ثمرات عضویت بورس کالا در IEU

۱۳۹۳/۰۸/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۲۶۱





نمایندگان بورس‌های کالایی پنج کشور از اروپای شرقی و کشورهای مستقل مشترک‌المنافع برای دومین نشست بین‌المللی اتحادیه الکترونیکی بین‌بورسی (IEU) در تهران حضور خواهند یافت. این نشست با محور عضویت بورس کالای ایران در اتحادیه مذکور و امکان‌سنجی همکاری کشورهای مذکور در زمینه تجارت از طریق بورس‌های کالایی صورت خواهد گرفت.

این نشست به چند دلیل اهمیت زیادی برای کشور و اقتصاد ملی خواهد داشت. نخست اینکه در صورتی که بورس کالای ایران عضو این اتحادیه شود، این بورس و در مجموع بازار سرمایه ایران بین‌المللی می‌شود. تاکنون رویدادی در این سطح برای بازار سرمایه کشور رخ نداده است و بین‌المللی شدن بورس کالای ایران نوید حضور بازار سرمایه کشور در اقتصاد‌های بین‌المللی و بالعکس حضور اقتصادهای بین‌المللی در بازار سرمایه کشور را خواهد داد.

دومین دلیل برای اهمیت این رویداد بسترسازی برای افزایش معاملات اقتصادی کشور در سطح بین‌المللی است. بدون‌شک امکان عرضه و خرید کالاهای کشورهای مختلف از طریق بورس‌های کالایی، سرعت و میزان اطمینان نسبت به معاملات را برای کشورهای عضو بالا می‌برد و در نتیجه موجب افزایش سطح تجارت خارجی کشورهای عضو اتحادیه الکترونیکی بین‌بورسی می‌شود. سومین دلیل براهمیت این رویداد و عضویت بورس کالای ایران در اتحادیه الکترونیکی بین‌بورسی، به کاهش قیمت تمام شده محصولات برمی‌گردد. بدون‌شک زمانی که محصولات به هر میزانی و در هر زمانی بتواند از طریق بورس‌های کالایی دادوستد شود، موجب کاهش هزینه‌ها و در نتیجه کاهش قیمت تمام شده کالاها می‌شود. وجود واسطه، آن هم در سطح بین‌المللی طبیعتا هزینه‌های هنگفتی را بر تجارت و در نتیجه قیمت تمام شده کالاها تحمیل می‌کند که بورس‌های کالایی می‌توانند این هزینه‌ها را به حداقل برسانند و بیشترین منافع را نصیب تولیدکننده و خریدار نهایی کند. این منافع حداکثری قطعا خود را در تولید ناخالص داخلی (GDP) هر کشوری نشان می‌دهد.

چهارمین دلیل براهمیت عضویت بورس کالای ایران در اتحادیه بین‌بورسی (IEU) به موضوع شفافیت تجارت بین‌المللی برمی‌گردد. هر کشور نیازمند شفافیت و اطلاعات آماری دقیق درباره تجارت بین‌المللی است. ساماندهی تجارت بین‌المللی از طریق بورس‌های کالایی زمینه‌ساز شفافیت آماری تجارت خارجی کشور می‌شود که بدون شک هم به دولت و هم به بخش خصوصی برای مدیریت واردات و صادرات کمک خواهد کرد. کشور ما نیازمند توسعه بازارهای اقتصادی بین‌المللی است و باید بپذیریم که تاکنون در توسعه بازارهای اقتصادی در اروپای شرقی و در حوزه کشورهای مشترک‌المنافع و قفقاز به شکلی هدفمند و نظام‌مند عمل نکرده‌ایم. این بخش از جغرافیای کره زمین بازاری مناسب برای ارز‌آوری کشور است، اما متاسفانه غفلت در این زمینه باعث شده که دیگر کشورهای همسایه در این بازارها جولان دهند. عضویت بورس کالای ایران در اتحادیه الکترونیکی بین‌بورسی می‌تواند زمینه توسعه بازارهای بین‌المللی و تسخیر بازارهای کشورهای مشترک منافع و اروپای شرقی در حوزه کالاهای دارای مزیت صادراتی ایجاد کند. نفوذ هدفمند و نظام‌مند در بازارهای کشورهای مستقل مشترک‌المنافع و اروپای شرقی از دیگر مزایای عضویت بورس کالای ایران در اتحادیه الکترونیکی بین‌بورسی است. بورس کالا با تجربه کالاهایی چون قیر و سنگ‌آهن و مرجع قیمتی شدن در این حوزه نشان داده است که زمینه ثبت مرجع قیمتی برای کالاهای دارای مزیت صادراتی را دارد. با این تفاسیر عضویت بورس کالا در اتحادیه ‌ای.‌یی.یو علاوه بر ارزآوری امکان مرجع قیمتی شدن ایران را در برخی کالاهای صادراتی در حوزه کشورهای مستقل مشترک‌المنافع و اروپای شرقی ایجاد می‌کند.

عایدی دیگر اقتصاد ملی از عضویت بورس کالای ایران در اتحادیه الکترونیکی بین‌بورسی، ساماندهی و مدیریت صادرات و واردات کشور به کشورهای مشترک‌المنافع و اروپای شرقی است؛ البته این موضوع منوط به این است که پس از عضویت بورس کالا در اتحادیه مذکور تمام کالاها از طریق این بورس مورد دادوستد قرار گیرد. اطلاعات و آمارهای شفاف منتشر شده از طریق بورس کالا کمک شایانی به سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی دولت در حوزه صادرات و واردات به کشورهای مستقل مشترک‌المنافع و اروپای شرقی خواهد داشت. در انتها فقط می‌توان گفت که نشست بورس‌های کالایی کشورهای اروپای شرقی و کشورهای مستقل مشترک‌المنافع در قالب دومین نشست بین‌المللی اتحادیه الکترونیکی بین‌بورسی (IEU) فرصت مناسبی برای اقتصاد ملی است و امید می‌رود این فرصت را دولت، بخش خصوصی، تولیدکنندگان، تجار، بازرگانان، بازار سرمایه و در نهایت بورس کالایی از دست ندهد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر