روز بی‌نوسان وال‌استریت

۱۳۹۳/۰۸/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۷۲۱۹


جهان پس از یک هفته رونق، شاخص‌های سهام در وال‌استریت نخستین روز هفته را بدون نوسان خاصی آغاز کردند، این درحالی است که کاهش قیمت نفت باعث افت سهام انرژی شد.

به گزارش رویترز، قرار است آخر ماه اکتبر، بانک مرکزی امریکا پایان دور سوم برنامه افزایش تدریجی پول درگردش با خرید اوراق بهادار را اعلام کند. پس از بحران مالی، بانک مرکزی امریکا با سه دوره استفاده از این برنامه توانست هزینه‌های استقراض برای خریداران مسکن را پایین نگه داشته و شغل ایجاد کند. این برنامه شامل خرید ماهانه اوراق قرضه دولت از ژانویه گذشته، بانک مرکزی امریکا خرید اوراق قرضه را کاهش داده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان ماه جاری میلادی، یعنی زمان اتمام برنامه، معادل ۷۸۹میلیارد دلار پول به اقتصاد امریکا وارد شود.

عملیات این نهاد سبب تقویت بازارهای خاورمیانه، اروپا و آسیا شد. البته در پایان دوره اول و دوم این برنامه بازارهای مالی با افت روبه‌رو شد و سرمایه‌گذاران در اروپا و خاورمیانه نگرانند که این اتفاق دوباره رخ دهد. در درازمدت اوراق مورد حمایت وام‌های مسکن بود.

اگر بانک مرکزی امریکا این برنامه را تمدید نکند، به این معنا خواهد بود که در سال2015 نرخ بهره را افزایش خواهد داد، این احتمال هم وجود دارد که بانک هنوز دلایلی برای ادامه این سیاست داشته باشد. همچنانکه دو هفته قبل وقتی بازار وضعیت آشفته و رو‌به‌نزول داشت، یکی از روسای بانک مرکزی ایالتی برای تخفیف نگرانی بازار اعلام کرد که اگر لازم باشد بانک مرکزی می‌تواند این سیاست را ادامه دهد.

شاخص سهام داوجونز، در روز دوشنبه 13واحد به‌دست آورد و در جدول 7صدم‌درصد ترقی کرد و به واحد 16817.94 رسید. استاندارد‌اند‌پورز اما با از‌دست‌دادن 3واحد، 15صدم‌درصد از دست داد و به واحد 1961.63 رسید و شاخص سهام نزدک 2.22واحد به‌دست آورد و 5صدم‌درصد در جدول ترقی کرد و به واحد 4485.93 رسید.

در ژاپن شاخص‌های سهام تنزل کرد با اینکه آمار خرده‌فروشی در ژاپن خوب بود اما این خبر این‌قدر قدرتمند نبود تا بتواند سرمایه‌گذاران را به خرید تشویق کرده و مانع تنزل سهام شوند. شاخص سهام نیکی 8دهم‌درصد از دست داد و به واحد 15,264.74 رسید. شاخص سهام توپیکس هم 2دهم‌درصد از دست داد و به واحد 1251.79 رسید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر