برقراری ارتباط بورس‌های ایران و چین

۱۳۹۳/۰۸/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۷۱۷۵


با امضای تفاهمنامه همکاری میان شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه ایران و چین، بورس ایران با سومین بورس بزرگ دنیا مرتبط می‌شود.

به گزارش سنا، این تفاهمنامه با موضوع ایجاد زمینه‌های سرمایه‌گذاری بین‌المللی و انتقال تجربیات میان ایران و چین همزمان با برگزاری اجلاس سالانه اتحادیه تسویه و پایاپای آسیا - اقیانوسیه در پکن به امضای مدیران عامل شرکت‌های سپـرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه ایران و چین رسید.

براساس این تفاهمنامه مقرر شد، امکان‌سنجی لازم برای سرمایه‌گذاری و تامین مالی متقابل سرمایه‌گذاران و سرمایه‌پذیران در بازار سرمایه دو کشور از طریق توسعه زیرساخت‌های بورس دو کشور صورت پذیـرد.

این تفاهمنا‌مه در شرایطی امضا شده که یکشنبه هفته جاری سامانه جدید و بومی پس از معاملات در بورس ایران به صورت آزمایشی راه‌اندازی شد. این سامانه یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین زیرساخت‌های فنی لازم برای بین‌المللی کردن بورس ایران و جذب سرمایه‌گذاران خارجی درکشور به شمار می‌رود.

در عین حال، یکی از مهم‌ترین الزامات ارتباط بازارهای سرمایه در دنیا، ایجاد ارتباط بین شرکت‌های سپرده‌گذاری اوراق بهادار و تسویه وجوه کشورهاست که وظیفه تسویه معاملات و ثبت و نگهداری اطلاعات دارایی سرمایه‌گذاران را برعهده دارند. از این رو امضای تفاهمنامه بین شرکت‌های سپرده‌گذاری ایران و چین را می‌توان یکی از مهم‌ترین گام‌ها در راستای ارتبـاط بازار سرمایه دو کشور برشمرد.

شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه کشور چین (CSDC) که خدمات ثبت و تسویه برای بورس‌های شانگهای و شنزن را ارایه می‌دهد با ثبت بیش از 7هزار نوع ورقه بهادار متنوع به ارزش بیش از 4هزار میلیارد دلار یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های سپرده‌گذاری اوراق بهادار در دنیاست. این در حالی است که بازار سرمایه چین نیز به لحاظ ارزش دارایی‌های مالی سومین بورس بزرگ دنیا محسوب می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر