مدلی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در عسلویه تدوین می‌شود

۱۳۹۳/۰۸/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۷۲۹۶

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران گفت: این شرکت، طرح بررسی کیفی و کمی منابع انتشار آلاینده‌های هوا و گازهای گلخانه‌یی را در مجتمع گازی پارس‌جنوبی در دست اقدام دارد تا مدلی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌یی در عسلویه تدوین کند.

سعید پاک‌سرشت روز چهارشنبه در همایش بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای کاهش انتشار و مصرف دی‌اکسیدکربن که در سالن همایش‌های بین‌المللی پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد، طرح‌های شرکت ملی گاز ایران در این حوزه را تشریح کرد.

وی افزود: طرح بررسی کیفی و کمی منابع انتشار آلاینده‌های هوا و گازهای گلخانه‌یی در مجتمع گازی پارس‌جنوبی ازجمله طرح‌هایی است که با بهره‌گیری از نتایج آن، مدلی برای انتشار گازهای گلخانه‌یی در عسلویه تدوین می‌شود.

وی ایجاد سیستم گزارش‌دهی میزان انتشار آلاینده‌ها در پالایشگاه‌ها و خطوط انتقال را از دیگر طرح‌های این شرکت دانست و اظهار داشت: شرکت ملی گاز ایران، شناسایی نقاط و برآورد میزان نشر دی‌اکسیدکربن و شناسایی فناوری‌ها را برای کاهش نشر آن در خطوط و تجهیزات روی زمینی انتقال گاز در دستور کار دارد.

پاک‌سرشت، از طرح دیگری تحت عنوان تدوین استراتژی و برنامه عمل کاهش انتشار گازهای گلخانه‌یی در شرکت ملی گاز نام برد و افزود: هم‌اکنون جمع‌آوری اطلاعات برای توسعه سیستم انرژی در این زمینه در دست پیگیری است.

وی با اشاره به تدوین طرح مدیریت کربن در شرکت ملی گاز ایران، گفت: تصویب و اخذ مجوزهای لازم برای اجرای این طرح، حدود ٢ سال به طول انجامید.

به گفته مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران، افزود: شرکت ملی گاز ایران ٢ پروژه را برای ثبت در مکانیسم توسعه پاک (CDM) دنبال می‌کند که این پروژه‌ها در پالایشگاه گاز خانگیران اجرایی می‌شوند.

رشد دو برابری انتشار گازهای گلخانه‌ای جهان تا سال ٢٠١٠

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه هم‌اکنون امریکا در قالب برنامه‌یی مدون، سهم بخش‌های مختلف صنعت گاز خود را در انتشار CO2 مشخص کرده، گفت: این در حالی است که ما هنوز به این تفکیک سهم در صنعت گاز کشور دسترسی نداریم.

پاک سرشت، بر ضرورت برخورداری کشورها از رژیم حقوقی مشخص و الزام‌آوری برای اجرای راهکارهای کاهش انتشار دی اکسیدکربن تاکید کرد و افزود: در سال ٢٠١٢ و در جریان اجلاس دوحه، رژیم حقوقی تدوین شد که قرار است در سال ٢٠١٥ در اجلاس پاریس نهایی و از سال ٢٠٢٠ اجرایی شود که برمبنای آن، حداقل وظیفه ایران، تلاش برای کاهش روند فزاینده تولید CO2خواهد بود.

وی با بیان اینکه انتشار گازهای گلخانه‌یی در سال ٢٠١٠ نسبت به سال ١٩٩٤ به‌طور تقریبی ٢برابر شده، ادامه داد: نرخ رشد انتشار CO2در سال‌های ١٩٩٤ تا ٢٠٠٠ به‌طور متوسط ٢,٥درصد بوده که این نرخ در فاصله سال‌های ٢٠٠٠ تا ٢٠١٠ به ٦درصد افزایش یافته است.

این مقام مسوول با اشاره به رتبه هفتم ایران از نظر انتشار دی‌اکسیدکربن در جهان، این روند را نگران‌کننده دانست و گفت: اگر همه سیاست‌های کاهش انتشار گازهای گلخانه‌یی نیز در کشور به‌کار گرفته شود، میزان انتشار CO2در سال ٢٠٢٥ در بهترین شرایط با میزان انتشار آن در سال ٢٠١٠ برابری خواهد کرد.


کاهش درآمدهای نفتی با اجرای تعهدات کاهش انتشار CO2

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران درباره برخی راهکارها برای کنترل انتشار دی‌اکسیدکربن، افزود: کاهش سالانه ٢درصدی شدت مصرف انرژی در بخش‌های مصرف‌کننده نهایی، افزایش سهمCNG در حمل ونقل از ٢,٥درصد در سال ٢٠٠٧ به ٢٥درصد در سال ٢٠٢٥ خواهد رسید.

وی ادامه داد: افزایش سهم گاز طبیعی در صنعت از ٥٩درصد در سال ٢٠٠٧ به ٨٢درصد در سال ٢٠٢٥، افزایش سهم گاز طبیعی در نیروگاه‌ها از ٧٣درصد در سال ٢٠٠٧ به ١٠٠درصد در سال ٢٠٢٥ می‌رسد.

به گفته پاک‌سرشت، افزایش بازده نیروگاهی و کاهش تلفات انتقال و توزیع برق ازجمله سناریوهایی است که اجرای آن می‌تواند به کاهش انتشار CO2در کشور کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: درعین حال این واقعیت را باید بپذیریم که براثر اجرای تعهدات کاهش انتشار CO2، تقاضای آتی برای سوخت‌های فسیلی کم می‌شود و به تبع آن درآمدهای نفتی کشور کاهش می‌یابد.


ضرورت کنترل انتشار دی‌اکسیدکربن

رییس پژوهشگاه صنعت نفت نیز گفت: آخرین برآوردها نشان می‌دهد ایران از نظر انتشار دی‌اکسیدکربن (CO2) در رتبه هفتم جهان قرار دارد و کنترل روند فزاینده انتشار این آلاینده برای پیشگیری از مقابله کشورهای جهانی در آینده ضرورت دارد.

حمیدرضا کاتوزیان افزود: از آنجا که تولید دی‌اکسیدکربن و آلایندگی ناشی از آن، محدود به اتمسفر یک کشور نیست، نباید انتشار فراوان چنین آلاینده‌هایی فضا را برای تحمیل فشارهای سیاسی علیه کشورمان در سال‌های آینده آماده کند.

وی بر ضرورت تلاش مراکز علمی و تحقیقاتی تاکید کرد و اظهار داشت: به این منظور پژوهشگاه صنعت نفت با ایجاد شورای عالی کربن فعالیت می‌کند، امید است بتواند در این مسیر گام‌های موثری بردارد.

کاتوزیان تصریح کرد: از قرن ١٩ به‌دنبال صنعتی شدن کشورهای بزرگ، افزایش نیاز به انرژی با شاخصه اصلی رشد و توسعه بدل شد و به‌دنبال این افزایش نیاز به انرژی، بهره‌برداری از سوخت‌های فسیلی و نیروگاه‌های اتمی افزایش یافت. وی با اشاره به مشکلات زیست محیطی ناشی از این اقدام‌ها نظیر افزایش دمای زمین، بالا آمدن ارتفاع آب اقیانوس‌ها، خشکسالی و وقایعی مانند سیل و سونامی، ادامه داد: کشوری با اقتصادی بزرگ مانند آلمان، برای تعطیلی تمام نیروگاه‌های اتمی خود تا سال ٢٠٢٠ مصمم شده و نیوزیلند به‌دلیل مخالفت مردم با افزایش آلایندگی، ایجاد نیروگاه اتمی را آغاز نکرد.

رییس پژوهشگاه صنعت نفت با بیان اینکه امروزه، تولید گازهای گلخانه‌یی و انتشار زیاد آلاینده‌هایی مانند ناکس، ساکس، دی‌اکسیدکربن و متان جهان را با چالش‌های زیست محیطی فراوانی مواجه کرده است، گفت: هم‌اکنون سالانه حدود ٦٠٠میلیون تن دی‌اکسیدکربن در دنیا تولید می‌شود. کاتوزیان افزود: افزایش تغییرات اقلیمی و اختلال در محیط‌زیست، به تدریج زمین را در برخی نقاط به سیاره‌یی غیرقابل زیست تبدیل می‌کند.

وی با اشاره به اقدامات کشورهای مختلف برای کنترل انتشار دی‌اکسیدکربن، اظهار داشت: هم‌اکنون استانداردهایی در این زمینه تدوین شده ازجمله آنها می‌توان به استاندارد تولید کربن براساس هر واحد کالا اشاره کرد.

به گفته وی، براساس این استاندارد، به کالاهایی که تولید آنها با تولید CO2بیش از حد استاندارد همراه باشد، مالیات تعلق می‌گیرد.

این مقام مسوول گفت: امروزه بسیاری از شرکت‌های معتبر دنیا و شاخه‌های مختلف تجارت، استراتژی مشخصی را برای تولید دی‌اکسیدکربن تعریف کرده‌اند و این فرآیند باید در ایران نیز اجرایی شود.

به گزارش ایرنا، همایش ضرورت‌ها، راهکارها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای کاهش انتشار و مصرف گاز دی‌اکسیدکربن با محوریت اهمیت حوزه مدیریت کربن، فرصت‌ها و تهدیدهای این حوزه برای وزارت نفت، ضرورت بحث تزریق دی‌اکسیدکربن در مخازن نفتی، فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای استفاده بهینه از این گاز و ارایه دستاوردهای پروژه‌های پژوهشی جمع‌آوری گاز دی‌اکسیدکربن و راهکارهای کاهش مصرف آن برگزار شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر