لطفا کمربندهای‌تان را محکم ببندید

۱۳۹۳/۰۸/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۷۳۰۳

مهدی بیک بحران‌های «اقتصادی»، واقعیاتی هستند که برای هر کشور و در هر لحظه امکان وقوع آنها وجود دارد. تاریخ بحران‌های اقتصادی در جهان سرمایه‌داری تاریخی پر از ماجراهای پرفرازونشیب است. نخستین بحران بزرگ اقتصادی در ۱۸۲۵ در انگلستان پدید آمد و سپس هر ۸ تا ۱۲سال یک‌بار تکرار شد و هر کشوری را که وارد مرحله سرمایه‌داری شده بود فرا گرفت. آخرین بحران ویرانگری که اقتصاد جهان را ملتهب کرد، بحران مالی سال 2008 امریکا معروف به «کردیت کرایسیس» است که با وجود تصویب 700میلیارد دلار بودجه حمایتی تا 30اکتبر 2008 کاهش پیدا نکرد.

در آن ایام شبکه‌های رسانه‌یی امریکا اطلاع‌رسانی می‌کردند تا امریکاییان برای مدتی طولانی کمربندها را محکم‌تر کنند و هزینه‌های‌شان را کاهش دهند. اهمیت مرور این حوادث تاریخی برای اقتصاد ایران که در مرحله گذار از اقتصاد«سنتی» به «مدرن» قرار دارد، این است که می‌تواند مصایب دنیای سرمایه‌داری را بشناسد و برای مقابله با آنها آماده شود.


احمدشاه برای قرارداد به فرنگ می‌رود

سلطان احمدشاه قاجار، شاه وقت ایران که به عادت سلاطین قاجاریه به سفر اروپا رفته بود از هشتم تا دهم آبان 1298خورشیدی (30اکتبر تا دوم نوامبر 1919میلادی) در لندن مورد پذیرایی مجلل مقامات تراز اول انگلستان قرار گرفت تا قرارداد 1919 را تایید کند. پیمانی که پس از ۹ ماه مذاکره پنهانی با وثوق‌الدوله و با پرداخت ۴۰۰هزار تومان رشوه منعقد شد. براساس این قرارداد تمامی امور اقتصادی و اعتباری ایران زیرنظر مستشاران انگلیسی قرار می‌گرفت. البته تلاش‌های ملی‌گرایان ایرانی باعث شد که این طرح هیچ‌گاه اجرایی نشود.


تولد داستایوفسکی بزرگ

فیودور داستایوفسکی نویسنده مشهور روس و یکی از بنیانگذاران سبک نوین نگارش داستان‌های کوتاه 30اکتبر1821 به‌دنیا آمد. مردی که با نگاه خاصش برای همیشه در آسمان ادبیات جهان جاودانه شد. این ازجمله‌های داستایفسکی است که می‌گوید: «یک آدم یا یک کشور نمی‌تواند بدون داشتن رویای بزرگ و برنامه پیشرفت و تنها با درجا زدن زیست کند. برای بزرگی باید فکرهای بزرگ داشت.»


تبار ایرانی؛ پدر نیروی اتمی هند

فرهنگ و تاریخ ایرانی در شبه قاره هندوستان کاملا ریشه دوانده است و بخشی از فرهنگ این شبه قاره را متاثر کرده است. دکتر «اچ. جهانگیر بابا» دانشمند ایرانی‌تبار اتمی هند که پیش از نخستین آزمایش اتمی امریکا به ساخت سلاح اتمی پی برده بود پس از تامین استقلال هند، نهرو نخست‌وزیر این کشور را به‌تدریج وادار به قبول طرح خود کرد که هند باید در علم و تکنولوژی استقلال کامل داشته باشد و درنتیجه با تلاش این دانشمند ایرانی‌تبار، هندوستان در ردیف قدرت‌های اتمی قرار گرفته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر