رشد 45درصدی صادرات در چهار سال

۱۳۹۳/۰۸/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۷۲۰۹

تعداد کارخانه‌های سیمان از 15کارخانه در سال 57 به 36کارخانه در سال 80 و 70 کارخانه در سال 93 و میزان تولید سیمان از 8میلیون تن در سال 1357 به 6/26میلیون تن در سال 80 و بیش از 70میلیون تن در سال 93 و میانگین سرانه تولید نیز از 9/227کیلو در سال 57 به 415کیلو در سال 80 و 940کیلوگرم در سال 93 رسیده است که 163درصد رشد تولید سیمان را در 11سال اخیر شاهد هستیم. این صنعت در دنیا دارای رتبه چهارم در تولید سیمان، رتبه سوم در تولید کلینکر و رتبه نخست در صادرات است جدول فوق را انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور در اختیار «تعادل» گذاشته است و همین طور که مشاهده می‌شود میزان صادرات از 84میلیون تن در سال89 به 188میلیون تن در سال 92 افزایش داشته است که حکایت از رشدی بیش از 45درصد را در صادرات این محصولات شاهد هستیم. در تولید سیمان نیز از تولید 61میلیون تن در سال 89 به 70میلیون تن در سال 91 و با اندکی کاهش به 69میلیون تن در سال 92 افزایش تولید داشته‌ایم که رشدی بیش از 12درصد را ملاحظه می‌کنید. در تولید کلینکر نیز 60میلیون تن در سال 89 به 71میلیون تن در سال 92دست پیدا کرده‌ایم و در تولید کلینکر نیز با صعود از 60میلیون تن در سال 89 به 71میلیون در سال 92 رشدی برابر با 18درصد را در این محصول شاهد بوده‌ایم.

در 6ماه سال 93 نیز اگر چه طبق اظهارات دبیر انجمن 6درصد کاهش تولید را این صنعت تجربه کرده است اما صادرات 102میلیون تنی سیمان و کلینکر از سال خوبی برای صادرات صنعت سیمان خبر می‌دهد. صنعت سیمان در هر صورت باتوجه به‌ظرفیت‌های موجود و مازاد مصرف که در کشور با آن مواجه هستیم باید در فکر راهکارهای صادراتی و اتکا به بازارهای بین‌المللی باشد و به هیچ‌وجه به بازار داخل حتی باوجود تحقق راهکارهای جایگزین اتکا نکند. برندسازی و ارتقای کیفیت در این صنعت می‌تواند ایران را به قطب صنعت سیمان جهان و برترین برند این صنعت تبدیل کند و باتوجه به پتانسیل‌های موجود در این صنعت وقوع این رویداد چیزی دور از دسترس نیست. همچنین باتوجه به رشد کمی و بهبود جایگاه این صنعت اکنون بهتر است برای ایجاد محبوبیت نزد افکار عمومی بخشی از سود خود را به کاهش آلودگی‌ها و سرمایه‌گذاری در محیط زیست اختصاص دهند و به نوعی سرمایه‌های اجتماعی خود را بهبود دهند.

اجرای سیستم مانیتوریگ آنلاین و اتصال تمام کارخانه‌های سیمان کشور به سازمان‌های محیط زیست استانی و اخذ استانداردهای جهانی زیست محیطی می‌تواند به برندینگ داخلی آنها کمک فراوانی کند. کما اینکه برای برندسازی در بازارهای خارجی نیز با توجه به‌مزیت رقابتی قیمت که از اهمیت بالایی برخوردار است باید برای تبلیغات و حضور موثر در نمایشگاه‌های برون مرزی و سایر فرصت‌های تبلیغاتی اقدامات لازم صورت گیرد. نمایشگاه‌های کشورهای همسایه، منطقه روسیه و حوزه خلیج فارس می‌توانند باتوجه به‌روند توسعه این کشورها صادرات ایران را افزایش و فرصت برای افزایش ظرفیت تولید را

فراهم آورند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر