پایش لحظه‌ای میزان آلاینده‌های سیمان تهران

۱۳۹۳/۰۸/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۷۲۱۳

مسعود شایان‌کیا، کارشناس محیط زیست کارخانه سیمان تهران اظهارداشت: سازمان حفاظت محیط زیست به دو روش نصب سیستم‌های پایش online (لحظه‌یی) و طرح خود اظهاری پارامترهای زیست محیطی صنایع را کنترل می‌کند.

به گزارش ایرنا، وی افزود: پیرو تبصره 2 ماده 15 تصویب نامه هیات وزیران شماره ت/46320/ه تاریخ 16/12/90، سیستم پایش لحظه‌یی (بر خط یا

On Line) غبار خروجی از دودکش‌ها تاکنون بر بدنه دودکش‌های کوره و مواد واحدهای 4، 6 و 7 و گریت کولر واحدهای 6 و 8 نصب شده و با نصب و آموزش نرم افزار پایش لحظه‌یی توسط اداره محیط زیست تهران و شهرستان ری نیز امکان‌پذیر است. وی در خصوص طرح خود اظهاری تصریح کرد: سیمان تهران در راستای انطباق میزان انتشار آلاینده‌های زیست محیطی با قوانین و معیارهای زیست محیطی، با عقد قرارداد با آزمایشگاه‌های معتمد برای انجام اندازه‌گیری و نمونه‌برداری منابع آلاینده مرتبط با صنعت سیمان ازقبیل (oise, BOD, COD, DO, MPN , PH , CL2 , TSS , Dust) اجرای بند الف ماده 61 قانون چهارم اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی، اقدام و نتایج این طرح مستقیما از سوی آزمایشگاه به‌طور مستمر به اداره حفاظت محیط زیست ری ارسال شد. شایان‌کیا درباره اقدامات سیمان تهران برای کاهش غبار محیطی نیز اظهارداشت: از اقداماتی که برای آراستگی و پاکیزگی محیط کار صورت گرفته است می‌توان به راه‌اندازی سه دستگاه مکنده‌های صنعتی متحرک و ساکن و اصلاح ساختار شوت‌ها و نقاط ریزش در کلیه خطوط اشاره کرد. وی از نصب سیستم آب پاش در سالن سنگ چهارم و ششم و آسیاب سنگ 2 با هزینه‌یی بالغ بر 900 میلیون ریال برای کاهش غبارمحیطی و نصب غبارسنج محیطی به صورت پرتابل در 30 نقطه مجتمع و واحد هفتم با مدت زمان 24 ساعته اندازه‌گیری گرد و غبار محیطی به صورت لحظه‌یی از اقدامات کاهش غبار محیطی خبرداد. شایان‌کیا با اشاره به مالچ پاشی تاکید کرد: نظافت محوطه‌های تولیدی و غیرتولیدی به‌صورت روزانه 20نفر با هشت ساعت کار برای نظافت حدود 25هزار مترمربع با هزینه‌یی بالغ بر یک میلیارد و800میلیون ریال، آبپاشی سطح جاده‌ها روزانه توسط سه دستگاه تانکر آبپاشی از ساعت 6 صبح تا 7 شب و دوش گرفتن کامیون‌های حمل مواد خام به داخل مجتمع، از دیگر اقدامات عملی برای جلوگیری از افزایش غبار در محیط است که از سوی مدیریت HSE سیمان تهران انجام گرفته است. مدیر واحد بهداشت، ایمنی و محیط زیست سیمان تهران، گفت: در مجتمع صنعتی سیمان تهران جهت غبارزدایی از تجهیزات تولیدی در خطوط 3 تا 8 از سیستم غبارگیر بگ فیلتر استفاده می‌شود که عموما برای جداسازی غبارهایی با قطر 1/0 الی 10میکرون به بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد و این سیستم توانایی حداکثر راندمان جداسازی ذرات غبار را داراست. شایان‌کیا اظهارداشت: مدیریت ضایعات در مبدا و تفکیک ضایعات و پسماندهای تجزیه‌پذیر زیستی از سایر ضایعات بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادی کشور و قانون مدیریت پسماندها به انضمام نصب سامانه نرم افزاری مدیریت پسماند، کنترل آلاینده‌های زیست محیطی در مبدا صورت می‌گیرد و تفکیک ضایعات و پسماندهای تجزیه‌پذیر زیستی از سایر ضایعات در حال انجام است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر