علی فاضلی برنده نهایی انتخابات اتاق اصناف

۱۳۹۳/۰۸/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۷۱۳۵

هتل لاله روز گذشته کانون اخبار بود. از فوت یک کاندیدا تا درگیری فیزیکی میان اعضا، همگی باعث شد این انتخابات اتاق اصناف در خاطرها برای همیشه ثبت شود. همه در فضای انتخابات بودند تا اینکه مجری حاضر در صحنه خبر درگذشت جعفر معماریان رییس اتاق اصناف شهرستان مشهد را اعلام کرد. همه ماتم‌زده به دور و برشان می‌نگریستند و کسی رمقی برای رای دادن نداشت و با از دست رفتن یک کاندیدا این انتخابات به کام اتاق اصنافی‌ها تلخ شد. انتخابات اتاق اصناف ایران روز گذشته در هتل لاله توسط نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت مشخص شد که طبق پیش‌بینی‌های «تعادل» علی فاضلی بالاترین آرای ششمین دوره هیات رییسه اتاق اصناف ایران را به خود اختصاص داد. در حاشیه این مراسم نمایندگان حاضر اتاق اصناف به معرفی و شفاف‌سازی عملکرد خود پرداختند که جعفر معماریان تهرانی به عنوان 13 کاندیدای اتاق اصناف ایران پس از سخنرانی خود به علت عارضه قلبی درگذشت.


علی فاضلی مقتدرانه پیروز شد

علی فاضلی در انتخابات هیات رییسه اتاق اصناف ایران که صبح روز گذشته با حضور 141 نماینده اتاق اصناف ایران برگزار شد، با 108 رای بیشترین آرای ششمین دوره انتخابات اتاق را به خود اختصاص داد. براساس این گزارش محمد شکریه با 68 رأی از صنوف تولیدی، مجتبی صفایی با 56 رای از صنوف تولیدی، سیدمحمد هاشمی با 69 رأی از صنوف توزیعی، محمدعلی صدیقی با 58 رأی از صنوف توزیعی و سعید ممبینی با 51 رأی از صنوف توزیعی به عنوان دیگر اعضای هیات رییسه انتخاب شدند. به این ترتیب 5 عضو از 6 عضو هیات رییسه بر اساس پیش‌بینی «تعادل» انتخاب شدند. در این میان نیز یوسف جعفری، محمدحسین جلالی، علی کیانی‌مقدم و لطف‌الله اصلاحیان از کاندیداتوری اتاق اصناف انصراف دادند.


انتخاباتی که اصناف را سیاه‌پوش کرد

در حاشیه نخستین انتخابات اتاق اصناف ایران عبدالله افشاری عضو هیات رییسه اتاق اصناف مشهد در گفت‌وگو با «تعادل» در رابطه با از دست رفتن جعفر معماریان تهرانی گفت: رییس اتاق اصناف شهرستان مشهد حدود یک‌سال است که دچار عارضه قلبی است و به‌تازگی نیز عمل جراحی قلب را انجام داده بود که متاسفانه پس از سخنرانی و استرس جو روانی انتخابات این مجموعه را به‌طور کلی تنها گذاشت.

وی ادامه داد: رییس اتاق اصناف مشهد جزو افرادی بود که قطعا در ششمین انتخابات اتاق اصناف پیروز می‌شد اما در نهایت با درگذشت این خادم علی‌ابن‌موسی‌الرضا(ع) رقابت برای کاندیدا‌های دیگر باقی ماند و در نهایت بعد از فوت میزان رای وی کاسته شد.


برنامه‌های دولت برای پررنگ شدن اصناف

مجتبی خسروتاج نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: برای پررنگ‌تر شدن نقش اصناف 20 پروژه طراحی کرده‌ایم که در واقع برای شفاف‌سازی بیشتر واحدهای صنفی یکی از مهم‌ترین پروژه‌های مهم صنعت، معدن و تجارت به‌شمار می‌رود که امیدواریم بحث اخلاق‌مداری در واحدهای صنفی افزایش یافته و در جهت ارتقای کیفی واحدها اقدام کنیم.

وی اضافه کرد: تمام واحدهای صادرات ایران از شرایط روسیه و بازار آن آگاهی دارند و حجم مصرف میوه و قیمت آن را در روسیه بررسی کردند و با وجود آنکه روسیه کشورهای دیگر را تحریم کرده است، اروپایی‌ها مسیر دور زدن تحریم‌ها را بلد هستند و به‌دنبال آن هستند تا میوه خود را به روسیه صادر کنند و درحال حاضر در بازار روسیه میوه و مواد غذایی اروپایی وجود دارد. قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: یکی از زیرساخت‌ها کانتینر یخچال‌دار است که دولت مصوب کرده به‌ازای خرید هر کانتینر یخچال‌دار داخلی واردکننده بتواند دو کانتینر یخچال‌دار وارد کند.

وی به شرایط صادرات محصولات ایران به روسیه اشاره کرد و گفت: امروز تمام واحدهای صادرات ایران از شرایط روسیه و بازار ایران آگاهی دارند به صورتی که می‌دانند حجم مصرف و قیمت میوه در آن کشور چگونه است.

وی افزود: از میزان رقابت قیمت میوه در بازار روسیه افراد صادر‌کننده آگاهی کامل را دارند اما با وجود اینکه اروپا کشورهای دیگر را تحریم کرده است آنها نیز به‌خوبی از مسیر دور زدن آگاه هستند.

در حاشیه انتخابات ششمین دوره هیات رییسه اتاق اصناف ایران مجتبی خسروتاج گفت: این امر به توافقات جدید نیاز دارد. از سوی دیگر باید توجه کرد که اروپایی‌ها مسیر دور زدن تحریم‌ها را به‌خوبی بلد هستند چراکه اکنون میوه و مواد غذایی اروپایی در بازار روسیه موجود است!

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره قیمت شکر که این روزها بحث‌برانگیز شده و اختلاف نظری بین تولیدکنندگان آن با مسوولان دولتی صورت گرفته است، گفت: شکر جزو اقلامی است که قیمت آن در ستاد تدابیر ویژه تنظیم بازار نهایی شده و در مورد آن تصمیم‌گیری می‌شود.


با کمک اصناف حجم صادرات را افزایش می‌دهیم

خسروتاج با اشاره به اهمیت افزایش صادرات گفت: در 6ماهه اول 23میلیارد دلار صادرات کالای غیرنفتی و 26میلیارد دلار واردات داشتیم که با کمک اصناف می‌توانیم حجم صادرات را افزایش داده و از پتانسیل آنها بهره بگیریم. قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار امیدواری کرد که شاهد این باشیم هر کالایی در بازار به وفور یافت شود و شاهد تورم‌های لجام‌گسیخته نباشیم.

خسروتاج اظهار کرد: با توجه به سیاست‌های اقتصادی مقاومتی باید سعی کنیم با کمک اصناف واحدهای صنفی و تشکل‌ها، ایستگاه‌های سیار و واحدهای توزیع کالا را کم کنیم تا هزینه مبادله کاهش یابد و منافع برای مصرف‌کننده بیشتر شود. قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: اگر کسبه بتوانند کالاها را با قیمت مناسب از واحدهای تولیدی تحویل بگیرند، نظام توزیع شفاف می‌شود و واسطه‌ها و هزینه عرضه نیز کاهش می‌یابد. خسروتاج خاطرنشان کرد: درحال حاضر نظام بازرگانی کشور در بخش اصناف نظام رقابتی است و آنها با توجه به تقاضا بازار را بررسی می‌کنند. وی اظهار کرد: به موجب سیاست‌های اصل 44 و سیاست‌های دولت دنبال این هستیم که کارهای تصدیگری را به بخش خصوصی واگذار کنیم چرا که جبهه اول برخورد مردم با اصناف است.

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخشی از سخنان خود با اشاره به بازار روسیه گفت: 80درصد واردات روسیه از مسیر بندر سن‌پترزبورگ صورت می‌گیرد و اگر بخواهیم صادرات را از غربی‌ترین بندر روسیه انجام دهیم، نیازمند کشتی‌های یخچال‌دار هستیم تا بتوانیم در بازار رقابتی حضور مستمر داشته باشیم. گفتنی است هیات رییسه اتاق اصناف ایران 7 عضو دارد که 3 نفر عضو صنوف تولیدی و خدمات فنی و 3 نفر عضو صنوف توزیعی و خدماتی هستند که توسط 145 نماینده اتاق اصناف ایران انتخاب می‌شوند و هفتمین عضو این اتاق از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت منصوب می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر