اختلافات در مورد سود سهام عدالت بالا گرفت

۱۳۹۳/۰۸/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۷۲۳۰

رییس سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده است تا زمانی که بدهی سهام‌ عدالت به دولت تسویه نشود، امکان آزادسازی سهام عدالت وجود ندارد. در عین حال او دولت را به‌عنوان نماینده سهامداران اعلام کرده تا به این شیوه عدم حضور آنان را در مجامع توجیه کند، اما رییس اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت اظهارات رییس سازمان خصوصی‌سازی را رد کرده است.

پاک‌بین‌، رییس اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت، میزان بدهی سهام عدالت به دولت را کمتر از 20‌هزار‌میلیارد تومان اعلام کرده است. او از ابتدای سال اعلام کرده بود که در پایان اردیبهشت 93 سهام عدالت آزاد‌سازی خواهد شد، درحالی‌که رییس سازمان خصوصی‌سازی آزادسازی را منوط به تسویه بدهی‌های سهام عدالت دانسته است. اظهارات پوری‌حسینی و شرایطی که وضع کرده، وعده رییس اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت را زیر سوال برد و آن را به تاخیر انداخت.

پاک‌بین در تازه‌ترین اظهاراتش اعلام کرده است که «رییس سازمان خصوصی‌سازی بیان می‌کند که سهام عدالت 30هزار‌میلیارد تومان به دولت بدهکار است، در صورتی‌که اصلا چنین چیزی صحت ندارد.» پاک‌بین در مورد میزان بدهی سهام عدالت به سازمان خصوصی‌سازی چنین می‌گوید: «سازمان خصوصی‌سازی به‌طور کلی 35‌هزار‌میلیارد تومان سهام به ما واگذار کرده بود که حدود 7‌هزار‌میلیارد آن را پس گرفت، در حال حاضر 28‌هزار‌میلیارد تومان با سهام عدالت حساب و کتاب دارند که از این میزان حدود 14‌هزار‌میلیارد تومان قراردادی است که هنوز نوشته نشده و ما نباید پولی پرداخت کنیم. از 28هزار‌میلیارد تومان عددی را مطابق صورتحساب‌های خود حدود 7‌هزار‌میلیارد تومان دریافت کرده‌اند و چند‌هزار‌میلیارد آن هم مصوبه مجامع و اکنون قابل وصول است و باید از حساب ما کسر شود. به‌صورت واقعی سازمان خصوصی‌سازی زیر 20‌هزار‌میلیارد از سهام عدالت طلبکار است. ضعف عمده سازمان خصوصی‌سازی در عدم قیمت‌گذاری است.» رییس سازمان خصوصی‌سازی با تاکید بر اینکه اگر دولت و مجلس در مورد سهام عدالت تصمیم نگیرند، سهام عدالت تا سه سال آینده نیز آزاد نخواهد شد، گفته بود: «باتوجه به بدهی سهام عدالت، امکان آزادسازی سهام وجود ندارد، مگر آنکه دولت و مجلس تصمیمی بگیرند.» به این ترتیب او توپ را به زمین مجلس و دولت فرستاد تا آنان در مورد وضعیت سهام عدالت که دیگر تبدیل به یک کلاف پیچیده شده است، تصمیم بگیرند.

او در مورد میزان بدهی‌های سهام عدالت گفته بود: «از 151‌هزار‌میلیارد تومان رقم واگذاری انجام شده، حدود 54هزار‌میلیارد تومان واگذاری غیرقطعی انجام شد. آمار واگذاری‌ها حاکی‌ از آن است که حدود 27‌هزار‌میلیارد تومان به‌صورت رد دیون و 26‌هزار‌میلیارد تومان از واگذاری‌های سهام عدالت انجام شده است.» به‌گفته معاون وزیر اقتصاد در نیمه دوم سال گذشته 28‌هزار‌میلیارد تومان سهم واگذار شده است. پوری‌حسینی در خصوص سود سهام عدالت گفته بود: «سود سهام عدالت دریافتی به زحمت به 10‌هزار‌میلیارد تومان می‌رسد درحالی‌که ارزش آنها بالغ بر 44‌هزار‌میلیارد تومان است.» تفاوت میزان بدهی که سازمان خصوصی‌سازی مدعی آن است و آن‌چه مورد نظر رییس اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت است، معنادار است. پاک‌بین از واگذاری 14‌هزار‌میلیارد تومانی می‌گوید که به‌صورت قطعی واگذار نشده است اما عددی که رییس سازمان اعلام می‌کند بیش از 44‌هزار‌میلیارد تومان است که اگر از 10‌هزار‌میلیارد تومان سود سهام کسر شود، 34‌هزار‌میلیارد تومان خواهد بود.

حسن خوش‌پور، مدیر اسبق امور خصوصی‌سازی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، در گفت‌وگو با «تعادل»، در مورد سود اختصاص یافته به سهامداران عدالت گفت: سود سهام عدالت تا پایان سال 92 به 14 تا 15‌هزار‌میلیارد تومان می‌رسید و تا پایان سال 93 که در سال 94 وصول و به خزانه واریز می‌شود حدود 21‌هزار‌میلیارد تومان خواهد بود. درحالی‌که از ابتدا مبلغ سهام عدالت 45‌هزار‌میلیارد تومان برآورد شده بود. بنابراین کسری وصولی تا پایان سال آینده حدود 17 تا 18‌هزار‌میلیارد تومان است.

پاک‌بین در مورد حضور دولت به‌عنوان نماینده سهامداران نیز معترض است. نکته‌یی که پوری‌حسینی با تاکید گفته بود؛ دولت نماینده سهامداران سهام عدالت تا قبل از آزادسازی سهام است. پاک‌بین‌ در این مورد گفته است: «براساس مصوبه دولت قبلی، مدیریت سهام عدالت تا زمان قبل از واگذاری برعهده نمایندگان دولت در شرکت‌های مادر تخصصی بود و پس از آن هم با نامه رییس مجلس به رییس‌جمهور وقت این مدیریت لغو شد و به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی واگذار شد، زیرا مدیریت دولت مغایر قانون بود. پس از آن با مجوز وزیر اقتصاد وقت، شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت، کانون را تشکیل دادند و مدیریت را به آن واگذار کردند. در حال حاضر نمایندگان دولت در برخی شرکت‌های مادرتخصصی به‌عنوان مدیریت سهام عدالت انتخاب شده‌اند و از سوی دیگر نمایندگان کانون هم حضور دارند که این خلاف قانون است. سازمان خصوصی‌سازی معنی «تا قبل از واگذاری» را به‌گونه‌یی دیگر معنا می‌کند؛ «تا قبل از واگذاری» به معنی بعد از امضای قرارداد نیست و اگر آقای پوری‌حسینی و دوستان دیگرش معنی «تا قبل از واگذاری» را به‌گونه‌یی دیگر معنا می‌کنند، مساله‌یی دیگری است.» او در مورد اظهارات پاک‌بین که به حضور دولت به‌عنوان نماینده سهام عدالت در مجامع ایراد گرفته بود، گفت: «در این مورد باید به قراردادهای فروش که هنگام واگذاری تنظیم شده است، رجوع کرد. درصورتی‌که در آن تاکید شده باشد مادام که خریدار سهام بدهی خود را به دولت پرداخت نکرده باشد، دولت در مجامع حضور خواهد داشت، اما اگر در قرارداد این موضوع ذکر نشده باشد، حق با رییس اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت است، اما نوع قراردادهای دولت با سهامداران با ذکر و تاکید این نکته بوده است که تا زمان تسویه کامل، دولت نماینده سهامداران است.» خوش‌پور در مورد آزادسازی سهام عدالت که رییس اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت وعده داده بود، گفت: «طبق آن‌چه در اساسنامه واگذاری سهام عدالت آمده است 50درصد سود سهام باید به پرداخت بدهی سهامداران اختصاص می‌یافت اگر به گفته او در یک سال یا یک دوره زمانی خاص سود به سهامداران اختصاص نیافته است و به میزان طلب سهامداران از بدهی‌شان کسر می‌شود.»

دولت دهم در یک دوره زمانی اقدام به پرداخت سود به سهامداران کرد، اکنون پاک‌بین نیز معتقد است این حرکت دولت سیاسی بوده است، اما به این نکته توجه ندارد که دریافت سود توسط سهامداران با هر نوع انگیزه‌یی، آزادسازی سهام عدالت را به تاخیر انداخته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر