طلا بر مدار بی‌قراری

۱۳۹۳/۰۸/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۷۱۷۸

قیمت جهانی طلا روز سه‌شنبه ابتدا با کاهش روبه‌رو شد و به پایین‌ترین حد خود در دو هفته اخیر رسید ولی این کاهش دوام چندانی نداشت و بار دیگر با افزایش نسبی روبه‌رو شد. بر اساس این گزارش سرمایه‌گذاران بین‌المللی منتظر اعلام نتایج نشست دو روزه فدرال رزرو در اواخر روز چهارشنبه هستند تا وضعیت نرخ بهره و محرک پولی روشن شود.


به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، فدرال رزرو در این نشست احتمالا پایان یافتن اجرای محرک پولی را رسما اعلام خواهد کرد. قیمت طلا روز سه‌شنبه در نخستین ساعات مبادلاتی به حدود 1222دلار رسید که این پایین‌ترین رقم در دو هفته اخیر بوده است ولی سپس با افزایش 0،3درصدی روبه‌رو شد و به 1228دلار رسید. همچنین هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات صبح سه‌شنبه بازار سنگاپور حداکثر 0.5درصد افزایش یافت و به 1232دلار رسید. این فلز پیش‌تر به 1222دلار نزول کرده بود که پایین‌ترین قیمت از 15اکتبر بود و در مدت چهار‌روز گذشته 1.8درصد عقب‌نشینی داشت که طولانی‌ترین روند نزولی از ماه آگوست بود.

طلا ماه گذشته با صعود دلار و کاهش موجودی صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلای قابل معامله در بورس 6.2درصد کاهش قیمت داشت. مقامات بانک مرکزی امریکا باتوجه به آمار اقتصادی مثبت در بازار کار و مسکن این کشور، در حال ارزیابی زمان افزایش نرخ‌های بهره هستند.

از سوی دیگر تقاضا در چین و هند که بزرگ‌ترین خریداران جهان هستند معمولا در سه ماهه چهارم در طول برگزاری جشنواره‌های مذهبی و مراسم‌های عروسی افزایش پیدا می‌کنند.

به گفته تحلیلگران شرکت اچ اس بی‌سی سکیوریتیز، تقاضای فیزیکی به‌ویژه در خاوردور قیمت طلا را پشتیبانی می‌کند با این‌همه کاهش اخیر طلا را می‌توان به انتظار بازار برای اعلام پایان برنامه خرید ماهانه اوراق قرضه نسبت داد.

بانک مرکزی امریکا در نشست سپتامبر خود اعلام کرد در نشست ماه جاری به برنامه خرید اوراق قرضه پایان خواهد داد از این جهت دورنمای طلا در هفته جاری به نشست این بانک بستگی دارد.

بر اساس گزارش ایسنا به نقل از بلومبرگ، طلا در فاصله دسامبر سال 2008 تا ژوئن سال 2011 بااجرای این برنامه و همچنین کاهش نرخ‌های بهره که با هدف پشتیبانی از رشد اقتصادی صورت گرفت، 70درصد جهش یافت اما سال گذشته پس از اینکه بانک مرکزی امریکا از تصمیم خود برای آغاز تعدیل این تدابیر خبر داد، 28درصد سقوط کرد.

تحلیلگران فلزات ارزشمند شرکت میتسوبیشی اینترنشنال معتقدند در صورتی که تقاضای فیزیکی در بازار آسیا در واکنش به قیمت‌های پایین کنونی بهبود پیدا کند از قیمت طلا در سطح 1180دلار پشتیبانی خواهد کرد.

در بازار فلزات ارزشمند دیگر، هر اونس نقره برای تحویل فوری با 0.6درصد افزایش، به 17.23دلار رسید. هر اونس پلاتین 1257دلار معامله شد و پالادیم تغییر چندانی نداشت و 785دلار بود.

وانگ تائو تحلیلگر اقتصادی بر این باور است که سطح مقاومتی طلا امروز 1233دلار خواهد بود و طلا می‌تواند این سطح را آزمایش کند.

یک تاجر بازار هنگ کنگ نیز گفت: سرمایه‌گذاران در آستانه نشست فدرال رزرو امریکا نگران هستند من فکر می‌کنم قیمت طلا در شرایط کنونی بین 1220 تا 1240دلار در نوسان خواهد بود و با نوسانات شدیدی روبه‌رو نخواهد شد.

قیمت طلا نسبت به زمانی که به پایین‌ترین حد خود در 15ماه اخیر رسید تاکنون 4درصد رشد داشته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر