مختصات اقتصادی جهان پس از جنگ‌جهانی اول

۱۳۹۳/۰۸/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۲۴۵

مهدی بیک می‌گویند، مهم‌ترین نوآوری‌های «اقتصادی»، «علمی» و «فناوری» در اثر جنگ‌ها به وقوع می‌پیوندد. یعنی زمانی که نسل انسان در اثر فشار برآمده از تخریب‌های جنگی در حالت اضطرار قرار می‌گیرد، شروع به نوآوری و ایده‌پردازی می‌کند. نمونه عینی چنین الگویی را می‌توان در جنگ‌های جهانی قرن بیستم مشاهده کرد که پس از فرو نشستن گردوغبار ناشی از نبردها، جهان را وارد عصر تازه‌ پیشرفت و رفاه کرد. در چنین روزی ساعت یازده صبح ماه یازدهم سال 1918میلادی با امضای قرارداد آتش‌بس و اعتراف به شکست از سوی آلمان، جنگ جهانی اول که بیش از پنج‌میلیون و پانصد هزار نظامی و شش‌میلیون غیرنظامی کشته داشت پایان یافت. متفقین برای محدود کردن آلمان در معاهده ورسای 440 شرط را برشمردند تا ژرمن‌ها تحت کنترل قرار داشته باشند. البته مختصات اقتصادی جهان بعد از جنگ جهانی کاملا زیر و رو شد و پس لرزه‌های اقتصادی این واقعه تا سال‌ها جهان را درگیر خود کرد.

دیدارهای دکتر شاخت از ایران

و طرح اقتصاد بدون نفت

ساماندهی اقتصاد ایران، معادله‌یی است که ظاهرا طی تمام سال‌های پس از مشروطه فکر و ذکر نظام‌های مستقر را درگیر کرده است. سال‌ها پیش در چنین روزی«دکتر یالمار شاخت» اقتصاددان و ناسیونالیست بنام آلمانی برای دادن نظر جهت بهبود اوضاع اقتصادی ایران بیستم آبان 1314 (11نوامبر 1935) وارد تهران شد و با مقامات دولتی از جمله رضاشاه پهلوی ملاقات کرد. «یالمار شاخت»در آن سال پس از انجام بررسی‌هایی و با توجه به وضعیت ایران، چند طرح مالیاتی، گمرکی و راه صنعتی شدن را به رضاشاه داده بود که از سوی شاه ایران به هیچ انگاشته شد. دکتر شاخت همان چهره‌یی است که با ظهور هیتلر ساختار اقتصادی حکومت رایش را ساماندهی کرد و به تورم پولی سنگین این کشور پایان داد. شاخت به مردم و کشور ایران به دلیل نژادآریایی‌شان علاقه‌مند بود، اما جالب اینجاست که حتی نسخه‌های اقتصادی غولی مانند شاخت هم نتوانست غول تورم ایران را مهار کند تا به امروز که«در»برای اقتصاد ایران بر همان«پاشنه»می‌چرخد.


وقتی مشکلات اقتصادی انقلاب می‌آفرینند

آنگونه که از قراین و شواهد تاریخی پیداست، بسیاری از کارشناسان اقتصادی دوران پهلوی قبل از وقوع انقلاب اسلامی، احتمال وقوع یک تحول سیاسی عظیم را پیش‌بینی کرده بودند. در یک چنین روزی در روزهای منتهی به انقلاب علی امینی گفته بود که اشتباهات دولت در امور اقتصادی در طول 13سال به نارضایتی اکثریت مردم و سرانجام انقلاب می‌انجامد.


سالروز درگذشت یاسر عرفات

یازدهم نوامبر 2004 یاسر عرفات رییس سازمان آزادی فلسطین در 75سالگی در یک‌بیمارستان پاریس درگذشت. وی 12روز پیش از آن با هواپیما و از طریق اردن به پاریس منتقل شده بود تا درمان شود. تا چند ماه درباره علت درگذشت عرفات تردید و شایعه وجود داشت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر