همیشه پای دلالان در میان است

۱۳۹۳/۰۸/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۷۲۸۱

همیشه با شروع ایام مناسبتی همانند ماه محرم و به تبع آن افزایش تقاضا در برخی اقلام شاهد افزایش نرخ مواد غذایی و کالاهای مصرفی مردم هستیم. کنترل و کاهش قیمت کالای مصرفی نیز دو واژه‌یی است که با نزدیک شدن این ایام بر سر زبان مسوولان جاری می‌شود هرچند که تجربه نشان داده که از حرف تا عمل آن فرسخ‌ها راه است. اگر در این روزها سری به بازار‌های خرده فروشی در سطح شهر زده باشیم و پای گپ وگفت واحدهای صنفی و مردم بنشینیم همه از افزایش چشمگیر قیمت‌ها سخن می‌گویند. اما در این میان با بررسی روند قیمتی مواد غذایی در یک‌سال گذشته می‌توانیم مشاهده کنیم که قیمت این اقلام نوسان زیادی را تجربه کرده است. در ایامی مثل ماه‌های محرم، رمضان و ایام عید نوروز در پی افزایش تقاضا در برخی اقلام، افزایش قیمت را داشته‌ایم. البته این شرایط تقریبا هر سال تکرار می‌شود و در نهایت این عرضه‌کنندگان و گردانندگان بازار هستند که قیمت‌ها را تعیین می‌کنند.

محمد آقا‌طاهر، رییس اتحادیه صنف بنکداران مواد غذایی در گفت‌وگو با «تعادل» به نظارت کامل مواد غذایی تاکید کرد و گفت: با توجه به شروع ماه محرم هیچ گونه کمبودی در مواد غذایی وجود ندارد اما در زمینه بازرسی مشاهده شده که برخی بنکداران قیمت مواد غذایی را افزایش قیمت داده‌اند که این به میزان انبار بنکدار مرتبط می‌شود در واقع افزایش قیمت‌ها به صورت 2 یا 3درصد بوده که این کاملا منطقی است.

وی گفت: افزایش قیمت در سطح بازار بیشتر در صنف خرده‌ فروشی مشاهده می‌شود که متاسفانه نقش دلالان در این زمینه بی‌تاثیر نیست. خوشبختانه اجناس مواد غذایی در بازار به وفور مشاهده می‌شود که عمده‌ترین محصولات پر مصرف این ایام برنج، حبوبات و روغن است.

به گفته محمد آقاطاهر مراکز فروش عمده مواد غذایی که اقدام به توزیع محصولات مواد غذایی می‌کنند عمدتا در چهارراه مولوی، خیابان مولوی، خیام، صاحب جم، میدان محمدیه، خیام شمالی و جنوبی، انبار نفت و رباط‌کریم قرار دارند و به نظر نمی‌رسد کمبودی در زمینه عرضه محصولات پرمصرف داشته باشیم.

وی با بیان اینکه همکاران ما برای روزهای آغازین محرم به ویژه دهه اول تمامی مایحتاج مردم و هیات‌ها را به میزان کافی تامین و آماده کرده‌اند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد، اظهارکرد: با توجه به حجم تقاضا، بنکداران ساعات کاری خود را افزایش داده و روزهای تعطیل نیز فعالیت می‌کنند که کمبودی در این ایام نداشته باشیم.

همچنین تفاوت قیمتی درمغازه‌ها در مورد برخی اقلام مثل قند و شکر نیز وجود دارد که خرده‌فروشان دلیل تفاوت قابل توجه قیمت را در کیفیت، مرغوب یا نامرغوب بودن، ایرانی یا خارجی، تازه بودن، جنس و... عنوان می‌کنند.

اسدالله احمدی، رییس اتحادیه مواد غذایی نیز در گفت‌وگو با «تعادل» به آرامش بازار در ماه محرم اشاره کرد وگفت: درحال حاضر ثبات در بازار جریان دارد و با نظارت بازرسان هیچ افزایش قیمتی در واحدهای صنفی وجود ندارد. وی ادامه داد: متاسفانه در رابطه با افزایش قیمت کالای مصرفی مواد غذایی دست دلالان در این میان بی‌تاثیر نیست و امیدواریم که واحدهای بازرسی اصناف به این تخلف‌ها به خوبی رسیدگی کنند. وی ادامه داد: در زمینه گوشت وارداتی و داخلی عرضه و تقاضا نیز فراوان است و هیچ کمبودی در این زمینه نداریم.

احمدی خاطرنشان کرد: خوشبختانه وزارت بازرگانی سهمیه‌یی را به بازار تعلق داده که این موضوع سبب شده هیچ افزایش قیمتی را در بازار نداشته باشیم تنها در این میان سبزیجات به عنوان پرمصرف‌ترین کالای مردم در این ایام افزایش 2درصدی را در بازار نداشته است.

در عین حال، وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز دیگر خود را متولی بازار نمی‌داند و کار را به اصناف سپرده و آنگونه که مجتبی خسروتاج در گفت‌وگو با مهر می‌گوید: کار قیمت‌گذاری و تنظیم بازار کالاها در بازار به اصناف واگذار شده و دولت تنها ذخایر کالاهای استراتژیک را به عهده دارد که در موارد خاص همچون کمبود کالا یا ضرورت ارایه کالا به صورت دولتی به مردم، وارد عمل خواهد شد.

براساس آخرین آمار بانک مرکزی متوسط قیمت خرده فروشی برخی مواد غذایی در تهران نسبت به هفته مشابه سال قبل لبنیات 3/12درصد، تخم‌مرغ 5/1-، برنج 4/3، سبزی‌های تازه 0/2، گوشت قرمز4/5، گوشت مرغ 3/10-، قند و شکر 6/6، چای 7/10 و روغن نباتی 7/3درصد کالاهای اساسی است از درصد پایین‌تری برخوردار است.

گفتنی است که در این هفته درصد تغییر قیمت‌ها نسبت به هفته قبل؛ قیمت برنج داخلی درجه یک معادل 1/0درصد کاهش اما بهای برنج داخلی درجه دو 3/0درصد افزایش داشته است. در گروه حبوبات نیز قیمت نخود و لوبیا سفید ثابت بوده اما بهای عدس معادل 7/1درصد و لوبیا قرمز5/0درصد افزایش اما قیمت لپه نخود 8/0درصد کاهش داشته است. در آخر باید گفت که قیمت گوشت گوسفند معادل1/0درصد و مرغ 6/3درصد کاهش و گوشت تازه گاو و گوساله 6/0درصد افزایش داشته، قیمت شکر 2/0درصد کاهش داشته اما قیمت قند، چای خارجی و روغن نباتی در هفته قبل ثابت مانده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر