خانواده چوبدار خریدار غول دریایی

۱۳۹۳/۰۸/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۷۲۸۷

بعد از گذشت بیش از یک سال از واگذاری پر ابهام شرکت صدرا از سوی قرارگاه خاتم‌الانبیا به یک شرکت خصوصی به نام «آبادراهان پارس» که اطلاعات چندانی از آن در دست نیست، بهارستانی‌ها تصمیم گرفتند تحقیق و تفحص از شرکت صدرا و واگذاری را شروع کنند. دکتر منصور آرامی، نایب‌رییس فراکسیون بنادر و شهرهای ساحلی مجلس شورای اسلامی از کلید خوردن طرح تحقیق و تفحص مجلس از شرکت صدرا خبر داد و گفت: «با توجه به شرایط بحرانی شرکت صدرا، در دو سال گذشته چه در زمان دولت قبل و چه دولت کنونی چندین جلسه مفصل در فراکسیون با مدیران صدرا و حتی مدیران اولیه این شرکت و مسوولان سازمان گسترش و نوسازی داشته‌ایم و حتی نام‌هایی را نیز به معاون اول رییس‌جمهور برای پیگیری دادیم اما تاکنون به نتیجه‌یی نرسیده‌ایم و به همین جهت طرح تحقیق و تفحص از شرکت صدرا را تهیه و تقدیم هیات رییسه مجلس کردیم.» اکنون سوال اصلی این است که چرا قرارگاه خاتم‌الانبیا شرکت مهمی مانند صدرا را ناگهان به شرکت آبادراهان پارس که شهرت چندانی ندارد، واگذار کرد؟


صدرا کجاست؟

شرکت صنعتی دریایی ایران که به اختصار صدرا نامیده می‌شود یکی از بزرگ‌ترین پیمانکاران پروژه‌های نفتی، گازی و عمرانی درکشور است که در زمینه ارایه خدمات مهندسی، کشتی‌سازی، ساخت و نصب پایانه‌های نفتی، تاسیسات فراساحلی نفت و گاز و بندرگاهی فعالیت می‌کند. این شرکت کار خود را با هدف ساخت و تعمیر کشتی در سال 1347در بوشهر شروع کرد و پس از انقلاب فعالیت‌های خود را در حوزه فراساحل گسترش داد و به پروژه‌های ساخت و نصب تاسیسات فراساحلی در حوزه نفت و گاز نیز ورود کرد.


دست به دست شدن سهام

در طول یک دهه گذشته سهام شرکت صدرا چندین بار دست به دست شده است. برای نخستین‌بار شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی در سال 1382 اقدام به خرید 35درصد سهام این شرکت به ارزش 407 میلیارد تومان اقدام کرد اما بعد از 6 سال این قرارگاه خاتم‌الانبیا سپاه بود که به این شرکت ورود کرد و علاوه بر خرید سهام بانک ملی بخش دیگری از سهام صدرا را خرید و در اصل مالک 51 درصد سهام صدرا شد. این قرارگاه سهام شرکت صدرا را به ارزش 76میلیارد تومان خریداری کرد. در آن زمان این شرکت با وجود پروژه‌های بسیار شرکتی زیان‌ده محسوب می‌شد تا جایی که رستم قاسمی،رئیس قرارگاه خاتم (بعدها وزیر نفت شد) دستور خروج این شرکت از کارهای کشتی‌سازی را داد و تمرکز اصلی کار این شرکت را روی حوزه نفت و گاز تعیین کرد. اما خرید سهام صدرا از سوی قرارگاه خاتم آخرین جابه‌جایی سهام این شرکت نبود زیرا سال گذشته به یک باره قرارگاه خاتم‌الانبیا اعلام کرد که قصد دارد سهام صدرا را به شرکتی با نام «آبادراهان پارس» واگذار کند. شرکتی گمنام که پیش از آن بیشتر فعالیت خود را در زمینه راه و ساختمان انجام داده بود و شهرت چندانی نداشت. در نهایت قرارگاه خاتم سهام خود را مرداد سال 92 به این شرکت واگذار کرد و البته هیچگاه ارزش این معامله اعلام نشد.


پشت پرده شرکت آبادراهان پارس

شرکت آبادراهان پارس که درکیلومتر 5 جاده مخصوص کرج و در بلوار شیشه مینا جای گرفته به نوشته سایت این شرکت: «شرکتی ساختمانی با هدف انجام کارهای آبادانی در زمینه‌های مهندسی عمران، طراحی و اجرا شامل عملیات راهسازی، ابنیه فنی، سیویل، سازه‌های آبی، نصب و راه‌اندازی پروژه‌های نفت و گاز و پتروشیمی به‌صورت طراحی، خرید، اجرا (E.P.C) و... است.» شرکتی که پیش از واگذاری صدرا از سوی قرارگاه خاتم‌الانبیا تنها پروژه‌هایی مانند احداث محور کنارگذر خرم‌آباد، توسعه فرودگاه خرم‌آباد و راه اصلی هرات به میمنه در افغانستان را انجام داده بود.

شرکت آبادراهان پارس در اصل شرکتی خانوادگی است و از بین 7 عضو هیات‌مدیره آن 5 عضو، فامیلی چوبدار دارند. درحال حاضر اعضای هیات‌مدیره این شرکت را قباد چوبدار (رییس هیات‌مدیره)، مهرداد چوبدار، فرهاد چوبدار، فریدون چوبدار، امین چوبدار، زیبا شاه‌کرمی و فرزاد اناری تشکیل می‌دهند. فرزاد اناری کسی است که بعد از واگذاری سهام شرکت صدرا به شرکت آبادراهان پارس به عنوان مدیرعامل جدید صدرا معرفی شد.


اعضای هیات‌مدیره آبادراهان پارس

بعد از واگذاری شرکت صدرا به شرکت آبادراهان پارس ابهامات بسیاری از سوی فعالان اقتصادی مطرح شد و سوال اصلی این بود که چرا قرارگاه خاتم‌الانبیا شرکت مهمی مانند صدرا را به ناگاه به شرکتی گمنام واگذارکرد؟ حالا با گذشت یک سال از مطرح شدن این سوال، نمایندگان مجلس با کلید زدن طرح تحقیق و تفحص از شرکت صدرا در واقع به دنبال رسیدن به پاسخ آن هستند.


پروژه‌هایی در دستور کار صدرا

شرکت صدرا درحال حاضر یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های پیمانکاری درحوزه نفت و گاز در کشور است که بخش‌هایی از اجرای پروژه‌های فاز 17، 18، 13، 24، 23 و 22 پارس جنوبی را برعهده دارد. همچنین این شرکت پروژه طراحی و ساخت چهار فروند کشتی نفتکش 113هزار تنی و پروژه آبگیر پالایشگاه میعانات گاز خلیج فارس را نیز در دست دارد. پل میان گذر خاکی دریاچه ارومیه مشهور‌ترین پروژه شرکت صدراست که در سال‌های گذاشته به اجرا درآمده که براثر ساخت این پل بخش زیادی از دریاچه به دو نیم تقسیم شد و گردش آب دریاچه مختل و بخش جنوبی دریاچه شروع به خشک شدن کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر