بنزین وارداتی مشکل ندارد

۱۳۹۳/۰۸/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۷۱۵۵



رییس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: طی بررسی‌هایی که از سال 1391 تاکنون انجام داده‌ایم نظارت بر بنزین را در سه سطح معمولی، سوپر و یورو4 نمونه‌برداری کردیم که در بنزین وارداتی مشکلی پیدا نشد اما در سه گروه دیگر طبق بررسی‌ها، بنزین معمولی و سوپر با یورو4 تطابق نداشت.

نیره پیروزبخت اظهار کرد: بنزین یورو4 با استانداردها در 90‌درصد انطباق داشت و 10‌درصد دیگر این امر به‌دلیل اکتان موجود در بنزین بود، نه خود بنزین. تاکنون نیز کنترل‌های زیادی در این راستا با وجود اینکه مسوولیتی بر عهده ما نبود انجام داده‌ایم.

وی درخصوص تاریخچه نظارت سازمان استاندارد بر بنزین گفت: در سال1384 طبق تفاهمنامه‌یی که بین مسوولان وقت سازمان استاندارد و وزارت نفت بسته شد، قرار بر این بود که نظارت واردات و تولید داخلی بنزین برعهده وزارت نفت باشد و سازمان به‌صورت تصادفی کنترل‌هایی را انجام دهد و این اتفاق نیز عملیاتی شد.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران ادامه داد: قرار بر این بود که گزارش‌هایی از سوی وزارت نفت طی این سال‌ها به سازمان استاندارد اعلام شود اما به‌صراحت می‌توان گفت که گزارش‌های پی‌در‌پی از سوی وزارت نفت صورت نگرفت.

پیروزبخت با بیان اینکه تا سال1391 که در قانون بودجه این آیین‌نامه اجرایی به تصویب هیات‌وزیران رسید در آن به‌صراحت اعلام شد که نظارت بر بنزین وارداتی و تولید داخل برعهده وزارت نفت است، گفت: صادرات بنزین نیز برعهده ستاد مبارزه با قاچاق کالا و وزارت نفت قرار گرفت. وی افزود: به‌دلیل موانع قانونی، سازمان استاندارد آن زمان نتوانست بنزین را کنترل کند اما از سال1391 به‌بعد فعالیت‌هایی را در این راستا به‌کار گرفت، به‌طوری که می‌توان گفت اگر این موانع به‌طور کامل برداشته شود سازمان استاندارد آمادگی این را دارد که بنزین را به‌صورت استاندارد اجباری درآورد و هم در واردات و هم تولید داخلی نظارت ویژه‌یی روی آن داشته باشد.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه در این راستا آزمایشگاه مجهزی را در بندرعباس در حدود دو‌هفته‌پیش راه‌اندازی کرده‌ایم، گفت: سازوکارهایی را پیش‌بینی کرده‌ایم که در خارج از کشور نیز بتوانیم ازطریق شرکت‌های بازرسی مورد قبول سازمان، استاندارد بنزین را قبل از ورود به کشور بازرسی کنیم.

پیروزبخت با بیان اینکه این مساله تنها درخصوص بنزین است، گفت: به‌دلیل اینکه وزارت نفت مصوبه قانونی در این زمینه داشته این مسایل ایجاد شده است و اگر این مصوبه برداشته شود سازمان استاندارد می‌تواند نظارت ویژه‌یی نسبت به این موضوع داشته باشد. وی درخصوص همایش روز 18آبان به مناسبت روز ملی کیفیت گفت: در مرحله نخست باید این نکته مورد توجه قرار گیرد که کیفیت از استاندارد جداست.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران ادامه داد: یکی از اقدامات صورت‌گرفته سازمان در راستای افزایش کیفیت این است که با ارتقای معاونت ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد که از سه‌ماه پیش فعالیت خود را به‌صورت رسمی آغاز کرده است از حقوق مصرف‌کنندگان به‌ویژه در تولید داخل و در مرزهای وارداتی حمایت کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر