت‌ها با این شرایط کار نمی‌کنند. مدیر دانش موسسه حرا قرارگاه خاتم گفت: قرارگاه خاتم از شرکت‌های دیگر برای انجام پروژه‌ها به‌صورت مشارکتی دعوت کرده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر