اخبار

۱۳۹۳/۰۸/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۲۳۲

عمان؛ پل ارتباطی ایران با کشورهای آفریقایی

مهر| رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران گفت: نگاه ایران به عمان در قالب دروازه‌یی است که می‌تواند محصولات ایران را به سوی بازار منطقه سوق دهد. غلامحسین شافعی در دیدار با وزیر بازرگانی و معادن عمان گفت: ایران و بخش خصوصی این کشور آمادگی دارد که در اجرایی کردن برنامه‌های توسعه‌یی عمان قدم‌های جدی و عملیاتی بردارد.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با اظهار خرسندی از فعالیت‌های مقامات تجاری عمان در اجرایی کردن اهداف برنامه‌های ششم و هفتم توسعه‌یی این کشور تصریح کرد: بخش خصوصی ایران با حمایت‌های دو دولت عمان و ایران می‌تواند در اجرایی شدن برنامه‌های توسعه‌یی نقش پررنگی ایفا کند. وی تصریح کرد: روابط ایران و عمان از قدمت طولانی برخوردار است هرچند در طول چند سال اخیر رشد مناسبی نداشته و از آنچه که باید باشد فاصله گرفته است. در مسیر مناسبات اقتصادی، عمان از بین کشورهای منطقه جایگاه مناسب‌تری دارد و در واقع محور صادرات و واردات منطقه به‌خصوص در زمینه حمل‌ونقل به‌شمار می‌آید.

شافعی درباره نوع روابطی که بین مردم دو کشور وجود دارد توضیح داد: روابط عاطفی بین مردم ایران و عمان در سطح مناسبی قرار دارد که همین موضوع می‌تواند به توسعه مناسبات تجاری دو کشور کمک کند. البته تا به امروز روابط اقتصادی و سیاسی بین ایران و عمان نتوانسته هماهنگ با هم رشد کند که باید این مورد بازنگری شود.

شافعی یادآور شد: به‌دنبال حضور دولت یازدهم در ایران روابط دو کشور و به‌طور کلی مناسبات تجاری ایران با کشور‌های منطقه وارد مرحله جدیدی شده است، چراکه دولت ایران علاقه دارد مبادلات تجاری خود را با کشورهای منطقه و به‌خصوص کشورهای مسلمان توسعه دهد. در همین راستا ارتقای سطح مناسبات تجاری با عمان یکی از اولویت‌های اصلی دولت و بخش خصوصی ایران محسوب می‌شود.

بانوان در بخش صادرات جایگاه خود را پیدا نکرده‌اند

ایسنا| مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بانوان با گلایه از اینکه بانوان در بخش تجارت جایگاه خود را پیدا نکرده‌اند، گفت: فقط دو درصد از اعضای اتاق بازرگانی را بانوان تشکیل می‌دهند و در برنامه پنجم زنان در بسیاری از بخش‌ها حذف شدند و جایگاه رقت‌انگیزی پیدا کرده‌اند. سهیلا جلودارزاده اظهار کرد: توسعه تشکل‌های بازرگانی زنان در کشور و اصلاح باورهای زنان در بخش خصوصی به کمک اتاق بازرگانی در راستای اهداف تعریف شده وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌تواند راهی برای پیشبرد اهداف حمایت از اشتغالزایی زنان باشد.

وی افزود: اهمیت حمایت از بخش بازرگانی زنان از آن جهت است که تولیدات ارگانیک و سنتی زنان نمی‌تواند با تولیدات کارخانه‌های بزرگ رقابت کند. درحالی که این تولیدات، زمانی که جنبه صادرات به خود می‌گیرند، درآمدزایی لازم را برای تولیدکننده به همراه دارد تا بتواند به توسعه تولید و صادرات فکر کند در نتیجه مشارکت اقتصادی زنان افزایش می‌یابد. این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران معتقد است: درحال حاضر تولیدات بانوان در حوزه صنایع غذایی و مواد مصرفی در داخل کشور توانسته مشتری خود را پیدا کند اما در بخش صادرات به‌دلیل نداشتن ارتباط و نبودن صادرکننده، جایگاه خود را پیدا نکرده‌اند. وی افزود: جایگاه مردان در این بخش، فاصله زیادی با زنان دارد. در نتیجه تجار بزرگ عموما ترجیح می‌دهند که به واردات و صادرات کالاهایی بپردازند که رانت به همراه داشته باشد. تجار متوسط هم ترجیح می‌دهند روبه‌جلو حرکت کنند و جنبه وظیفه اجتماعی خود را که نگاه کردن به ملتی است که با منابع محدود توانسته این قدرت تولیدی را به دست آورد، دیده نمی‌شود. جلودارزاده ادامه داد: به همین دلیل شکل‌گیری و آموزش زنان بازرگان به توسعه نقش اجتماعی زنان کمک می‌کند. جلودارزاده ضمن ابراز تاسف از اجرای برنامه پنجم توسعه بیان کرد: اتفاق بدی که در برنامه پنجم رخ داد، باعث شد زنان در بسیاری از بخش‌ها حذف شوند. طبق برنامه دولت نهم و دهم حضور زنان در برنامه‌ریزی‌های دولت در بخش خصوصی و دولتی کاهش یافت به همین دلیل در برنامه پنج ساله پنجم توسعه بانوان تا حد زیادی از بخش‌های برنامه‌ریزی و اجرا حذف شدند.


مشکل ترخیص موقت فرش دستباف ایرانی در روسیه

تسنیم| سرپرست مرکز ملی فرش ایران با بیان اینکه باید وجهه اقتصادی و فرهنگی فرش را به خریدار ایرانی بشناسانیم گفت: بازار روسیه به عنوان یکی از بازارهای مطرح فرش ایرانی شناخته می‌شود، اما لزوم پذیرش ترخیص موقت از سوی این کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: شاخص‌ترین بازارهای جدید، بازار چین است که با وجود تولید فرش دستباف در این کشور با حضور طبقه نوظهور ثروتمند که در حدود 200میلیون نفر هستند فرش دستباف ایرانی کالای لوکس، پرستیژی و برنددار شناخته شده و توانسته در بازار چین جایگاه خوبی را از آن خود کند. کارگر خاطرنشان کرد: بعد از چین، روسیه به عنوان کشوری که اقتصاد آن بعد از فروپاشی شوروی دچار تحول شد، طبقه ثروتمندی همچون چین در این کشور ایجاد شد و بازار روسیه به‌طور طبیعی قابلیت دریافت فرش ایرانی را دارد. سرپرست مرکز ملی فرش ایران با اشاره به اینکه فرش‌هایی که قیمت متوسط رو به بالا دارند در بازار روسیه جایگاه مناسبی دارند، افزود: مشکل مشخص ورود فرش ایرانی به بازار روسیه قانون ترخیص دایم فرش از گمرکات این کشور است به آن معنی که گمرک روسیه مالیات کل میزان فرشی که به این کشور وارد می‌شود را دریافت می‌کند اما در ترخیص موقت تنها عوارض و مالیات فرشی دریافت می‌شود که در خاک کشور مقصد به فروش رسیده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر