رقابت برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری

۱۳۹۳/۰۸/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۲۰۲

هرچند این روزها سوژه جذاب مذاکرات هسته‌یی ایران با کشورهای 1+5 توجه مردم و رسانه‌ها را به خود جلب کرده، اما در کوران مذاکرات نفس‌گیر مسقط، نباید از مهم‌ترین برنامه‌های سیاست داخلی کشور غفلت کرد. یکی از این حوزه‌های سرنوشت‌ساز این روزهای کشورمان، بحث ریاست مجلس خبرگان رهبری است که بازار حدس و گمانه‌زنی درباره رییس بعدی‌اش حسابی داغ است. حضور چهره‌های برجسته از جناح‌های تاثیرگذار کشورمان به عنوان نامزدهای کسب ریاست مجلس خبرگان، این انتخابات مجلس خبرگان رهبری را به یک فرصت مناسب بدل کرده تا طرحی از مردمسالاری دینی ایرانیان را تصویر کند. به‌نظر می‌رسد، پس از فوت آیت‌الله مهدوی‌کنی، اصولگرایان با دومساله جدی مواجه شده باشند. از یک طرف، باید جایگزینی برای آیت‌الله در جامعه روحانیت مبارز پیدا کنند و از جهت دیگر باید فکری به حال جانشین وی در کرسی ریاست مجلس خبرگان کنند.

سنجش افکار عمومی با مصاحبه

به‌گزارش ایلنا، ماجرا از آنجا آغاز شد که خطیب موقت نماز جمعه تهران اعلام کرد خود را در شأن ریاست خبرگان نمی‌بیند و مطلقا کاندیدا نخواهد شد اما از برخی چهره‌ها همچون آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی، آیت‌الله یزدی، آیت‌الله جنتی و آیت‌الله موحدی‌کرمانی به‌عنوان افرادی که نامشان برای ریاست مجلس خبرگان بر سر زبان‌هاست یاد کرد تا عملا با کنار گذاشتن نام آیت‌الله هاشمی دو سیاست را پیش ببرد؛ اول اینکه فضای سیاسی را با حضور یا عدم حضور هاشمی بسنجد و از طرف دیگر چهره‌های اصلی مورد حمایتش را معرفی کند. اما این اظهارات با واکنش‌های جالب‌توجهی همراه شد.

دو روز بعد از اظهارات سیداحمد خاتمی، آیت‌الله هاشمی از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی خود ضمن تکذیب صحبت‌های سیداحمد خاتمی اعلام کرد: «درصورتی که بعضی افراد که آنها را برای ریاست خبرگان صالح نمی‌دانم قصد کاندیدا شدن داشته باشند، آمادگی خود را برای کاندیداتوری ریاست این مجلس اعلام خواهم کرد.»

آغاز صف‌بندی مقابل آیت‌الله

استفاده آیت‌الله هاشمی از واژه «ناصالح» کافی بود تا آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی عضو مجلس خبرگان رهبری، هاشمی را اینگونه نقد کند: «باید دید منظور آقای هاشمی از افراد ناصالح چه کسانی هستند، هرکسی که کاندیدا شود از نظر ایشان ناصالح است.» با این همه سیداحمد خاتمی در مصاحبه با تسنیم اعلام کرد: «احتمالا مقصود آقای هاشمی اصلح بوده نه صالح چراکه افراد تا صالح نباشند نمی‌توانند عضو خبرگان باشند.» ازسوی دیگر آیت‌الله هاشم‌زاده‌هریسی نیز انتقاد خود را از مطرح کردن اسامی برای آمدن یا نیامدن اعلام کرده بودند: «مطرح کردن موضوع کاندیداتوری آقای هاشمی موجب می‌شود ایشان در فشار و معذورات قرار بگیرد و این به‌نفع آقای هاشمی نیست. در واقع ملتهب کردن جامعه به زیان آقای هاشمی است و شاید عده‌یی هم چنین قصدی داشته باشند که تخریب پیش آید و جامعه ملتهب شود.» تکذیب سخنان سیداحمد خاتمی از سوی آیت‌الله هاشمی برای کاندیداتوری ریاست مجلس خبرگان بار دیگر همچون اعلام کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ پایگاه اصولگرایان رادیکال را به تحرک واداشت. بدین‌ترتیب جریان مخالف هاشمی که هنگام بیماری آیت‌الله مهدوی‌کنی با طرح مباحثی در مورد محدودیت سن اعضای هیات رییسه خبرگان، به نوعی تلاش کرده بود بار دیگر آیت‌الله هاشمی را مورد هدف خود قرار دهد، قصد دارد گزینه نزدیک به این جریان در راس مجلس خبرگان قرار بگیرد. گزینه‌هایی که به نظر می‌رسد بیش از ۳ نفر نخواهند بود. از سویی دیگر تجربه نشان داده که آیت‌الله مرد روزهای سخت است و تلاش می‌کند بهترین تصمیمی که به نفع منافع نظام باشد را اتخاذ کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر