رایزنی‌های استراتژیک تهران- واشنگتن

۱۳۹۳/۰۸/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۷۲۵۱

با فرض حصول توافق هسته‌یی میان ایران و گروه 1+5 دستیابی به توافق نهایی تاثیر مهمی بر منطقه خاورمیانه دارد که بهبود روابط تهران- واشنگتن از اصلی‌ترین آنهاست. اگر توافق نهایی بر سر برنامه هسته‌یی ایران حاصل شود، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به نظارت خود بر پایبندی ایران به تعهداتش ادامه می‌دهد. این توافق واشنگتن را نیز قادر می‌کند تا در دو اولویت استراتژیک خود که در آنها منافعی مشترک با تهران دارد، شامل مقابله با داعش در عراق و سوریه و برقراری ثبات در افغانستان با ایران وارد همکاری شود. ایران و امریکا دلایل مشترکی برای ایجاد و اتحاد در عراق یافته‌اند، اگرچه ایران به ائتلاف بین‌المللی موسوم به مقابله با داعش به رهبری امریکا نپیوسته است، اما رایزنی‌ها میان مقامات دو کشور درباره‌ مساله داعش که پیش از این در حاشیه مذاکرات هسته‌یی آغاز شده بود، ادامه دارد و به گفت‌وگوهای مستقیم با هدف مقابله با نیروهای داعش و همکاری میان نظامیان و همکاری اطلاعاتی تبدیل شده است. مقامات امریکایی اذعان می‌کنند که تهران در تشکیل یک دولت جدید فراگیر در عراق کمک زیادی کرده است.

به نوشته فارین پالیسی، اثبات تمایل ایران برای ایفای نقشی موثر در پیشبرد راه‌حل سیاسی سوریه بخش دیگری از نتایج حصول توافق هسته‌یی است. واشنگتن فهمیده که برگزاری یک کنفرانس ژنو دیگر درباره سوریه بدون حضور ایران بی‌معنی است و از این رو از مشارکت ایران در کنفرانس ژنو 3 برای بررسی چگونگی برقراری صلح در سوریه حمایت می‌کند. به‌علاوه بهبود روابط تهران- ریاض از دیگر نتایج دست یافتن به این توافق بین‌المللی است. از سویی، حصول توافق هسته‌یی به‌علاوه حضور کمرنگ نیروهای امریکایی در افغانستان موجب شده تا ایران به درخواست‌های امریکا برای گفت‌وگوی مستقیم درخصوص افغانستان پاسخ مثبت دهد بنابراین شاهد همکاری سفرای تهران و واشنگتن در کابل برای تشکیل یک دولت واحد در افغانستان هستیم. همچنین با لغو تحریم‌ها، مقامات ایران و امریکا قادر خواهند بود تا درباره پتانسیل همکاری ایران در پروژه جاده ابریشم جدید که برای توسعه اقتصادی ایران یک ستون کلیدی است، رایزنی کنند. امریکا در سال 2015 از مخالفت با احداث خط لوله صلح از ایران به هند از طریق خاک پاکستان دست برداشته که با احداث این خط لوله بخشی از نیاز ضروری پاکستان به انرژی برطرف شده است. با تمام اینها هنوز، اختلافاتی میان تهران- واشنگتن بر سر دولت افغانستان، رژیم‌صهیونیستی و مسایل دیگری باقی است و باراک اوباما رییس‌جمهور امریکا برای رفع نگرانی‌ها و خواسته‌های رژیم‌صهیونیستی و کنگره با چالش روبه‌روست.

ایران و گروه 1+5 با هدف کاهش نگرانی‌های بین‌الملل درخصوص برنامه هسته‌یی ایران و جلوگیری از مناقشه‌ نظامی دست به مذاکره زده‌اند، اما بازکردن راهی برای رایزنی‌های استراتژیک میان تهران و واشنگتن درباره مسایل مشترک میان هر دو کشور نیز یک دستاورد بسیار مهم است.

منبع: ایسنا به نقل از فارین پالیسی

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر