قمار فعالان بازار سهام روی لغو تحریم‌ها

۱۳۹۳/۰۸/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۷۳۱۴

شاخص کل بورس تهران روز گذشته با رشد چشم‌گیری مواجه شد. از سیر معاملات دیروز چنین برمی‌آید که فعالان حقیقی بازار، به مذاکرات هسته‌یی امیدوارانه نگاه می‌کنند. سهام بانکی‌ها و گروه خودرویی دیروز با رشد مواجه شد و چند شرکت از این گروه‌ها در زمره اثرگذاران مثبت بر شاخص کل قرار گرفتند. این گروه‌ها بیشترین حساسیت را به مذاکرات داشته و لغو تحریم‌ها، این دو گروه را از دیگر گروه‌ها بیشتر منتفع خواهد کرد. با توجه به آنکه خبر خاصی درباره مذاکرات وجود ندارد، به نظر می‌رسد فعالان بازار روی رشد و رونق بورس که نتیجه احتمالی موفقیت مذاکرات است قمار کرده‌اند.


آمار معاملات

طی معاملات روز گذشته، جمعا 942میلیون ‌و142هزار ورقه بهادار به ارزش 285میلیارد تومان و در 98هزارو331 نوبت معامله شد. از این میزان 247میلیارد تومان (معادل 87درصد از کل) به معاملات سهام و حق‌تقدم در بورس و فرابورس اختصاص یافت. رشد معاملات سهام در بورس تهران می‌تواند نویدبخش روزهای خوشی برای بازار باشد. همچنین سهم معاملات اوراق بدهی و تسهیلات مسکن از کل معاملات 7درصد (معادل 20میلیارد تومان) بود و ارزش معاملات عمده نیز 17میلیارد تومان و معادل 6درصد از کل معاملات رقم خورد.

همچنین ترکیب خریداران و فروشندگان سهام، روز گذشته در بورس تهران بدین شرح بود؛ اشخاص حقیقی طی معاملات روز گذشته به اندازه 185میلیارد تومان سهم خریدند. این درحالی بود که حقوقی‌ها، تنها 88میلیارد تومان سهم خریدند. از طرف دیگر، سهامداران حقیقی بازار، 180میلیارد تومان سهام فروخته و حقوقی‌ها نیز 105میلیارد تومان سهام در معرض فروش گذاشتند. تقریبا یک ماهی می‌شود که حقیقی‌ها حرف اول و آخر را در معاملات بورس تهران می‌زنند. این مساله نشان از آن دارد که حقیقی‌ها به آینده بازار امیدوار هستند.

شاخص کل بورس تهران نیز با رشد 183 واحدی در عدد 74هزارو151 واحد بسته شد. اثرگذارترین گروهی که شاخص را رشد داد گروه بانکی بود. این گروه توانست به تنهایی شاخص را 120 واحد ارتقا دهد. با این فرض که مذاکرات هسته‌یی به نتیجه برسد و تحریم‌ها لغو شوند، بانک‌ها از دیگر گروه‌های بورسی بیشتر منتفع می‌شوند. پس از این گروه، گروه خودرو و ساخت قطعات بیشترین اثر را بر رشد شاخص گذاشت و آن را 70 واحد بالا کشید. این گروه نیز از لغو تحریم‌ها منتفع خواهد شد. پس از این دو گروه، گروه‌های خدمات فنی و مهندسی، فلزات اساسی و سرمایه‌گذاری‌ها نیز بر رشد شاخص اثرگذار بودند. این گروه‌ها هرکدام به ترتیب شاخص کل بورس تهران را 47، 32 و 29 واحد رشد دادند.

از طرف دیگر گروه محصولات شیمیایی و شرکت‌های چند رشته‌یی صنعتی بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل گذاشتند. این گروه‌ها به ترتیب شاخص را 116 و 94 واحد تنزل دادند.

از میان شرکت‌ها نیز شرکت ملی صنایع مس ایران (فملی) بیشترین رشد را برای شاخص به ارمغان آورد. سهام این شرکت با رشد قیمت موفق شد شاخص را 50 واحد ارتقا دهد. به نظر می‌رسد بازار چشم‌انداز مثبتی از قیمت‌های جهانی مس دارد که این سهم با چنین استقبالی مواجه شده است. پس از آن گروه مپنا (رمپنا) قرار گرفت. این شرکت نیز توانست شاخص را به اندازه 47 واحد رشد دهد. شرکت‌های بانک صادرات ایران (وبصادر)، ایران‌خودرو (خودرو)، بانک اقتصاد نوین (ونوین) و نفت بهران (شبهرن) نیز هرکدام به ترتیب شاخص را 38، 26، 25 و 21 واحد رشد دادند تا از این منظر در فهرست اثرگذارترین شرکت‌ها روی شاخص کل قرار گیرند.

از طرف دیگر شرکت صنایع پتروشیمی

خلیج فارس (فارس) مهم‌ترین سد در برابر رشد شاخص لقب گرفت. با افت قیمتی 5/1درصدی برای سهام این شرکت رخ داد، نتیجتا شاخص کل بورس تهران نیز 110 واحد نزول کرد. پس از این نماد، نماد شرکت‌های سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی (وصندوق)، سرمایه‌گذاری غدیر (وغدیر) و گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) هرکدام به ترتیب شاخص را 50، 30 و 28 واحد تنزل دادند. شاخص فرابورس ایران نیز، روز گذشته با 3 واحد رشد مواجه شد و در عدد 851 واحد بسته شد. نمادهای «پترول»، «خراسان»، «دی» و «وخاور» به ترتیب 72/2، 55/0، 48/0 و 36/0 واحد، بیشترین اثر مثبت را برای شاخص فرابورس ایران به ارمغان آوردند. از طرف دیگر نمادهای «جم» و «میدکو» جمعا این شاخص را 57/1 واحد تنزل دادند.


رفت وآمد نمادها

در پایان معاملات دیروز نماد معاملاتی حق‌تقدم شرکت‌های پتروشیمی خارک، صنایع خاک چینی ایران و نیرو محرکه، با توجه به پایان مهلت پذیره‌نویسی، متوقف شد. نماد معاملاتی حق‌تقدم شرکت گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید نیز، با توجه به اعلام مهلت پذیره‌نویسی، بدون محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مکانیسم حراج تک قیمتی آماده انجام معامله شد. همچنین نماد معاملاتی شرکت‌های تراکتورسازی ایران، سیمان فارس، توسعه معدنی و صنعتی صبانور، با توجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 29 اسفند 1393، بدون محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مکانیسم حراج تک قیمتی آماده انجام معامله شدند.

ابهام در نرخ محصولات قندی

گروه قندی بازار طی چند ماه گذشته به‌واسطه

عدم تعیین دقیق نرخ محصول در ستاد تنظیم بازار در ابهام به‌سرمی‌برد و سهامداران این صنعت شیرین از مسوولان تقاضای رسیدگی فوری به مساله قیمت‌گذاری دارند. طی چند ماه گذشته سهامداران گروه قندی همانند صنعت پتروشیمی و پالایشی به واسطه عدم تعیین نرخ‌ها در ابهام به‌سرمی‌برند، به‌طوری که جلسات بسیاری هم در این زمینه بین بخش خصوصی و دولت برگزار شده است. در این خصوص بسیاری از سهامداران این صنعت شیرین تقاضای رسیدگی فوری مسوولان دولتی و نظارتی اقتصادی دارند، تا ابهام از این صنعت برداشته شود. به گزارش فارس، مدیران شرکت‌های قندی معتقدند که افزایش قیمت چغندرقند و حقوق و دستمزد طی یک‌سال گذشته منجر به افزایش هزینه تمام شده تولید قند و شکر شده است و به همین جهت حاشیه سود در این صنعت تحت تاثیر قرار گرفته است. اکنون شرکت‌های قندی محصولات خود را همچنان در انبارها نگه داشته و در انتظار اعلام قیمت از سوی ستاد تنظیم بازار یا دولت به تعزیرات هستند، تا محصول را براساس نرخ‌های جدید به بازار عرضه کنند. براساس این گزارش، پیش از این هم دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر ایران گفته بود، قیمت چغندر قند سال گذشته کیلویی 165 تومان از کشاورزان خریداری می‌شد که این قیمت را امسال دولت 240 تومان اعلام کرده است؛ با توجه به این افزایش قیمت‌ها درخواست قیمت جدید متناسب با قیمت تمام شده کردیم که هنوز تصمیمی برای آن گرفته نشده است. ابهامات در موضوع قیمت‌گذاری قند تا جایی افزایش یافته که دولت در برخی اظهارنظرها از قیمت‌های پایین‌تر از مورد انتظار این صنعت خبر می‌دهد، اما مدیران قندی همچنان بر روی افزایش قیمت متناسب با قیمت تمام شده تاکید دارند. براساس این گزارش، طی چند ماه گذشته قیمت سهام قند و شکر در بورس با نوسان شدیدی مواجه شده و گاهی با انتشار اخبار و شایعات از سوی سایت‌های غیررسمی مثبت یا منفی می‌شود. این گروه پرطرفدار بورسی سهامداران بسیار زیادی داشته که از دولت انتظار دارند، فورا نسبت به رفع ابهام این صنعت برای جلوگیری از زیان بیشتر موضع خود را اعلام کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر