شوک موقت حقوقی‌ها به بازار سهام

۱۳۹۳/۰۸/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۲۵۶

اگرچه روند شاخص کل بورس تهران روز گذشته نیز در مجموع مثبت شد اما اگر نبود حمایت گسترده حقوقی‌ها به خصوص در ساعت آخر معاملات، رقم این متغیر پس از 9 روز کاری منفی رقم می‌خورد. در نتیجه سومین روز کاری بازار همچون روز پیش از آن در ابتدای بازار با صف خریدهای گسترده‌یی شروع شد اما در ادامه تمامی این صف‌ها عرضه شدند، به‌طوری که حتی در گروه بانکی و خودرویی، برخی از سهم‌ها منفی معامله شدند که در صورت ادامه این روند، ریزش شاخص کل چشمگیر بود. این اتفاق موجب دست به کار شدن حقوقی‌ها و ورود دوباره نهاد ناظر به مدیریت صوری و موقتی معاملات شود. حمایت‌های گسترده حقوقی‌ها که به‌طور آشکار در جهت افزایش قیمت و دستکاری قیمتی برخی از سهام صورت گرفت موجب شد که مجددا برخی سهام خودرویی همچون، خاور، سایپا، سرمایه‌گذاری سایپا صف خرید شوند. عرض‌اندام جهت‌دار حقوقی‌ها در بازار با توجه به فاز محتاطانه و متعادلی که بازار ناشی از مشخص نبودن نتایج مذاکرات هسته‌یی در پیش گرفت، قابل توجه بود. در همین راستا درحالی که مذاکرات هسته‌یی در سکوت خبری خاصی در منطقه همچنان ادامه دارد، بورس‌بازان به برآیند نتایج این نشست در انتظار به سر می‌برند در نتیجه پیش از آنکه سایه احتیاط و استراحت تا مشخص شدن نتیجه این مذاکره، فراگیرتر شود به نظر می‌رسد که حقوقی‌ها تصمیم دارند که بازار را با اعمال شوک مصنوعی و موقتی به صورت مثبت کردن قیمت سهم‌های پیشرو و خرید در قیمت بالا و اصرار بر تشکیل صف خریدها و در نهایت خارج کردن بازار از روال عادی و متعادل خود که ممکن است نزولی هم باشد، بازار را گرم‌تر نگه دارند.

از سوی دیگر در گروه خودرویی اظهارات وزیر صنعت در خصوص قیمت خودرو و مس نیز برای بازار قابل توجه است. نعمت‌زاده در خصوص کاهش قیمت خودرو گفته که کاهش قیمت خودرو دست مانیست. وی در عین حال از تامین نشدن یارانه تولید نیز خبر داده و در خصوص علت کاهش نیافتن قیمت مس در بازارهای داخلی با وجود پایین آمدن قیمت مس در بازارهای جهانی نیز گفت: به‌تازگی دستورالعملی صادر کرده‌ایم که قیمت مس 5‌درصد زیر قیمت بازار صادراتی به واحدهای داخلی عرضه شود و عرضه آن هم از طریق بورس صورت گیرد. در نتیجه خودرویی‌ها همچون روند کند حرکتی شاخص کل شاهد رشد نسبی در اکثر نمادهای خود بود به‌طوری که سایپا مطابق روزهای اخیر همچنان در دامنه رشدی به سر می‌برد و شاهد صف خرید نیز شد. این در حالی بود که مدیرعامل سایپا خبر از تولید محصولات جدید سایپا با همکاری شرکت‌های رنو، نیسان و کیا با قیمت‌های ۳۰ تا ۴۰میلیون تومان خبر داد و گفت: پلتفرم جدید اس‌پی ۱۰۰ این شرکت نیز در حال طراحی است. سعید مدنی با اشاره با بیان اینکه قیمت این محصولات جدید در زمان عرضه متناسب با سطح قیمتی محصولات فعلی این شرکت خواهد بود، افزود: محصولات جدید را با قیمت میانگین 30 تا 40میلیون تومان عرضه خواهیم کرد.


فروش سهم «وامید»

از گروه بانکی پاسارگاد با افت در کاهندگی شاخص نقش داشت در حالی که تقریبا بقیه نمادهای این گروه یکی در میان شاهد رشد بودند به خصوص بانک گردشگری در بازار فرابورس با رشد نزدیک به 5درصدی صف خرید سنگینی بر آن شکل گرفت بانک ایران زمین نیز در این بازار شاهد رشد و صف خرید بود. در عین حال بانک سینا نیز وضعیت خوبی داشت و تقریبا دارای صف خرید شد. این در حالی بود که مدیرعامل بانک سپه از واگذاری بخشی از سهام سرمایه‌گذاری امید خبر داد. تقوی‌نژاد در خصوص اقدامات انجام شده برای فروش اموال و سهام شرکت‌های زیرمجموعه این بانک، گفت: در سال گذشته 300میلیارد تومان اموال به فروش رسیده و امسال هم 145میلیارد تومان به مزایده گذاشته شد. برنامه‌ریزی می‌کنیم تا پایان سال بخشی از سهام شرکت سرمایه‌گذاری امید را واگذار کنیم. وی تاکید کرد: میزان فروش سهام متناسب با کشش بازار انجام می‌شود تا مشکلی برای بازار سرمایه به وجود نیاید. نسبت سرمایه‌گذاری (بنگاه‌داری) به سرمایه بانک سپه، به استاندارد 40درصدی تعیین شده توسط بانک مرکزی نزدیک است.

در عین حال مدیرعامل بانک ملی نیز از شناسایی ۳۰۰۰میلیارد تومان دارایی بانک ملی برای فروش خبر می‌دهد. عبدالناصر همتی با بیان اینکه سرمایه نقدی بانک ملی در دو حالت قابل تامین است، گفت: بخشی از سرمایه نقدی مورد نیاز با فروش دارایی‌‌ها مانند املاک و سهام زیرمجموعه بانک تامین خواهد شد و در همین راستا 3000میلیارد تومان از املاک مازاد را به مزایده گذاشته‌ایم و بخش دیگر با کمک دولت قابل تامین است. برپایه این گزارش در مرداد سال گذشته با تجدید ارزیابی دارایی‌ سرمایه بانک ملی از 2هزارو240میلیارد تومان به حدود 10هزار میلیارد تومان رسید.


توقف پروژه مپنا

همچنین از گروه شرکت‌های چند رشته‌یی و‌صندوق نماد سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی که بیشتر مورد خرید حقوقی‌ها قرار داشت روند نزولی در پیش گرفت و از جمله نمادهای اثرگذار منفی بر شاخص کل بود. از گروه خدمات فنی و مهندسی در حالی که مپنا بر خلاف چند روز گذشته که هم‌جهت با شاخص کل رشد داشت روز گذشته شاهد ریزش اندکی شد این در حالی است که از این گروه کنترل خوردگی تکین‌کو با رشد قابل توجه شاهد صف خرید بود. در همین زمینه مدیرعامل مپنا از توقف توسعه «میدان گازی فروز B » به دستور زنگنه خبر داد. مدیرعامل شرکت مپنا گفت: با وجود اینکه یک دکل حفاری برای توسعه میدان گازی فروز B خریداری کردیم ۱۱ماه است این دکل در محل این میدان بدون استفاده باقی مانده و وزارت نفت برنامه‌یی برای توسعه این میدان ندارد. عباس علی‌آبادی اظهار داشت: توسعه میدان گازی فروز B به شرکت مپنا واگذار شده و قرار بود تا پایان شهریور سال جاری طرح نهایی توسعه این میدان تهیه شود اما با دستور وزیر نفت، توسعه میدان فروز B متوقف شد و تا امروز هم متوقف مانده است. وی افزود: دلیل توقف را از وزیر نفت بپرسید اما می‌گویند اولویت وزارت نفت میادین مشترک است و توسعه این میدان که میدانی مستقل است، باید متوقف شود. در اسفند سال 90، قراردادی بین شرکت نفت فلات قاره ایران و شرکت مپنا به‌منظور توسعه میدان گازی فروز B و تبدیل گاز تولیدی این میدان به برق به امضا رسیده بود؛ طبق بررسی‌های اولیه مخزن میدان فروز B بیش از 28 تریلیون فوت مکعب گاز شناسایی شده است.


جریان معاملات روز

بدین‌ترتیب وضعیت بازار سهام دیروز که در مجموع خوب ارزیابی می‌شود همچنان تقاضا از عرضه پیشی گرفته است. سهم خرید و فروش حقیقی‌ها نیز از حقوقی‌ها کمی بیشتر شد. شاخص به مدد معامله هلدینگ فارس در پایان معاملات روز گذشته که منفی رقم خورده بود 7 واحد مثبت ماند این در حالی بود که فارس به ‌تنهایی نزدیک 72 واحد باعث بالا رفتن شاخص شد. در ترقی شاخص سایپا، پتروشیمی خارک و بانک سینا سهم بسزایی داشتند از طرف دیگر سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی، مپنا به ترتیب 25، 23، 22واحد شاخص را نزولی کردند. در مجموع محصولات شیمیایی نقش موثری در ارتفاع گرفتن نماگر بازار داشتند به‌طوری که از این گروه نمادهای فارس، وپترو، پاکشو، شمواد رشد بالایی را تجربه کردند. پس از پتروشیمی‌ها گروه خودرو و ساخت قطعات در رتبه بعدی مثبت‌سازی شاخص ایستادند.

این در حالی بود که گروه شرکت‌های چند رشته‌یی، کانه‌های فلزی، فلزات اساسی و خدمات فنی و مهندسی سعی در نزولی کردن روند شاخص کل عمل کردند. در مجموع بازار دیروز با معامله نزدیک به یک میلیارد سهم به ارزش بالغ بر 267میلیارد تومان در

87 هزار نوبت معاملاتی به پایان رسید. همچنین نماد معاملاتی شرکت‌های بیمه آسیا، آلومراد مشمول دستورالعمل رفع گره معاملاتی شدند در عین حال نماد معاملاتی شرکت‌های لامیران، سرمایه‌گذاری البرز و حق تقدم استفاده نشده شرکت چرخشگر با توجه به عدم کشف قیمت در روز معاملاتی قبل مجددا در روند حراج قیمتی قرار گرفتند.


فروش اوراق به روش ثبت سفارش

قرار است 10درصد معادل ۱۲۰هزار ورقه از اوراق مشارکت شهرداری شیراز فردا چهارشنبه در بورس اوراق بهادار تهران به روش ثبت سفارش عرضه شود. در پی پذیره‌نویسی اسفند سال گذشته یک میلیون و 200 هزار اوراق مشارکت شهرداری شیراز و درج نام

6 آبان سال جاری با نماد معاملاتی مشیر612 در بورس، چهارشنبه جاری 10درصد ازکل این اوراق معادل 120هزار ورقه به روش ثبت سفارش عرضه می‌شود. ضامن این اوراق بانک صادرات و بازارگردان آن هم شرکت تامین سرمایه سپهر هستند.

مدت این اوراق با نام و قابل معامله دربورس، 4ساله با نرخ سود علی الحساب 20درصدی (روزشمار و معاف از مالیات) بوده که هر سه ماه ازتاریخ انتشار (18اسفند92) از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی قابل پرداخت است. همچنین چهارشرکت بورسی اقدام به افزایش سرمایه ۲۰ تا ۴۰۰درصد خواهند کرد. برپایه این گزارش شرکت‌های بورسی پتروشیمی شیراز، قند نیشابور و ایران‌یاساتایرورابر به همراه شرکت فرابورسی پتروشیمی ممسنی طی روزهای آینده بین ۲۰ تا ۴۰۰درصد افزایش سرمایه خواهند داد.


شفاف‌سازی همکاران سیستم

شرکت همکاران سیستم در اطلاعیه‌یی که در سایت کدال منتشر شده است در ارتباط با قراردادهای بزرگ منعقده یا در حال مذاکره این شرکت با نهادهایی همانند قوه قضایی، اتکا و غیره اقدام به شفاف‌سازی کرد. این شرکت متذکر شده است که با توجه به حجم و طولانی بودن مدت اجرای این قراردادها بین 2 تا 3سال، بودجه سال جاری شرکت تغییر ندارد و در صورت نیاز به تعدیل اطلاع‌رسانی خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر