تفاهمنامه با وزارت صنعت هم قیمت سیمان را آزاد نکرد

۱۳۹۳/۰۸/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۷۱۴۵

صنعت سیمان‌سابقه‌یی 80 ساله در ایران دارد. این صنعت با توجه به اهمیت سیمان و کلینکر در تولید محصولات و مصالح ساختمانی از جایگاه استراتژیک در کشور برخوردار است. وابستگی صنعت سیمان به صنعت ساختمان یکی از عوامل رکود این صنعت در شرایط کنونی است. این صنعت نه‌تنها به دلیل کاربرد در صنعت ساختمان بلکه به دلیل جایگاه صادراتی که در جهان دارد می‌تواند ارزآوری خوبی برای کشور به همراه داشته باشد. صنعت سیمان کشور از زمان بهره‌برداری از نخستین کارخانه سیمان ایران در 8 دی 1312 با ظرفیت 100تن در روز (30هزار تن در سال) در شرکت سیمان ری تاکنون گام‌های بسیار بلندی را در جهت ارتقای جایگاه این صنعت در جهان برداشته است؛ به گونه‌یی که ظرفیت تولید از 8میلیون تن در سال 1357به بیش 70میلیون تن در سال 1393 رسیده و با طی یک دوره فعال توسعه‌یی در کمتر از 10سال با همت و تلاشی مثال زدنی از رتبه 16جهانی در سال 2000 به جایگاه چهارم جهان و اول منطقه در سال 2012 از منظر تولید و از منظر صادرات با8 /13 میلیون تن در این سال به رتبه اول جهان دست یافته است که با چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران تطابق دارد. موضوع توزیع، صادرات و قیمت‌گذاری این محصول از اهمیت بسزایی برخوردار است و با وجود تفاهمنامه‌یی که بنا بر اظهار دبیر انجمن در سال گذشته با وزارت صنعت، معدن و تجارت منعقد شد پس از 80 سال باز هم قیمت‌گذاری در این صنعت آزاد نشد و قیمت کنونی سیمان کمی بیشتر از نصف قیمت واقعی آن است. گفت‌وگوی «تعادل» را با عبدالرضا شیخان در ادامه می‌خوانید.


آقای شیخان آماری از تعداد کارخانجات و میزان تولید ارایه بفرمایید.

اکنون 70 شرکت فعال داریم که البته بعضی شرکت‌ها دو کارخانه در اختیار دارند و مجموعا 72 کارخانه می‌شود. ظرفیت تولید هم در محصول کلینکر 78میلیون و 500 هزار تن و در محصول سیمان 79میلیون و 400 هزار تن است.

‌ با توجه به رکود چند درصد ظرفیت تولید متوقف است؟

با وجود رکود با 98درصد ظرفیت تولید کارخانه‌ها در حال فعالیت هستند و در 6 ماهه نخست امسال 38میلیون و 83 هزار تن کلینکر و 35میلیون و 840هزار تن سیمان تولید داشته‌ایم.

با توجه به اینکه مردم کمتر با محصول کلینکر آشنایی دارند لطفا تفاوت این محصول با سیمان را توضیح دهید.

کلینکر ماده‌یی که از پخت موادمعدنی در کوره با 1400درجه سانتی‌گراد به دست می‌آید و با افزودن مواد معدنی از جمله گچ در زمان آسیاب سیمان تولید و مستقیما به مصرف یا در سیلوها به‌صورت محدود نگهداری می‌شود و بیش از ظرفیت سیلوها امکان انبارش سیمان وجود ندارد.

‌ وضعیت صادرات و واردات این محصول به چه شکل است؟

در مجموع سیمان و کلینکر در سال 92 نزدیک به 18میلیون و 500 هزار تن صادرات داشته‌ایم اما سیمان به هیچ‌وجه واردات ندارد زیرا این محصول به دلیل حجیم بودن و هزینه سنگین در حمل و نقل از یک سو و قیمت پایین از سوی دیگر حتی با تعرفه گمرکی صفردرصد که دارد واردات آن مقرون به صرفه نیست.

چرا قیمت‌گذاری دراین صنعت هنوز آزاد نشده است؟

این صنعت بیش از 80 سال در ایران قدمت دارد و از دهه 80 شمسی هم با ورود بخش خصوصی موجب رونق در این صنعت و افزایش تولید و صادرات شده است. اکنون با سابقه بیش از یک دهه که بخش خصوصی در این صنعت داشته و افزایش تولید به نظرم دیگر وقت آن رسیده است که دولت قیمت سیمان را آزاد اعلام کند. ما در سال 92 مشکل کمبود سیمان در کشور نداشتیم و بیش از 59میلیون تن سیمان توزیع شد با توجه به افزایش تولید به تقاضا هیچ نگرانی از بابت احتکار و تامین نیاز بازار وجود ندارد. در ابتدای سال 92 تفاهمنامه‌یی بین انجمن و وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر واگذاری مدیریت بر توزیع داخلی و صادرات و قیمت‌گذاری به انجمن به امضا رسید تا حلقه تولید، توزیع و صادرات همزمان و با یک محوریت انجام شود اما با مشکلاتی که در ابتدای سال 93 پیرامون افزایش قیمت‌ها پیش آمد دولت این تفاهمنامه را نادیده گرفت و اکنون سیمان با قیمت مصوب یا حتی پایین ‌تر عرضه می‌شود.

احتمال عرضه در بورس وجود دارد؟

بله موضوع عرضه در بورس کالا مطرح شده و اکنون در حال بررسی و کار کارشناسی هستیم در صورت موافقت تولید‌کنندگان، فروش سیمان صادراتی در رینگ صادراتی عرضه شود.

الان قیمت سیمان چقدر است و با قیمت واقعی چقدر فاصله دارد؟

در 31 خرداد 93 با هماهنگی وزارتخانه قیمت‌ها ابلاغ شده است. طبق همان ابلاغیه سیمان فله‌یی تیپ دو نزدیک به 100هزار تومان است که به این رقم ارزش افزوده و هزینه حمل نیز اضافه می‌شود. اما در پاسخ به بخش دوم سوال شما باید بگویم نرخ تورم از سال 82 تا 92 مورد محاسبه قرار گرفت و افزایش نرخ سیمان نیز لحاظ شد با این اوصاف قیمت یک تن سیمان در پایان سال 92 باید 152هزار تومان در نظر گرفته می‌شد در صورتی که سال گذشته به قیمت 85 هزار تومان فروخته می‌شد.

برگردیم به موضوع قیمت‌گذاری فکر می‌کنید چه زمانی قیمت سیمان آزاد شود؟

همانطور که اشاره کردم اراده دولت در همین راستاست و سال 92 نیز در همین زمینه تفاهمنامه به امضا رسید که با اتفاقاتی که رخ‌ داد این آزادسازی به تعویق افتاد اما به نظرم اوایل سال 94 قیمت سیمان آزاد شود.

ا‌رزیابی شما از وضعیت تولید در سال 93 چگونه است؟

در شش ماهه سال 93 بیش از 6 درصد کاهش تولید داشته‌ایم که بیشتر ناشی از رکود صنعت ساختمان در کشور است و تا بسته خروج از رکود اجرا نشود روند کاهشی تولید ادامه خواهد داشت.

برای ایجاد بازارهای جدید اقدامی صورت داده اید؟

همانطور که گفتم میزان تولید کاهش چشمگیری نداشته زیرا به موازات آن بازار صادراتی جدی‌تر دنبال شده است. اما صادرات هم به تنهایی کافی نیست ما باید در داخل راهکارهای جدیدی برای افزایش مصرف سیمان را پیش بگیریم که به آن هم فکر کرده‌ایم.

چه راهکاری؟

ما دو راهکار پیشنهادی را به وزارت مسکن و شهرسازی ارایه کرده‌ایم و آنها را پیگیری می‌کنیم. یکی از آنها جایگزینی روکش‌های بتنی به‌جای روکش آسفالت جاده‌هاست. این پیشنهاد دارای مزیت‌های زیادی ست. نخست اینکه قیمت صادراتی قیر از سیمان بیشتر است و می‌توان آن را صادر کرد که عمر جاده را افزایش می‌دهد و البته ایمنی جاده‌ها نیز با این روکش افزایش می‌یابد.

وزارت مسکن و شهرسازی در مورد این راهکار چه نظری دارد؟

نظر آنها نیز مثبت است. پروژه جاده‌سازی قائن-بیرجند قرار است با روکش بتنی اجرا شود این را هم فر اموش کردم بگویم در حال حاضر روکش بتنی به‌دلیل افزایش قیمت قیر ارزان‌تر تمام می‌شود.

ادامه در صفحه 15

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر