شرط ترک‌ها برای تردد کامیون‌ها در مرز بازرگان

۱۳۹۳/۰۸/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۷۱۴۲


تسنیم رییس شورای بازرگانی مشترک ایران و ترکیه گفت: شرط ترک‌ها برای توافق در تردد کامیون‌ها در مرز بازرگان، برداشتن مابه‌التفاوت سوخت از طرف ایران به‌شرط پلمب باک کامیون‌های ترکیه است. رضا کامی اظهار کرد: بعد از اعتصاب دو‌هفته‌یی کامیون‌ها در مرز بازرگان و حل‌نشدن اختلاف‌ طرفین کامیون‌ها و اتوبوس‌ها تردد در این مرز را کاهش داده‌اند و ورود و خروج در این هفته کاهش چشمگیری پیدا کرده است.

وی افزود: آمار گمرکات منطقه نشان می‌دهد محصولات صادراتی زیادی در گمرک متوقف مانده است اما تکلیف برخی از کالاها مثل مواد غذایی و کالاهای کشاورزی که فساد‌پذیر هستند باید به‌زودی مشخص شود.

کامی اظهار کرد: این مشکلات به‌دلیل افزایش نرخ سوخت از طرف ایران و اخذ مابه‌التفاوت سوخت از کامیون‌های ترکیه به‌وجود آمده که ترکیه نیز برای مقابله‌به‌مثل به اعمال عوارض دوبرابری اقدام کرده است.

رییس شورای بازرگانی مشترک ایران و ترکیه گفت: مسیر ایران و ترکیه از قدیم به‌عنوان مهم‌ترین قسمت جاده ابریشم شناخته می‌شد و جایگزین‌کردن آن برای دوطرف کار راحتی نیست. به گفته رییس شورای بازرگانی مشترک ایران و ترکیه این بلاتکلیفی عوارض دو طرف باعث تحمیل خسارت‌های بالا به صادر‌کنندگان و وارد‌کنندگان دو کشور می‌شود، همچنین افزایش هزینه‌ حمل‌ونقل توان رقابت تجار را کاهش می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: دو دولت ایران و ترکیه مایل به توافق جدید هستند اما تا‌به‌حال روند مذاکرات مثبت نبوده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر