تفاهمنامه با وزارت‌ صنعت هم قیمت سیمان را آزاد نکرد

۱۳۹۳/۰۸/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۷۲۰۸

در شش ماهه سال 93 بیش از 6 درصد کاهش تولید داشته‌ایم که بیشتر ناشی از رکود صنعت ساختمان در کشور است

اراده دولت در همین راستاست و سال 92 نیز در همین زمینه تفاهمنامه به امضا رسید که با اتفاقاتی که رخ‌ داد این آزادسازی به تعویق افتاد اما به‌نظرم اوایل سال 94 قیمت سیمان آزاد شود

ادامه از صفحه 6

و اما راهکار دوم؟

راهکار دیگر برای تغییر روش ساخت در اسکلت ساختمان است. با توجه به زلزله‌خیز بودن کشور جهت استحکام بیشتر ساختمان‌ها به وزارت مسکن و شهرسازی پیشنهاد داده‌ایم به جای استفاده از فولاد از بتن برای ساخت و ساز‌ها استفاده شود. بتن در ساخت و ساز هم قیمت تمام شده ساختمان را کاهش می‌دهد و هم استحکام بیشتری دارد منتها یک ایراد وجود دارد و آن ساخت ساختمان زمان بیشتری می‌برد. پیرامون هر دو پیشنهادی هم که مطرح شد وزارتخانه نظر مساعدی دارد و مورد نخست که احتمالا زودتر نیز ابلاغ و اجرا شود.

این طور که به نظر می‌رسد امیدی به رونق ساخت و ساز ندارید که دنبال راهکارهای جانشین هستید؟

سیمان یکی از مصارف اصلی در ساخت واحدهای ساختمان و پروژه‌های عمرانی است و رکود آن صنعت سیمان را به‌شدت دچار مشکل می‌کند از این رو باید راهکارهای دیگری را برای توسعه این صنعت پیدا کرد. اکنون بازار صادراتی نیز از اهمیت ویژه‌یی برخوردار است و اگر صادرات رونق نداشت سطح دپو بسیار افزایش می‌یافت. عراق، افغانستان، آذربایجان و کشورهای حوزه CIS ارتباط خوبی با ایران برای صادرات دارند اما با این همه صنعت ساختمان اگر رونق یابد وضعیت ما بسیار بهبود پیدا می‌کند.

مگر مصرف سیمان در ساختمان چقدر است؟

بالاترین مصرف در پروژه‌های عمرانی ولی در ساختمان نیز هر متر مربع ساختمان‌سازی حداقل سه کیسه سیمان نیاز دارد و بنابراین هزینه مصرف سیمان در ساختمان زیاد نیست و در مقابل سایر مصالح ساختمانی مورد نیاز بسیار ناچیز است که البته همین موضوع نیز بیانگر نیاز به افزایش قیمت سیمان را نشان می‌دهد ولی به‌طور کلی ساخت و ساز روند تولید سیمان را دگرگون می‌کند همانطور که رونق مسکن مهر رونق صنعت سیمان را به‌همراه داشت و چون مصارف جدید زمان می‌برد تا جای خود را نزد مهندسان پیدا کند ساختمان بیشترین تاثیر را دارد.

‌‌ در موضوع صادرات اشاره‌یی به کشور پاکستان نکردید در صورتی که مدتی پیش صادرات سیمان ایران به این کشور مشکل ساز شده بود؟

مشکل خاصی نبود کما اینکه صادرات ما به پاکستان زیاد نیست و اهمیت چندانی ندارد.

چرا تولیدکنندگان پاکستانی به‌واردات سیمان از ایران معترض بودند؟

این برای نخستین‌بار نبود که آنها اعتراض داشتند در سال‌های قبل هم آنها معترض بودند منتها آنها بیشتر به‌دنبال کسب امتیاز از دولت پاکستان هستند. اما اگر بخواهم خلاصه توضیح بدهم باید بگویم که استان سیستان در کشور پاکستان به‌دلیل نزدیکی به مرز ایران و ارزانی سیمان ایران نسبت به‌تولیدات کشور پاکستان ترجیح می‌دهد سیمان مورد نیاز خود را از ایران تامین کند. تولید‌کننده پاکستانی اما مخالف این اقدام مسوولان استان سیستان هستند. اما حتی اگر دولت پاکستان از ایران هم این سیمان را تامین نکند برای ما اهمیتی ندارد چون حجم زیادی نیست ضمن اینکه این منطقه سال‌هاست که سیمان خود را از ایران تامین می‌کند.

‌ میزان صادرات در سال 92 و 6ماهه نخست امسال چقدر بوده است؟

بگذارید تولید و صادرات را با هم اعلام کنم. در سال 92 میزان تولید کلینکر 71میلیون و 900هزار تن، سیمان 68میلیون و 660هزار تن، کل توزیع و صادرات 69میلیون و 970هزار تن و صادرات سال گذشته نیز به‌طور کلی 18میلیون و 800هزار تن شامل سیمان و کلینکر بوده و صادرات سال 91 نیز 13میلیون و 640هزار تن بوده است.

بیشترین حجم صادرات به کدام کشور بوده است؟

کشور عراق با 57درصد از کل حجم صادرات در رتبه نخست قرار دارد و بازار اصلی ایران به‌شمار می‌رود.

وضعیت تولید و صادرات در سال 93 چطور بوده است؟

میزان تولید کلینکر در 6ماهه نخست امسال 38میلیون و 830هزار تن و سیمان 35میلیون و 840هزار تن و کل توزیع داخلی و صادرات 35میلیون و 600هزار تن و کل صادرات امسال نیزدر محصول سیمان 7میلیون و در محصول کلینکر 3میلیون و 140هزار تن بوده است. امسال 6درصد کاهش تولید در 6 ماهه نخست نسبت به سال گذشته داشته‌ایم اما در صادرات 6/4درصد رشد را تجربه کرده‌ایم. امسال نیز 52درصد از صادرات ما به‌عراق اختصاص

یافته است.

وضعیت دپو چطور است؟ آیا کارخانه‌ها مشکل دپو دارند؟

در محصول سیمان که چاره‌یی جز تولید براساس نیاز بازار ندارند و دپو آنها معادل سیلوهای اصلی آنهاست اما درکلینکر اکنون 15میلیون تن دپو وجود دارد. تقریبا از 70کارخانه نزدیک به 8میلیون تن مازاد کلینکر موجودی دارند. این اختلاف به‌دلیل آن است که بخشی از تولید باید همیشه در موجودی انبار باشد و طبیعی است از این رو مازاد کلینکر اکنون فقط 8میلیون تن در کشور است و سیمان هم مازاد تولید اکنون نداریم.

باتوجه به‌جایگاه عراق برای صادرات اکنون در بازار این کشور رقیبی هم وجود دارد؟

ترکیه تا قبل از سال 2010 رقیب تولید‌کننده‌های ایرانی بود اما به‌دلیل آنکه قیمت آنها بیش از ایران بود از بازار خارج شدند اکنون فقط خود تولیدکننده‌های معدود عراقی رقیب ما محسوب می‌شوند. اما اکنون نیز مزیت رقابتی ما به‌دلیل کیفیت و قیمت بیش از تولید‌کننده عراقی است.

کیفیت در صنعت سیمان ایران چگونه است؟

همه کارخانجات در صنعت سیمان ایران دارای استاندارد ملی هستند و همچنین بیشتر آنها استانداردهای بین‌المللی را نیز اخذ کرده‌اند. به‌جز این موارد انجمن نیز تولیدات کارخانه‌ها را مورد آزمایش قرار می‌دهد و پس از آن نقاط قوت و ضعف هر محصول را به آنها اعلام می‌کند تا اقدامات لازم را برای بهبود کیفیت انجام دهند. اما به‌طور کلی صنعت سیمان ایران کیفیت بالایی دارد و بالاترین تکنولوژی روز دنیا را نیز این صنعت در اختیار دارد و از این رو نگرانی از بابت کیفیت در این صنعت وجود ندارد.

‌ این صنعت با مصرفی بیش از ٧٥٠٠میلیون کیلووات ساعت در سال به‌عنوان یکی از صنایع پر مصرف کشور حدود ١٢درصد از انرژی الکتریکی مصرفی در بخش صنعت را به خود اختصاص داده است. طبق مطالعات انجام شده با اجرای راهکارهای بهینه‌سازی، پتانسیل صرفه‌جویی سالانه بیش از ١٠٠٠میلیون کیلووات ساعت وجود دارد. با این اوصاف در موضوع مصرف انرژی باتوجه به اینکه جزو صنایع انرژی بر محسوب می‌شوید چه اقدامی انجام داده‌اید؟

به‌صراحت می‌گویم که میزان مصرف صنعت سیمان اکنون باتوجه به‌ماشین آلات و تکنولوژی روز دنیا مطابق مصرف جهانی این صنعت است مگر در برخی کارخانه‌های معدود قدیمی که آنها نیز در حال اجرای طرح‌های نوسازی هستند. اکنون 4 یا 5کارخانه قدیمی بیشتر در این صنعت وجود ندارد سایر کارخانه‌ها یا از ابتدا با تکنولوژی روز دنیا راه‌اندازی شده‌اند یا نوسازی شده‌اند.

ارزیابی شما از وضعیت زیست محیطی صنایع سیمان چگونه است؟

صنعت سیمان در هر صورت یک صنعت آلاینده است و نمی‌توان این را انکار کرد. اما باتوجه به هشدارهای سازمان محیط زیست کارخانه‌های سیمان اکنون به سمت مانیتورینگ آنلاین گام برداشته‌اند و سازمان‌های محیط‌زیست در هر استان قادر ‌به ارزیابی آنلاین وضعیت آلودگی صنایع سیمان هستند. اکنون 50درصد کارخانه‌های سیمان به این سیستم مجهز شده‌اند و از این روند کاهش آلودگی نیز در دستور کار انجمن و کارخانه‌ها قرار دارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر