دلالان نابلد جایی در بورس ندارند

۱۳۹۳/۰۸/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۷۲۳۶

سه روز پیش بود که قیمت‌های جدید محصولات پتروشیمی از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی برای معاملات بورس کالا در آبان منتشر شد که برخی کارشناسان افزایش قیمت برخی محصولات با توجه به نزول قیمت نفت در بازارهای جهانی را به هیچ عنوان منطقی نمی‌دانند. اما در طرف دیگر برخی کارشناسان معتقدند افت قیمت نفت هنوز در نرخ‌های جهانی محصولات پتروشیمی تاثیر زیادی نداشته و در ماه‌های آینده باید تاثیر این اتفاق را در نرخ کالاهای پتروشیمی دید. همچنین موضوع دیگری که پس از آزادسازی قیمت محصولات پتروشیمی در بورس کالا مطرح شد به حذف همه دلالان از بازار پتروشیمی اختصاص داشت که در این بین برخی از معامله‌گران تالار نقره‌یی عنوان می‌کنند کماکان دلالانی که به روان شدن معاملات کمک می‌کنند در تالار باقی مانده‌اند و اتفاقا حضور این افراد لازمه هر بازاری است. کارشناس ارشد بازار پتروشیمی در همین رابطه به «تعادل» گفت: با اعلام قیمت‌های جدید محصولات پتروشیمی از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی شاهد تغییر قیمت‌ها نسبت به مهر هستیم به‌طوری که اغلب کالاهای شیمیایی با افت قیمت و عمده محصولات پلیمری به جز «پی وی سی» با رشد قیمت مواجه شدند.

میثم باقری افزود: با توجه به تغییر قیمت‌های محصولات پتروشیمی، پیشنهادی از سوی فعالان بورس کالا به دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی برای حضور در تالار نقره‌یی شده است. این پیشنهاد برای آگاهی بیشتر از چگونگی روند معاملات، میزان عرضه، تقاضا و تاثیر آن بر تعیین قیمت‌هاست.


2محصول جنجالی در بازار شیمیایی

وی با اشاره به اینکه شرایط معاملات محصولات شیمیایی از کالاهای پلیمری نامناسب‌تر دنبال می‌شود، بیان کرد: پس از آزادسازی قیمت‌ها در اواسط تیر با ایجاد یک شوک قیمتی در بازار پلیمری‌ها روبه‌رو شدیم و همین امر حواشی این بازار را بیشتر کرد اما با آرامش در مبادلات پلیمری‌ها اکنون شاهد دادوستد نامتعادل چند محصول شیمیایی هستیم.

این کارشناس ارشد بازار پتروشیمی به برداشته شدن سقف قیمتی دو محصول شیمیایی در زمان نامناسب اشاره کرد و ادامه داد: درست زمانی سقف قیمتی محصولات «الکل» (دی اتیل هگزانول) و «مونومو وینیل استات» در بورس کالا برداشته شد که شرکت پتروشیمی شازند به اوراهال رفت که همین موضوع با توجه به اینکه شازند تولید‌کننده انحصاری این دو محصول است، مشکلات زیادی را در قیمت‌ها به وجود آورد.

وی افزود: لازم به ذکر است که دی اتیل هگزانول برای تولید محصولی مانند «دی یو پی» که به انعطاف‌پذیری «پی وی سی» کمک می‌کند به‌کار می‌رود و مونو وینیل استات در صنایع رنگ‌سازی استفاده می‌شود. به نوعی می‌توان گفت توقف مقطعی عرضه این محصولات، تولید محصولات دیگر را با مشکل مواجه کرده است.

باقری با اشاره به میزان تقاضای مونو وینیل استات و الکل در کشورگفت: با بررسی‌های انجام شده حجم ماهانه نیاز کشور به مونو وینیل استات 3200 تن و میزان نیاز به الکل نیز 8 هزار تن است اما درحال حاضر ماهانه 2200تن مونو وینیل استات و 4400 تن الکل در بورس کالا عرضه می‌شود که بقیه نیاز مصرف‌کنندگان باید از طریق واردات تامین شود.


شایعه‌‌ای که شایعه ماند

این کارشناس ارشد بازار پتروشیمی درخصوص افت قیمت‌های این محصولات بیان کرد: دید بازار در اواخر ماه گذشته به افت قیمت محصولات پتروشیمی بود. دلیل این موضوع نیز شایعه هفته قبل مبنی بر افت قیمت جهانی محصولات پتروشیمی با توجه به سقوط قیمت نفت بود که با انتشار قیمت‌های جدید در اوایل آبان هیچ یک از پیش‌بینی‌ها درست از آب درنیامد؛ البته پیش‌بینی می‌شود که در ماه آینده شاهد افت قیمت‌ها در بورس کالا باشیم.


توافقی به سود صنعت نساجی

وی درپاسخ به این پرسش که روند قیمت مواد اولیه صنعت نساجی در بورس کالا چگونه است؟ گفت: قبل از اعلام قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی در آبان توافقی میان صنعت نساجی با مجتمع‌های پتروشیمی مبنی بر ثبات قیمت گریدهای نساجی همسو با ماه‌های قبل حاصل شد که با توجه به انجام این توافق اکنون شاهد آرامش بازار این محصولات در بورس هستیم.

باقری اظهارکرد: اگر این توافق انجام شد به احتمال فراوان قیمت گرید‌های نساجی نیز همسو با سایر محصولات پلیمری بالا می‌رفت که به این ترتیب توافق حاصله به سود تولیدکنندگان بخش نساجی شد.


دلالان نابلد اوت شدند

باقری در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا واقعا همه دلالان از تالار پتروشیمی بورس کالا حذف شده‌اند؟ گفت: پس از آزاد‌سازی محصولات پتروشیمی برخی اخبار از حذف 100درصدی دلالان در بورس کالا حکایت داشت اما باید به این نکته اشاره کرد که برخی از دلالان یا واسطه‌گران برای بازار ضروری هستند و در شرایطی خاص، تعادل معاملات را حفظ می‌کنند.

او افزود: اما درطرف مقابل دلالانی در معاملات بورس کالا حضور داشتند که با استفاه از رانت و دریافت مجوزهای نادرست از بهین‌یاب، معاملات را به‌هم می‌ریختند که این افراد پس از واقعی شدن قیمت‌ها از بازار خارج شده‌اند. به عبارت دیگر می‌توان گفت دلالانی که برای سود یک شبه وارد معاملات پتروشیمی شده بودند و هیچ سررشته‌یی از محصولات پتروشیمی نداشتند از معاملات حذف شدند و اکنون فقط واسطه‌هایی که از سال‌ها پیش در بازار حضور داشته و به نوعی به روان شدن مبادلات کمک می‌کنند، باقی مانده‌اند.

وی به تعادل معاملات محصولات پتروشیمی پس از آزاد‌سازی قیمت‌ها اشاره کرد و گفت: برای مثال محصولی مانند اکستروژن EX3 که در ماه‌های گذشته با رقابت شدید خریداران رو‌به‌رو می‌شد و قیمت آن در هر نوبت معاملاتی به‌طور غیرمنطقی بالا می‌رفت در معاملات دیروز با 60 تومان رقابت در قیمت پایه مواجه شد.

باقری در پایان اظهارکرد: تنها محصول پلیمری که درحال حاضر با افزایش تقاضا نسبت به عرضه رو‌به‌روست،پلی استایرن انبساطی تولیدی شرکت پتروشیمی تبریز است که مشکل این محصول نیز به دلیل کاهش تولید در بازار داخل باید از طریق واردات تامین شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر