افغانستان و چین 4 توافقنامه همکاری امضا کردند

۱۳۹۳/۰۸/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۷۳۵۸

جهان در نخستین روز از سفر رییس‌جمهوری افغانستان به چین، دو طرف چهار توافقنامه در زمینه همکاری‌های سیاسی و اقتصادی امضا کردند.

به گزارش ایسنا اشرف غنی، رییس‌جمهوری افغانستان به همراه یک هیات بلندپایه دولتی برای دیداری چهار روزه به پکن رفته است. دفتر ریاست‌جمهوری افغانستان اعلام کرده این توافقنامه‌ها پس از دیدار احمدزی با «شی جین‌پینگ» رییس‌جمهوری کشور چین به امضا رسیده است.

این توافقنامه‌ها شامل برداشتن شرط ویزای ورود برای گذرنامه‌های سیاسی دو کشور، ارایه خدمات بشردوستانه از سوی چین به افغانستان، گسترش همکاری‌های فنی و اقتصادی و گسترش روابط میان اتاق‌های تجارت افغانستان و فدراسیون صنعت و تجارت چین می‌شود. علاوه بر این رییس‌جمهوری چین در این دیدار وعده کمکی به ارزش ۵۰۰ میلیون یوان را به افغانستان تا پایان سال جاری میلادی داد و گفت در سال‌های آینده میزان این کمک‌ها تا یک و نیم میلیارد یوان افزایش خواهد یافت. او همچنین گفت که کشورش در پنج سال آینده ۵۰۰ بورس تحصیلی در اختیار دانشجویان افغان قرار خواهد داد و علاوه بر آن به ۳۰۰۰ کارمند دولت افغانستان در زمینه‌های تخصصی و ارتقای ظرفیت آموزش خواهد داد. افغانستان و چین در عرصه‌های مختلف به ویژه اقتصادی روابط تنگاتنگ دارند و شرکت‌های چینی در استخراج معادن افغانستان فعال‌اند. احمدزی در دیدار با همتای چینی خود، روابط استراتژیک با چین را از اولویت‌های سیاست خارجی دولتش خوانده و گفت که افغانستان همکاری‌های امنیتی خود را با این کشور به ویژه در زمینه مبارزه علیه تروریسم، مواد مخدر و جرایم سازمان یافته افزایش خواهد داد. دفتر مطبوعاتی ریاست‌جمهوری افغانستان اعلام کرد، احمدزی با اشاره به اینکه سال ۲۰۱۵ با شصتمین سالگرد آغاز روابط دیپلماتیک افغانستان و چین مصادف است، پیشنهاد کرد که این سال به نام «سال دوستی و همکاری چین و افغانستان» نام‌گذاری شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر