خروج پتروشیمی‌ها از بورس کالا کذب است

۱۳۹۳/۰۸/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۲۵۹

طی روزهای گذشته توافق انجام شده میان وزارت صنعت، معدن و تجارت با اتحادیه سراسری تعاونی پلاستیک مبنی بر خروج 20‌درصد معاملات پتروشیمی از بورس کالا به یکی از سوژه‌های داغ خبرهای حوزه بازار سرمایه تبدیل شده است به‌طوری‌که برخی کارشناسان اجرای این توافق را با توجه به آرامش فعلی معاملات عاملی برای برهم خوردن تعادل عنوان می‌کنند. اما نکته جالب اینجاست باوجود تایید قطعی رییس اتحادیه سراسری تعاونی پلاستیک از توافق انجام شده و اجرای آن ظرف روزهای آینده، دیروز رییس دفتر توسعه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی با قاطعیت اعلام کرد که تغییری در روند عرضه محصولات پتروشیمی ایجاد نشده و هیچ محصولی از بورس کالا خارج نمی‌شود. به گزارش «تعادل»، اظهارنظرهای ضد و نقیض درخصوص معاملات پتروشیمی بیانگر آن است که کماکان اختلاف‌نظرها میان برخی دست‌اندرکاران بازار پتروشیمی برای عرضه همه‌جانبه محصولات در بورس کالا وجود دارد چراکه به قول بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه؛ شفافیت موجود در بورس کالا به زیان عده‌یی از فعالان بازار پتروشیمی است.


توافق نهایی شده است

نصرالله رضازاده رییس اتحادیه سراسری تعاونی پلاستیک بار دیگر با بیان اینکه مسوولان وزارت صنعت با واگذاری فروش 10 تا 20‌درصدی محصولات پتروشیمی به تعاونی‌ها و تامین نیاز صنعت پلاستیک موافقت کرده‌اند به «تعادل» گفت: این توافق حاصل شده و به‌زودی اجرایی می‌شود.

رضازاده در پاسخ به این پرسش که دلیل این کار چیست و آیا امکان فروش به صنایع پایین‌دستی پلاستیک در بورس کالا وجود ندارد؟ گفت: مشکل واحدهای پایین‌دستی پلاستیک در بورس کالا، ‌رشد قیمت‌هاست به‌طوری‌که اگر محصولات از طریق اتحادیه سراسری پلاستیک عرضه شود، کالاها در کف قیمتی عرضه می‌شود و نوسان قیمت‌ها به حداقل می‌رسد.

وی در برابر پرسش دیگری که آیا مشکل اتحادیه پلاستیک چند‌درصد رقابت قیمتی در تالار بورس است؟ گفت: بله باتوجه به کمبود نقدینگی تولیدکنندگان، همین چند‌درصدها برای واحدهای تولیدی حایز اهمیت است.

رضازاده در ادامه با بیان اینکه خروج محصولات از بورس کالا باوجود میل باطنی بنده صورت می‌گیرد اظهار کرد: ما همیشه مدافع سازوکار شفاف بورس کالا بوده‌ایم. اگر این توافق حاصل شده، به‌دلیل اعتراض برخی افراد به روند قیمت‌ها در بورس کالا است. به هر حال این کار به‌زودی انجام می‌شود و به‌نظر می‌رسد با باقی ماندن 80‌درصد محصولات در بورس کالا مشکلی در تعادل بازار به‌وجود نیاید.


توافقی وجود نداشته است!

اما برخلاف نظر رییس اتحادیه تعاونی‌های پلاستیک که از قطعی شدن توافق با وزارت صنعت خبر می‌دهد، رییس دفتر توسعه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی در این باره می‌گوید: محصولات پتروشیمی طبق مصوبه‌های موجود همچنان در بورس کالا عرضه می‌شود و خبر منتشر شده مبنی بر خروج 20درصد محصولات پتروشیمی از بورس کالای ایران کذب است.

رضا محتشمی افزود: همزمان با اجرای دستورالعمل وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر آزادسازی قیمت محصولات پتروشیمی، اکنون معامله‌ها در بورس کالا به تعادل رسیده و شفاف است.

محتشمی ادامه داد: نحوه عرضه محصولات پتروشیمی هیچگونه تغییری نکرده و کماکان عرضه‌ها طبق مصوبه وزارت صنعت در حال انجام است.

به اعتقاد کارشناسان نیز معامله‌های پلیمری و شیمیایی در بورس کالا روند قابل قبولی دارد که در این مسیر، افزایش حجم عرضه‌ها، منطقی‌تر و شفاف‌تر شدن بازار، حذف واسطه‌گری و آزادی عمل بیشتر برای مصرف‌کننده واقعی در بورس کالا مهم‌ترین دستاوردهای دستورالعمل وزارت صنعت است.

بنابراین گزارش، براساس ابلاغیه قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت خطاب به مدیرعامل بورس کالای ایران در مورخ ١٢ تیر ٩٣ آمده است: پیرو جلسه نهم تیر 1393 شورای‌عالی بورس و حسب نظر وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر ایجاد تعادل در عرضه و تقاضای بازار و جلوگیری از دلالی و واسطگی و ملاحظه درصدی تخفیف برای مصرف‌کنندگان داخلی محصولات پتروشیمی، قیمت پایه محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران براساس فرمول «معادل ریالی ارز آزاد * ٩٥‌درصد * میانگین قیمت فوب خلیج فارس = قیمت پایه در بورس» تعیین می‌شود.

باتوجه به تعدیل نرخ‌های پایه و همچنین برای رصد مداوم بازار و تامین نیاز داخلی، کلیه تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی، اعم از دولتی و خصوصی موظفند همه محصولات خود را از طریق بورس کالا عرضه کنند.

در تبصره این ابلاغیه آمده است در صورتی‌که محصولات عرضه شده در بورس کالا در دو مرحله متوالی عرضه به فروش نرسد، واحد عرضه‌کننده مجاز است به همان میزان که فروش نرفته، در خارج از بورس به فروش رساند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر