وزارتخانه موانع توسعه تعاونرا آسیب‌شناسی دقیق کند

۱۳۹۳/۰۸/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۷۱۴۴

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرآورده‌های لبنی خواستار آسیب‌شناسی دقیق موانع توسعه تعاون از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق تعاون مرکز، محمدرضا اسماعیلی درخصوص نحوه عملکرد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: توسعه بخش تعاون جزو وظایف و ماموریت ذاتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به‌عنوان وزارتخانه تخصصی بخش تعاون است. اما تحقق سهم تعاون در اقتصاد کشور به برنامه نیاز دارد و در‌حال‌حاضر این وزارتخانه فاقد برنامه و سند راهبردی توسعه بخش تعاون است و با وجود تصویب قوانین حمایت از توسعه بخش به‌دلیل عدم وجود زیرساخت توسعه بخش تعاون، قوانین مصوب نیز امکان اجرا نخواهند داشت.

وی افزود: بهتر است این وزارتخانه با تهیه سند راهبردی توسعه بخش تعاون و تعریف و معرفی بخش‌هایی از اقتصاد کشور که قابلیت بیشتر در توسعه این بخش دارد با ارایه مشوق‌های راهبردی و کارآمد، از تشکیل، ماندگاری، پویایی و پایایی بخش تعاون، به‌نحوی حمایت کند که بستر توسعه کار جمعی و فرهنگ تعاون در جامعه نهادینه شده و در عین افزایش قدرت رقابت و چانه‌زنی بخش تعاون با سایر بخش‌ها، بتوان بخش‌های خصوصی و دولتی را به‌سمت تعاون هدایت و ترغیب کرد.

به گفته وی، به‌دلیل عدم وجود سند راهبردی و برنامه توسعه بخش تعاون در وزارتخانه متولی امور آن، علاوه براینکه قوانین مصوب از جنس لکه‌یی و جزیره‌یی بوده و به‌دلیل عدم وجود زیرساخت اجرا قابلیت اجرایی ندارد و امکان تدوین قوانین کارآمد نیز مهیا نمی‌شود.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: انتظار داریم وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی به‌صورت زیرساختی و بنیادی بستر توسعه بخش تعاون را با آسیب‌شناسی دقیق موانع توسعه‌بخش مطالعه و به‌عنوان سند راهبردی توسعه‌بخش در اختیار ارکان تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز و مجریان بخش قرار دهد.

وی درخصوص نحوه عملکرد مجلس برای تحقق سهم 25درصدی تعاون در اقتصاد، یادآور شد: با استفاده از رهنمودهای سند توسعه بخش تعاون می‌توان لوایح قانونی کارآمد توسعه بخش را مستند کرده و سند توسعه بخش را در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار داده و نظر مساعد نمایندگان را به توسعه هدفمند بخش تعاون و حمایت از تصویب قوانین راهبردی و موثر جلب و جذب کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر