شمخانی: ایران به استمرار مذاکراتش با 1+5 و آژانس معتقد است

۱۳۹۳/۰۸/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۷۲۴۸

یان الیاسون، قائم مقام دبیرکل سازمان ملل متحد عصر روز گذشته با نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و با وی درباره موضوعات بین‌المللی و آخرین روند مذاکرات هسته‌یی ایران و 1+5 گفت‌وگو کرد. علی شمخانی در این دیدار با اشاره به انتظار دولت‌ها و ملت‌های جهان از سازمان ملل به عنوان نهاد بی‌طرف و مرجع در رسیدگی فوری به بحران‌ها و مشکلات جهانی خاطرنشان کرد: به نتیجه نرسیدن در محکومیت اقدامات رژیم صهیونیستی درباره حمله به مردم غزه و 51 روز بمباران خانه‌ها، پناهگاه‌ها، بیمارستان‌ها و حتی مدرسه سازمان ملل باعث گستاخی بیشتر این رژیم و احتمال تکرار حملات خواهد شد.

دبیر شورای امنیت ملی افزود: درحالی که بازرسان سازمان ملل به نتایج قابل توجهی در یافتن مقصر حملات شیمیایی در سوریه دست یافتند و مشخص شد منشأ این کشتار، گروهک تروریستی داعش با همکاری برخی کشورهای خارجی بوده است، سازمان ملل در این خصوص گزارشی منتشر نکرد و تاکنون نیز از بیان صریح نتایج تحقیقات پرهیز دارد.

شمخانی تاکید کرد: واکنش مناسب نشان ندادن سازمان ملل متحد درباره نقض حاکمیت ملی کشورها و ایجاد رویه‌های غیرقانونی موجب زیر سوال رفتن منشور سازمان ملل و شکل‌گیری جریانات خودسر و در نهایت گسترش تروریسم می‌شود.

وی گفت: با‌توجه به کار ویژه سازمان ملل در کمک به تقویت امنیت و حفظ صلح در جهان، دبیرکل باید فعالانه مانع از اقدامات یک‌جانبه قدرت‌ها در کشورهای دیگر شود. دبیر شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: ایران در موضوع هسته‌یی به استمرار مذاکرات خود با کشورهای 1+5 و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب برخورداری از تمام حقوق خود و رعایت قوانین موجود معتقد است و گزارش‌های اخیر نیز همچون گذشته پایبندی ایران به انجام تعهدات و صلح آمیز بودن برنامه هسته‌یی را نشان می‌دهد. وی افزود: متاسفانه برخوردهای دوگانه غرب نسبت به خلع سلاح به منع اشاعه هسته‌یی کمک نکرده است. سازمان ملل باید با اولویت و جدیت موضوع ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌یی در خاورمیانه را دنبال کند. شمخانی با اعلام اینکه ایران آماده همه نوع همکاری بشردوستانه درباره سوریه است، تاکید کرد: ایجاد ابتکاراتی مانند ایران - سوریه - سوییس می‌تواند از آلام و مصایب مردم این کشور بکاهد. یان الیاسون در این دیدار نیز بر ادامه حمایت‌های سازمان ملل از عراق و کمک به آن در مبارزه با داعش تاکید کرد. قائم مقام دبیرکل سازمان ملل با اشاره به چالش‌های بزرگ و پیچیده جهانی از جمله پدیده تروریسم بر ضرورت پایبندی کشورها به منشور ملل متحد تاکید کرد و افزود: امنیت جهانی با خطرها و منازعات پیچیده و گوناگونی روبه‌رو است که مقابله با آن به همکاری و مشارکت جمعی همه کشورهای عضو سازمان ملل نیاز دارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر