پیشنهاد تدوین کنوانسیون ضدخرابکاری هسته‌ای

۱۳۹۳/۰۶/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۷۱۷

درپی افشای خرابکاری جدید غربی‌ها در مجتمع سوخت اصفهان، ایران تدوین کنوانسیون منع خرابکاری هسته‌یی را به آژانس ارایه می‌کند.

نخستین نمایشگاه تخصصی مقابله با خرابکاری صنعتی با تمرکز بر صنعت هسته‌یی کشور صبح روز دوشنبه با حضور علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی در ساختمان شهیدرضایی‌نژاد این سازمان افتتاح شد. در این نمایشگاه تجهیزات و قطعات معیوب در بخش‌های مختلف فعالیت‌های هسته‌یی ازجمله پمپ‌های خلأ، فشارسنج‌ها و غیره رونمایی شد. علی‌اکبر صالحی دراین نمایشگاه گفت: در راستای تفاهمنامه مشترکی که با وزیر بهداشت، چندماه‌پیش داشتیم و درجهت تولید واکسن‌های دامی و نیز در آینده واکسن‌های انسانی، سانتریفیوژ توبولار با 16‌هزار دور که در آینده به 80‌هزار دور می‌رسد را ساخته و نخستین سانتریفیوژ را تحویل مجتمع انستیتوپاستور دادیم و قرارداد چند سانتریفیوژ دیگر با 40‌هزار دور آماده شده است.

همچنین دو شرکت دانش‌بنیان در این زمینه در حال تاسیس داریم و سعی داریم با حمایت دولت کارها را به بخش خصوصی واگذار کنیم و تاسیس این دو شرکت در سال جاری به‌صورت آزمایشی صورت می‌گیرد و اگر این شرکت‌ها کارآیی لازم را داشته باشند در زمینه فعالیت‌های دیگر نیز شرکت‌های دانش‌بنیان تاسیس خواهیم کرد.

وی با اشاره به حساسیت صنعت هسته‌یی و بی‌حد‌ومرز‌بودن هر نوع اتفاق ناگوار در این صنعت که تبعاتی بی‌حد‌و‌مرز دارد، گفت: در چارچوب کنوانسیون‌های هسته‌یی به آژانس پیشنهاد می‌کنم که کنوانسیون جدید در رابطه با منع خرابکاری هسته‌یی را تدوین کنند تا خرابکاری هسته‌یی ممنوع شود. صالحی همچنین از مداخله و حضور برخی شرکت‌ها و کشورهای اروپایی و آسیایی در زمینه خرابکاری هسته‌یی خبر داد و گفت: متاسفانه خیلی از کشورها، شرکت‌ها و صنایع صاحب‌نام اروپایی در صنعت در فرآیند خرابکاری با امریکا و رژیم‌صهیونیستی سهیم شده‌اند که اگر روزی اسامی این شرکت‌ها و کشورها را اعلام کنیم اعتبار آنها خدشه‌دار می‌شود. معاون سازمان انرژی اتمی ایران نیز خبر داد، در کارخانه تبدیل «دی‌اکسید اورانیوم به اورانیوم طبیعی» که چند روز پیش افتتاح شد، بدافزارهایی برای خرابکاری کار گذاشته شده بود. اصغر زارعان نیز گفته است که قبل از راه‌اندازی این کارخانه، چند بدافزار کامپیوتری در سیستم‌های آن شناسایی و بعد از خنثی‌شدن، کارخانه افتتاح شد. بدافزار‌ها برنامه‌های رایانه‌یی هستند که می‌توانند به کامپیوتر‌ها یا تاسیسات صنعتی آسیب بزنند یا اطلاعات کسب کنند. معاون حفاظت و امنیت هسته‌یی سازمان انرژی اتمی ایران می‌گوید: «برای ما مسلم است که کشورهایی مثل آلمان، فرانسه، انگلیس به سرکردگی امریکا در این فرآیند دخالت دارند و به‌دنبال اختلال در فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌یی ما هستند.»واحد تولید دی‌اکسید اورانیوم غنی‌شده با غلظت کم‌ اول‌شهریور در مجتمع تولید سوخت اصفهان راه‌اندازی شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر