3 عامل مهم در رشد اخیر بازار

۱۳۹۳/۰۸/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۲۵۸

چشم‌انداز مثبت نسبت به مذاکرات هسته‌یی و حرکت اقتصاد برای خروج از رکود درکنار انتشار اخبار کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی ازجمله عواملی بوده که طی چند هفته اخیر منجر به ایجاد جو مثبت و با ثبات در بازار شده است.

به گزارش سنا روح‌الله میرصانعی، دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار با بیان این مطلب درباره عوامل اثرگذار طی هفته‌های اخیر گفت: جو روانی مثبت بازار از دو عامل اقتصاد و سیاست ناشی شده است. از طرفی برخی صنایع از رکود خارج شده‌اند و سایر صنایع هم به‌تدریج در این مسیر گام برمی‌دارند از طرف دیگر ثبات رویه‌ها و انضباط مالی دولت و احتمال کاهش نرخ سود بانکی به‌دلیل کاهش نرخ تورم ازجمله عملکردهای مثبت درحوزه اقتصاد بوده که چشم‌انداز مثبتی از آینده اقتصاد داخلی را به سهامداران نشان می‌دهد.

وی افزود: مساله دیگری که اثر قابل توجهی در بازار گذاشته چشم‌انداز مثبت از مذاکرات هسته‌یی است که بازار نسبت به اینکه طرفین به تفاهم قابل قبولی برسند، خوش‌بین است. چون درصورت مثبت بودن مذاکرات اثر آن در اقتصاد و بنگاه‌های اقتصادی مشهود خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه با ابراز امیدواری درباره اینکه خبرهای مثبت درعرصه بین‌المللی و داخلی تدوام داشته باشد درباره احتمال برهم خوردن معادلات سهامداران و اثر آن در بازار اظهارکرد: علاوه بر اینکه نتیجه خروج از رکود به‌ سرعت اتفاق نمی‌افتد و حرکت رشد اقتصادی کند است، نتیجه قطعی مذاکرات نیز مشخص نیست بنابراین در شرایط فعلی سرمایه‌گذاری با ریسک همراه است.

میرصانعی افزود: سهامدارانی که پیش از اینکه مذاکرات به نتیجه برسد یا اثر واقعی خروج از رکود بر بنگاه‌های اقتصادی مشخص شود، اقدام به معامله و ورود نقدینگی به بازار می‌کنند طبیعتا اگر مذاکرات مثبت شود، پاداش ریسک خود را می‌گیرند و اگر به نتیجه نرسد، کسانی که پیش از روشن شدن نتیجه ریسک کرده‌اند احتمالا به‌دلیل جو روانی زیان می‌کنند.

این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: سود و زیان درچنین شرایطی مبتنی بر میزان ریسک‌پذیری افراد است که این امر جزو ذات بازار است و به‌طور معمول برخی سرمایه‌گذاران با وجود اینکه نتیجه برخی اخبار مرتبط و اثرگذار در بازار هنوز روشن نیست، ریسک می‌کنند و وارد بازار می‌شوند و برخی تا روشن شدن ابعاد کامل اتفاقات صبر می‌کنند بنابراین نمی‌توان یک حکم کلی درخصوص سطح ریسک‌پذیری افراد صادرکرد و آن را غلط یا درست خواند.

میرصانعی با تاکید بر لزوم شناخت سطح ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران گفت: هرکسی باید به شخصیت سرمایه‌گذاری و سطح ریسک‌پذیری‌اش توجه و بعد اقدام به معامله کند. هر کسی خود بهتر می‌داند سطح ریسک‌پذیری‌اش چقدر است. سرمایه‌گذار ریسک‌پذیر می‌داند برای کسب بازدهی حداکثری باید ریسک بالایی داشته باشد اما سرمایه‌گذار ریسک‌گریز معمولا صبر می‌کند و بعد از روشن شدن ابعاد مختلف اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کند بنابراین، این انتخاب بستگی به ویژگی‌های شخصیتی سرمایه‌گذار دارد.

وی درباره آسیب‌های عدم آشنایی افراد به شخصیت سرمایه‌گذاری خود گفت: در شرایط رونق اکثر سهم‌ها رشد می‌کنند و حتی غیرحرفه‌ای‌ها به سرمایه‌گذاری مستقیم روی می‌آورند و به اشتباه تصور می‌کنند سرمایه‌گذاری را بلد هستند و به صورت حرفه‌یی سرمایه‌گذاری می‌کنند درصورتی که برای سرمایه‌گذاری حرفه‌یی باید دانش حرفه‌یی داشت وگرنه درشرایطی که ریسک بازار افزایش پیدا می‌کند و نوسانات زیاد می‌شود این افراد علاوه بر آسیب به سرمایه خود به‌دلیل رفتارهای هیجانی باعث برهم خوردن نظم بازار و ایجاد صف‌های خرید و فروش بی‌دلیل می‌شوند.

وی افزود: سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌یی باید از طریق غیرمستقیم مانند مشاوره با شرکت‌های سبدگردان و صندوق‌های سرمایه‌گذاری تشویق به حضور در بازار سرمایه شوند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر