نعمت‌زاده به تنهایی تصمیم نمی‌گیرد

۱۳۹۳/۰۸/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۷۳۴۳

گزارش تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی روز 29تیر سال جاری در مجلس شورای اسلامی قرائت شد. پس از آن نمایندگان مجلس بارها و بارها خواهان بررسی و رسیدگی به مفاد این گزارش توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت شدند که بنا به ادعای آنها، مهندس نعمت‌زاده تاکنون در رابطه با مفاد ذکر شده در گزارش نهایی تفحص از صنعت خودرو هیچ اقدامی نکرده است و چنانچه این رویه ادامه یابد از ابزار قانونی استفاده می‌کنند.

قرار بود روز سه‌شنبه هفته جاری وزیر صنعت، معدن و تجارت در کمیسیون صنایع برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخصوص گزارش تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی حاضر شود. اما این اتفاق نیفتاد و سوالات نمایندگان همچنان بی‌پاسخ ماند.

غلامرضا اسداللهی با اشاره به اینکه وزیر صنعت در جلسه دیروز کمیسیون صنایع حضور نیافت، اظهارداشت: نعمت‌زاده به علت همراهی با معاون اول رییس‌جمهور در سفر به استان مرکزی در جلسه کمیسیون حاضر نشد اما احتمالا در جلسه آینده این کمیسیون وزیر صنعت حضور یافته و به پرسش‌های نمایندگان پاسخ خواهد داد.

وی با بیان اینکه در چند هفته اخیر 13 پرونده دیگر متخلفان در گزارش تحقیق و تفحص از خودروسازان به قوه قضاییه ارسال شده است، گفت: این هفته وزیر صنعت به کمیسیون صنایع آمده تا توضیحات خود را درباره دلایل عدم‌توجه وزارت صنعت به گزارش تحقیق و تفحص صنعت خودرو‌سازی و حمایت‌های خود از شرکت‌های انحصاری خودروسازی بیان کند.

اما برخی از همین نمایندگان دیدگاهی متفاوت دارند. آنها معتقدند که نعمت‌زاده به تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی سوالات نمایندگان باشد.

حامد قادرمرزی در گفت‌وگو با «تعادل» اظهار داشت: مهندس نعمت‌زاده تنها تصمیم‌گیرنده در حوزه خودرو نیست. شورای رقابت و خودرو‌سازان نیز در اشتباهات پیش‌آمده دخیل هستند. نباید همه تقصیرها را به گردن یک نفر انداخت.

این نماینده مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: من معتقد نیستم که برای وزیر صنعت، معدن و تجارت این موضوع اهمیت ندارد بلکه معتقدم یکی از دغدغه‌های مهم وی صنعت خودرو کشور است. اما هنگامی که در بسیاری از موارد نمی‌تواند تصمیم‌گیرنده باشد، طرح سوال از وی نیز بی‌فایده خواهد بود.

وی ادامه داد: اکثر تخلفاتی که در گزارش تحقیق و تفحص آمده است در دولت‌های قبل اتفاق افتاده، این کار درستی نیست مهندس نعمت‌زاده را مسوول اشتباهات خودروسازان بدانیم. البته نمی‌توان گفت وزاری پیشین در این صنعت تام‌الاختیار بوده‌اند. این صنعت متولیان زیادی دارد و پاسخگویی یک نفر نیز عملا مشکلی از مشکلات حل نخواهد کرد.

به گفته قادرمرزی، یکی از دلایل مهم در به‌وجود آمدن این‌گونه مشکلات، انحصاری است که گریبانگیر خودروسازان است. اگر عوارض گمرکی کاهش می‌یافت یا صفر می‌شد، قطعا تاکنون کیفیت خودروهای داخلی نیز ارتقا می‌یافت و زمینه برای رقابت فراهم بود. اما وزیر صنعت متولی تعیین عوارض گمرکی نیست پس نمی‌تواند در این مورد مهم تصمیم‌گیری کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت سه‌شنبه این هفته 6 آبان‌ قرار بود برای پاسخ به پرسش آقایان غلامرضا اسداللهی، ایرج عبدی، فرهاد بشیری، موید حسینی‌صدر و حامد قادرمرزی در کمیسیون صنایع و معادن مجلس حضور پیدا کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر