برنامه بورس برای ممانعت از شکل‌گیری انتظارات غیر واقعی

۱۳۹۳/۰۸/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۷۱۷۴

شرایط کنونی و چشم‌انداز بازار سرمایه محور تازه‌ترین نشست صبحانه کاری اعضای کانون نهادهای سرمایه‌گذاری بود. در این نشست که دیروز صبح برگزار شد، امیر حمزه مالمیر، معاون ناشران و اعضای بورس تهران گفت: شرکت بورس به‌دنبال ایجاد کارگروهی برای تبیین چشم‌انداز قانون برنامه ششم توسعه و قانون بودجه‌های سالانه است. به گزارش سنا، وی افزود: سال گذشته باتوجه به چشم‌اندازهای موجود، انتظار غیر واقعی در بازار شکل گرفت و بسیاری از شرکت‌های حقوقی در صف خرید قرار گرفتند. در آن زمان، بسیاری از سرمایه‌گذاران خرد، فقط به‌دنبال خرید بودند و به وضعیت سهام کاری نداشتند، بلکه مهم این بود که سهامی را خریداری کنند. ورود چنین منابعی، بازار سرمایه را بامشکلاتی همراه کرد.

معاون ناشران و اعضای شرکت بورس ادامه داد: پیش از ورود بازار سرمایه به‌رکود، برنامه‌های خوبی برای توسعه بازار سرمایه در نظر گرفته شده بود که باتغییر وضعیت بازار، امکان اجرایی شدن آنها وجود نداشت.

وی با بیان اینکه امکان پذیرش شرکت‌ها با سهام ممتاز و ETFهای تک سهمی از این موارد بودند، گفت: مشکل فعلی بازار سرمایه، عمق کم بازار است و دلیل آن پایین بودن سهام شناور آزاد است. مالمیر با اشاره به اینکه باید کیفیت اطلاعات افزایش یابد، تصریح کرد: هدف شرکت بورس این است که باتدوین بسته‌هایی، هم در زمان رکود و هم در زمان رونق پیشنهادهایی مطرح کند تا بازار از وضعیت فعلی خارج شود.

به گفته وی، تا زمانی که اقتصاد واقعی بهبود نیابد نمی‌توان انتظار رشد در بازار سرمایه را داشت، گفت: البته خبرهایی می‌رسد که اقتصاد از وضعیت رکود خارج شده و در حال حرکت به دوران رونق است.


کاهش ریسک سیستماتیک بازار سرمایه

رییس هیات‌ مدیره کانون نهادهای سرمایه‌گذاری نیز در این نشست بر لزوم کنترل ریسک سیستماتیک بازار سرمایه برای تشویق سرمایه‌گذاران برای فعالیت در این بازار تاکید کرد.

علیرضا عسگری مارانی با اشاره به لزوم افزایش تعداد سهامداران دربازار سرمایه افزود: باید تلاش کرد عمده افراد در کشور صاحب کد معاملاتی باشند. دولت نیز باید در این رابطه اقداماتی را انجام دهد. دولت برای توسعه بازار سرمایه باید از این بازار در مقابل سایر بازارها دفاع کند و سیاست‌های تشویقی مالیاتی را برای این بازار در نظر بگیرد تا ریسک سیستماتیک کمتری وارد بازار سرمایه شود. مارانی با تاکید بر کنترل ریسک‌های سیستماتیک در بازار سرمایه اظهار کرد: طی 10ماه اخیر که شاخص بورس با تغییرات زیادی مواجه شد همه همکاران تلاش کردند تا بازار سرمایه جایگاه اصلی خود را در اقتصاد حفظ کند.

وی گفت: تلاش این مجموعه هم‌اکنون منجر به‌شرایطی شده که دولت هر بار صحبت‌های فعالان بازار سرمایه را می‌شوند، متوجه آن شده و می‌خواهد با بازار سرمایه به‌گونه‌یی رفتار کند که این بازار به‌عنوان یک تامین‌کننده منابع و بازار اصلی در کشور فعالیت داشته باشد.

لزوم جلوگیری از انتشار شایعات

غلامرضا سلیمانی امیری، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر نیز در این صبحانه کاری گفت: شرکت‌های حقوقی باتوجه به‌حجم سرمایه‌گذاری و نقدینگی‌شان می‌توانند تحلیل بهتری نسبت به بازار سرمایه داشته باشند و قدرت چانه‌زنی را افزایش دهند تا جلوی بسیاری از شایعات را بگیرند.

سلیمانی امیری افزود: به‌نظر می‌رسد وضعیت حاکم بر بازار سرمایه طی ماه‌های اخیر، فقط مختص این بازار نیست و این وضعیت در بخش‌های اقتصادی و پولی نیز وجود دارد. در این بین شرکت‌های حقوقی بازار سرمایه نقش مهم‌تری دارند و می‌توانند اعتماد سرمایه‌گذاران را به این بازار برگردانند، اما به‌نظر می‌رسد این شرکت‌ها نقش خود را به خوبی ایفا نمی‌کنند. مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر با اشاره به اینکه با توجه به امکانات و نقدینگی‌های موجود در چنین شرکت‌هایی امکان چانه‌زنی وجود دارد، اظهارکرد: این شرکت‌ها می‌توانند بسیار موفق‌تر عمل کرده و بازار سرمایه را به‌روزهای پر رونق برگرداند. این مقام مسوول افزود: عمق برخی از خبرهایی که در بازار سرمایه منتشر می‌شود بسیار کم و بی‌پایه و اساس است. این درحالی است که از نظر سرمایه‌گذاران بزرگ اگر بازاری با کوچک‌ترین خبری تحت تاثیر قرار گرفته و دچار نوسان شود ارزش سرمایه‌گذاری ندارد. سلیمانی تاکید کرد: بنابراین اگر نتوانیم جایگاه بازار سرمایه را حفظ کنیم نمی‌توانیم از دولت انتظار کمک به این بازار را داشته باشیم. وی همچنین گفت: بازار سرمایه باید در لوایح و بودجه بیشتر دخالت کند و تعامل بیشتری با دولت داشته باشند. مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‎گذاری نیکی گستر دیگر سخنران این صبحانه کاری بود. او نیز درباره اهمیت اخبار در بازار گفت: برای اینکه اخبار دقیق و معتبر در بازار منتشر شود باید به نقش شرکت‌های پردازشگر اطلاعات بیشتر توجه شود. علی رحمانی با اشاره به ابهام موجود در حوزه اطلاعات گفت: اصلا بحث مربوط به بازار سرمایه نیست، بلکه سیاست‌های سرمایه‌گذاری کشور هنوز اعلام نشده و در چنین شرایطی فضای ابهام افزایش پیدا می‌کند؛ در این بین لایحه بودجه سال 94 نیز برای تصمیم‌گیران مساله مهمی است.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: در شرایط فعلی کشور با مشکل اعتباری مواجه است به‌طوری که نرخ بهره بین بانکی نزدیک به 30درصد رسیده و این بحران همه بازارها را تحت تاثیر قرار داده است.

مدیرعامل سابق شرکت بورس ادامه داد: دولت باید سیاست‌های سرمایه‌گذاری خود را اعلام کند تا هزینه اضافه‌یی به شرکت‌ها تحمیل نشود البته دولت در این زمینه موفقیت‌هایی داشته است. رحمانی تاکید کرد: ما در بازاری کار می‌کنیم که اطلاع‌رسانی در آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر