ارتباطاتی که گران‌تر می‌شوند

۱۳۹۳/۰۸/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۷۱۹۸

تعرفه‌های جدید که در صورت استفاده آزاد از اینترنت ممکن است به‌رقمی بالاتر از 3ریال نیز برسد سهم هزینه ارتباطات در سبد خانوارها را کاهش خواهد داد

خبر تصویب تعرفه‌های یکسان شده نسل‌های مختلف اینترنت همراه دایمی توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به رقم 2.5ریال، اگرچه برای اپراتورهای تلفن همراه کشور یک خبر خوشایند محسوب می‌شود، اما بسیاری از مشترکان را نگران افزایش هزینه‌های ارتباطی کرده است.

وقتی پای دیتا به شبکه تلفن همراه باز شد، اپراتورها با یک تحول اساسی روبه‌رو شدند، اینکه بخش عمده مشترکان تلفن همراه ترجیح می‌دادند از اینترنت همراه خود برای مکالمه و پیامک استفاده کنند.

علت این بود که هزینه‌های ارتباطی آنها با استفاده از دیتا تا حد زیادی کاهش یافته و مضاف بر آن امکاناتی فراتر از خدمات شبکه تلفن همراه در اختیار داشتند.

اما، با تعرفه جدید که البته در شکل استفاده آزاد از اینترنت ممکن است تا رقمی بالاتر از 3ریال نیز برسد، این احتمال که هزینه ارتباطات در سبد خانوارها کاهش یابد بسیار بالاست.

سارا پیرهادی، یک کارمند و مشترک دیتای تلفن همراه است که افزایش تعرفه‌های اینترنت موبایل او را نگران کرده است. وی می‌گوید: تصور می‌کنم با این شرایط باید هزینه بسیار بالاتری از قبل بپردازم که به احتمال زیاد موجب خواهد شد تا به فکر کاهش هزینه‌های ارتباطی باشم.

به گفته این مشترک تلفن همراه جایگزینی دیتا با شبکه تلفن همراه به کاهش چشمگیر هزینه‌های ارتباطی مردم منجر شده بود، اما حالا این خدمات گران شده‌اند و ظاهرا مشترکانی مانند او نیز هیچ حق انتخابی ندارند.

ندیمی، روزنامه‌نگار و مشترک تلفن همراه نیز افزایش تعرفه‌ها به بهانه یکسان‌سازی تعرفه خدمات را اقدامی به نفع اپراتورها و به‌زیان مردم می‌داند و می‌گوید: تا پیش از این بعضا به‌دلیل استفاده از اینترنت آزاد هزینه‌های ناخواسته سنگینی به من تحمیل می‌شد که به‌نظرم باتعرفه‌های جدید، باید فکر جدی‌تری به حال استفاده از خدمات همراه خود کنم.

این مشترک تلفن همراه می‌افزاید: شاید مدیرانی که برای تعرفه‌های این خدمات تصمیم می‌گیرند، تصور دقیقی از فشاری که افزایش هزینه‌ها به قشر آسیب پذیر جامعه وارد می‌کند، نداشته باشند.

اما واقعیت این است که این تعرفه جدید بسیار سنگین است و به عقیده من ممکن است به‌ریزش مشترکان اینترنت همراه منجر شود.

سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی هدف از تصویب تعرفه‌های جدید را یکسان‌سازی تعرفه نسل‌های مختلف تلفن‌همراه، عنوان کرده تا مشکل محاسبه تعرفه‌های مختلف و متنوع اپراتورها برطرف شود.

مشکلی که پس از راه‌اندازی خدمات نیم بند نسل سوم تلفن همراه در ایران به‌وجود آمد و علت آن هم عدم پوشش دهی کامل شبکه نسل سوم در تمام نقاط کشور است.

حال باوجود عدم پوشش سراسری خدمات نسل سوم اپراتورهای همراه اول و ایرانسل، کاربران باید درنقاط فاقد پوشش 3G از اینترنت GPRS این اپراتورها استفاده کنند.

اما گویا قرار است تاوان آن را مشترکانی بپردازند که بخش عمده‌یی از آنها به‌دلیل بی‌اطلاعی از نحوه دریافت خدمات اینترنت موبایل و فعال نکردن بسته‌های اینترنت خود برای استفاده از GPRS در پایان ماه با صورتحساب‌‌های سنگین مواجه می‌شوند و پس از ابلاغ رسمی این مصوبه به احتمال زیاد دست به کار کاهش هزینه‌های خود خواهند شد.

این درحالی است که باوجود تاکید محمود واعظی بر گران‌بودن اینترنت نسل سه، رایتل برای این خدمات به ازای هر کیلوبایت معادل نیم تا یک ریال هزینه دریافت می‌کرد. وی تاکید کرده بود تعرفه این خدمت در اپراتورهای اول و دوم همانند اپراتور سوم خواهد بود و معادل نیم تا یک ریال محاسبه می‌شود و مقامات رگولاتوری نیز پیش از این تعرفه احتمالی یک نواخت‌سازی را رقمی بین نیم تا یک ریال اعلام کرده بودند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر