شاخص در وقت اضافه مثبت شد

۱۳۹۳/۰۸/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۷۱۷۳

گویا بی‌تحرکی و بی‌‌خبری بازار سهام مسوولان سازمان بورس را وادار به اقداماتی می‌کند که در نوع خود جالب‌توجه است. مثبت شدن شاخص‌کل روز گذشته پس از پایان زمان انجام معاملات از اینگونه اقدامات محسوب می‌شود. علاوه بر این انجام چند معامله بلوکی در نماد عادی نیز صرفا برای شاخص‌سازی معنی به غیر از اینکه نهاد ناظر سعی در مثبت نمایش دادن اوضاع بازار سرمایه را در سر می‌پروراند، ندارد. بر این مبنا شاخص کل بازار دیروز پس از پایان وقت رسمی معاملات با رقم اندک نزدیک به 9واحدی مثبت منعکس شد، این در حالی بود که تا ساعت 12:30 نوسان شاخص در رقم منفی بسته شده بود. از طرفی ابطال بخشی از معاملات پس از پایان معاملات شاید در نظر اول علت موجه در اعمال این اقدام جلوه کند اما از آنجایی‌که در حال حاضر شرایط بازار به نوعی متاثر از فضای مبهم سیاسی به‌خصوص نتایج غیرقابل پیش‌بینی مذاکرات هسته‌یی است، چندان تحرکی از خود نشان نمی‌دهد و چنین جوی منجر به بیم و امید توامان در انتظارات روانی فعالان بازار شده که در صورت دخالت نکردن مقام ناظر احتمال اینکه روند شاخص کل به‌شدت سیر نزولی را طی کند، گزینه بعیدی به نظر نمی‌رسد. شاید دقت‌نظر مقامات ناظر سازمان در چنین وضعی قابل تحسین هم باشد که به هر نحوی شده، سعی می‌کنند روند بازار را متعادل و تا حدودی مثبت جلوه دهند، حتی اگر شد تا روز موعود مذاکرات هسته‌یی نماگر بورس را نفس زنان با فرآیند نه‌چندان پیچیده دستکاری قیمت‌های سهام در حول ارقامی نگه دارند که نه بازیگران بورسی مایوس شوند و نه عملکرد مهارت مدیریتی‌شان زیر سوال رود!

براساس این گزارش معاملات بلوکی در نمادعادی روی سهام گل گهر، ملی صنایع مس ایران، سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی، توسعه معادن و فلزات، به ترتیب 30، 26، 21، 20 واحد شاخص کل را افزایش دادند. در عین حال معامله بلوکی روی سهام تاپیکو منجر به کاهندگی این متغیر شد و همچنین معامله بلوکی روی سهم چادرملو نتوانست تاثیر قابل‌توجهی بر شاخص داشته باشد. در همین راستا درحالی‌که گروه محصولات شیمیایی و به‌ویژه هلدینگ فارس بیشترین سهم را در کاستن رقم شاخص کل داشتند، پتروشیمی پردیس از این گروه با رشد در دامنه نوسان موجب ارتقای این متغیر شد. بر این مبنا روند معامله صنایع پتروشیمی خلیج فارس موجب از دست دادن 63واحد از این متغیر شد. در مقابل گروه حمل و نقل و ارتباطات و استخراج کانه‌های فلزی ازجمله شرکت‌های کشتیرانی، گل‌گهر و ملی‌مس، سرمایه‌گذاری توسعه ملی در بالا بردن رقم نماگر بورس بیشترین اثر مثبت را بر آن گذاشتند.


حکشتی متوقف شد

این نماد که نقش مثبتی بر شاخص داشت با رشد قابل‌توجه صف خرید شد، علت رشد نماد حکشتی احتمالا مرتبط با خبری بود که از سوی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان شد. قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص رابطه تجاری با روسیه گفت: دولت در تلاش است اگر امکان باشد در بخش حمل‌و نقل دریایی به کشتیرانی یارانه داده شود تا در بخش حمل‌ونقل خزر فعال شود که در نهایت شاهد تکان صادرات میوه باشیم. خسروتاج افزود: 80درصد میوه و صنایع غذایی روسیه از طریق سن‌پترزبورگ به این کشور وارد می‌شود و اگر ایران بخواهد از طریق سن‌پترزبورگ صادرات داشته باشد باید کشتی‌های یخچال‌دار به‌کار گرفته شود و از بندرعباس در مسیر رقابتی دریای سرخ و مدیترانه به دریای سیاه وارد شویم.

از طرفی نماد معاملاتی شرکت کشتیرانی جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه برای تصویب صورت‌های مالی، در پایان معاملات روز گذشته متوقف شد. دیگر نماد متوقف شده بازار دیروز نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری البرز بود که جهت برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده برای تصمیم‌گیری در خصوص افزایش سرمایه بسته شد. از سوی دیگر از نمادهای برگشتی به تالار می‌توان به نماد معاملاتی شرکت مهندسی نصیر ماشین و نیز نماد معاملاتی حق تقدم شرکت گگلوکوزان اشاره کرد.


سوددهی سفته‌بازی!

پترول نماد معاملاتی پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان در بازار فرابورس برای چندروز متوالی شاهد صف خرید بود، در جریان معاملات دیروز نیز این سهم با صف خرید نسبتا سنگینی مواجه شد. همچنین شکربن، نفت بهران و سرمایه‌گذاری صنعت نفت نیز تجربه رشد در دامنه حد بالای نوسان را داشتند. در حالی این نوع سهم‌ها در روند رشد و صف خرید قرار می‌گیرند که این جریان برخلاف صورت‌های مالی این شرکت‌ها صورت می‌گیرد چراکه اتفاق بنیادی مثبتی در این سهام نیفتاده است. به‌نظر می‌رسد زمانی‌که فضای رخوت و رکود بر بازار مسلط می‌شود، بورس بازان حرفه‌ای به سفته بازی سهامی روی می‌آورند که دستکاری بی‌دردسر قیمتی بر آن سهم‌ها امکانپذیر است و از طرفی مقام ناظر نیز معمولا از کنار این اتفاقات بی‌اعتنا می‌گذرد.


دامپینگ چینی‌ها در بازار فولاد ایران

رکود بازار داخلی فولاد روند معاملات سهام این صنعت را با روند کند مواجه ساخته است. در کنار این وضعیت خبر می‌رسد که تولید‌کنندگان فولاد چینی حرکت دامپینگی را از بازار ایران آغاز کرده‌اند. در همین رابطه رییس هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد از سهمیه‌بندی برخی مواد اولیه از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد و گفت: تولیدکنندگان چینی حرکت دامپینگی از بازار‌های دنیا ازجمله ایران را آغاز کرده‌اند که دولت باید هرچه سریع‌تر برای آن چاره‌اندیشی کند. به گزارش مهر، بهرام سبحانی از افزایش 33درصدی واردات فولاد به کشور تصریح می‌کند: واردات درحالی صورت می‌گیرد که چین با مشوق‌های دولتی حرکت دامپینگی را در بازار صورت داده و متاسفانه دولت هنوز برای افزایش تعرفه واردات فولاد چاره‌اندیشی نکرده است.

رییس هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد افزود: رشد واردات در حالی صورت گرفته که تولید کشور به 9میلیون و 282هزار تن رسیده و تولید فولاد خام نیز از رشد مناسبی برخوردار بوده درحالی‌که به موازات رشد تولید، واردات نیز 74درصد رشد داشته است. همچنین احرامیان عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد نیز گفت: به‌خاطر سقوط قیمت سنگ‌آهن حاشیه سود چینی‌ها در محصولات فولادی در حداکثر قرار گرفته و سونامی ورود محصولات چینی به بازار در حال رقم خوردن است. وی افزود: چین در بازار رقابتی بازیکن عادلانه‌یی نیست و به‌همین‌دلیل بسیاری از کشورها مباحث ضددامپینگ را برای مقابله با این کشور وضع کرده‌اند.


«میزان» وارد بورس می‌شود ‌

ازسوی دیگر رییس هیات‌مدیره موسسه مالی و اعتباری میزان از فراهم شدن مقدمات بورسی شدن این موسسه خبر داد و گفت: پذیره‌نویسی این موسسه در فرابورس که آخرین مرحله برای دریافت مجوز رسمی است، به‌زودی آغاز می‌شود. وی افزود: در این راستا سرمایه اولیه تامین شده و پس از تایید بانک مرکزی و انجام فرآیند مربوط به سازمان بورس اوراق بهادار، میزان وارد بورس خواهد شد. همچنین علی رحمانی، مدیرعامل سابق شرکت بورس و مشاور موسسه میزان نیز در این راستا اعلام کرد: موسسه مالی و اعتباری میزان پس از طی کردن مقدمات اولیه و سیر تشریفات قانونی به‌زودی وارد فرابورس خواهد شد. در عین حال عرضه دیگری در بازار فرابورس انجام شد براین اساس ۱۰۰درصد از سهام شرکت نوسازی صنایع ایران به ارزش کل پایه ۱۸۶میلیارد و ۱۹۲میلیون و ۱۶۰هزار ریال روز گذشته در فرابورس عرضه شد. تعداد 91میلیون و 630هزار سهم معادل 100درصد از سهام شرکت نوسازی صنایع ایران به قیمت پایه هر سهم 2032ریال و ارزش کل پایه 186میلیارد و 192میلیون و 160هزار ریال در بازار سوم فرابورس ایران عرضه شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر