40 درصد کالاهای وارداتی قاچاق هستند

۱۳۹۳/۰۸/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۲۲۶

نماینده گروه کنترل و بازرسی دولت چین در ایران از واردات غیرقانونی 20میلیارد دلاری کالا در سال گذشته خبر داد و گفت: این درحالی است که کل واردات کشور حدودا 50میلیارد دلار بوده و این یعنی حدود 40درصد از واردات به ایران از مبادی غیرقانونی صورت گرفته‌ است.

به گزارش ایسنا، حسین حسینیان اظهار کرد: درحال حاضر سازمان استاندارد ایران قدرت کافی برای جلوگیری از ورود تمام کالاهای بی‌کیفیت را ندارد. همچنین موازی‌کاری سایر دستگاه‌ها نیز مشکلات مختلفی را برای این سازمان به‌وجود آورده است.

وی با اشاره به تاکید بر خصوصی‌سازی در اصل 44 قانون اساسی عنوان کرد: در راستای تحقق این اصل در سازمان استاندارد نیز بخشی از خدمات به بخش خصوصی واگذار شده و برخی از واگذاری‌ها نیز همچنان با مشکلاتی مواجه است اما مطمئنا با افزایش این واگذاری‌ها آینده روشنی برای سازمان استاندارد ایران رقم خواهد خورد.

حسینیان بیان کرد: چنانچه تحریم‌ها برداشته شود، دست سازمان استاندارد برای کنترل کیفیت کالاهای وارداتی و صادراتی بازتر خواهد شد چراکه درحال‌ حاضر تحریم‌ها باعث می‌شود کالاهای وارداتی از برخی کشورها از طریق کشور سوم به ایران برسد که در نتیجه امکان ارتباط با کشور صادرکننده مشکل خواهد بود.

وی به استاندارد اجباری بیش از 3000 قلم کالا در سه سال گذشته اشاره کرد و افزود: پس از تحریم‌ها این تعداد کالا به هزار قلم رسید و چنانچه دوباره تحریم‌ها برداشته شود، حدود 4000 قلم کالا استاندارد اجباری خواهد شد.

نماینده گروه کنترل و بازرسی دولت چین در ایران مباحث گمرکی را از دیگر مشکلات سازمان استاندارد ایران دانست و گفت: درحال‌ حاضر روند وارداتی بسیار مشکل و پیچیده است و باید برای تسهیل این امر تسهیلاتی برای تجار و بازرگانان درنظر گرفته ‌شود، اما مشکلات حال حاضر باعث می‌شود برخی تجار و بازرگانان ترجیح دهند کالاهای خود را به صورت قاچاق جابه‌جا کنند.

حسینیان حجم واردات کالا از مبادی‌ غیرقانونی در سال گذشته را حدود 20میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: این درحالی است که کل واردات کشور حدودا 50میلیارد دلار بوده و این یعنی حدود 40درصد از واردات به کشور ایران از مبادی غیرقانونی صورت گرفته است.

وی به مکانیزه‌ شدن گمرک کشور از طریق خدمات الکترونیکی به عنوان یک راهکار موثر در کاهش قاچاق اشاره کرد و گفت: درحال ‌حاضر بروکراسی روند طولانی‌ را برای تجارت در کشور به‌وجود آورده‌ است و این روند طولانی، خود عامل موثری در افزایش قاچاق است.

نماینده گروه کنترل و بازرسی دولت چین در ایران از کفش، پوشاک و قطعات الکترونیک به‌عنوان بیشترین کالاهای قاچاق‌شده یاد کرد و گفت: این کالاها در گروه 10 قرار دارند و به‌دلیل اینکه به آنها ارز مرجع تعلق نمی‌گیرد، قاچاق این‌دسته از کالاها زیاد است، البته گروه کالایی 10 طرح بسیار موثری است اما باید نظام‌مندتر ایجاد شود. حسینیان بر تعامل سازنده بین گمرکات، وزارت بهداشت و درمان، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت جهاد کشاورزی و محیط‌زیست با سازمان استاندارد ایران تاکید کرد و گفت: درصورت ایجاد تعامل بین بخش‌های ذکرشده و جلوگیری از موازی‌کاری می‌توان سطح کیفیت کالاهای وارداتی و صادراتی را بهبود بخشید.

حسینیان، تاجران را به سه دسته کلان، متوسط و خرد تقسیم کرد و گفت: تجار کلان کسانی هستند که واردات و صادرات یک کالای خاص را به‌صورت انحصاری دراختیار دارند. همچنین تجار متوسط به کسانی گفته ‌می‌شود که سطح واردات آنان معمولا بیش از 10 کانتینر است، تجار خرد نیز معمولا بین دو تا پنج کانتینر واردات دارند. وی ادامه داد: در این بین معمولا تجار کلان و خرد بیشتر از مبادی غیرقانونی برای واردات و صادرات کالاهای خود استفاده می‌کنند و ضعف قانون و اجرای آن در این زمینه نیز آنان را به‌ سمت قاچاق سوق می‌دهد اما می‌توان با سیاست‌گذاری درست، از ورود 80درصد کالاهای بی‌کیفیت کشور جلوگیری کرد. وی عنوان کرد: شرایط اقتصادی کشور نسبت به سال‌های گذشته بهبود یافته‌ است و درحال‌ حاضر برخی نمایندگان اروپایی برای سرمایه‌گذاری در ایران اقدام کردند که این خود به ‌معنی آینده روشن وضعیت اقتصاد کشور است. این کارشناس مکانیک ساخت و تولید ادامه داد: درصورت حمایت از دولت برای موفقیت در مذاکرات و حذف تحریم‌ها در آینده شاهد کاهش ورود کالاهای بی‌کیفیت و قاچاق به کشور خواهیم‌ بود و زمانی که شرایط مهیا شود، فرهنگ استفاده از کالاهای باکیفیت نیز در بین مردم نهادینه خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر