رشد 27‌درصدی تجارت خارجی

۱۳۹۳/۰۸/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۷۱۳۴

آخرین آمارهای گمرکی خبر از رشد 26.52‌درصدی تجارت خارجی در هفت‌ماهه اول امسال می‌دهد. در هفت‌ماه اخیر حجم مبادلات تجاری ایران در این مدت به 57‌میلیارد‌و‌214‌میلیون‌دلار رسیده است که بر این اساس در این مدت 26‌میلیارد‌و‌943‌میلیون‌دلار انواع کالا صادر و به‌میزان 30‌میلیارد‌و‌271‌میلیون‌دلار هم کالا وارد کشور شده است. با در نظر گرفتن اینکه در هفت‌ماهه اول سال92 حجم کل صادرات و واردات تنها 45‌میلیارد‌و‌218‌میلیون‌دلار بوده است می‌توان نتیجه گرفت که تجارت ایران تقریبا 27‌درصد رشد داشته است. بر این اساس صادرات غیرنفتی ایران از‌‌نظر حجمی در این مدت 19.9‌درصد و واردات کشورمان هم 24.72‌درصد افزایش یافته است. همچنین از نظر ارزش دلاری صادرات 27‌درصد و واردات 25.8‌درصد افزایش را تجربه کرده است.

یکی از چالش‌های دولت تدبیر و امید در بحث تجارت خارجی آمارهایی است که باعث بزرگنمایی تلاش تجار ایران شده است. آمار رشد 27‌درصدی شاید به‌نظر خبری بسیار خوش باشد اما زمانی‌که آمار تجارت خارجی را با آمار تجارت خارجی در سال91 مقایسه می‌کنیم تازه متوجه این موضوع می‌شویم که تجارت خارجی ایران هنوز نتوانسته بسیاری از آسیب‌های دو‌سال آخر دولت قبل را جبران کند. درواقع در این مدت همیشه حجم تجارت خارجی کمتر از سال91 بود اما در این هفت‌ماه برای نخستین‌بار به سال‌91 رسید. حجم تجارت خارجی ایران در هفت‌ماهه اول امسال کمی بیش از 0.5‌درصد نسبت به مدت مشابه دو سال قبل رشد را تجربه کرده است. درواقع اقتصاد ایران امروز بالاخره توانسته میزان تجارت خارجی خود را به سال91 برساند اما هنوز با اهداف برنامه پنجم فاصله زیادی دارد. نکته مثبت این موضوع این است که بخش مهمی از این افزایش تجارت مربوط به افزایش صادرات بوده است. هرچند که این صادرات مدیون افزایش تجارت مواد پتروشیمی است.

آمار گمرک نشان می‌دهد اقلام عمده صادرات غیرنفتی در مدت یادشده شامل پروپان مایع‌شده، متانول و پلی‌اتیلن گرید‌فیلم بوده و عمده‌ترین خریداران کالاهای صادراتی کشورمان هم به‌ترتیب چین، عراق، امارات متحده عربی، افغانستان و هند بوده‌اند.

عمده واردات کشورمان هم به‌ترتیب به گندم با سهم 4.29‌درصد از کل ارزش واردات، وسایل نقلیه با موتور پیستونی درون‌سوز با حجم سیلندر بیشتر از 1500سانتی‌مترمکعب با 3.2‌درصد، برنج با 3.6‌درصد، کنجاله سویا با 2.59‌درصد و ذرت با 2.35‌درصد اختصاص دارد. عمده کشورهای صادرکننده کالا به ایران در هفت‌ماهه امسال به‌ترتیب امارات متحده عربی، چین، کره‌جنوبی، هند و ترکیه بوده‌اند. رشد صادرات غیرنفتی ایران در هفت‌ماهه اول امسال در حالی رخ داده است که بخش مهمی از این رشد مدیون افزایش چشمگیر صادرات میعانات گازی و محصولات پتروشیمی در دولت تدبیر و امید است. بعد از توافقات ژنو یکی از صنایعی که برخی محدودیت‌های تحریمی آن حذف شد صنعت پتروشیمی بود که در‌حال‌حاضر بخش مهمی از تجارت ایران را به خود اختصاص داده است. از سوی دیگر مساله واردات خودرو که براساس این آمار در رده دوم کالاهای وارداتی ایران قرار دارد در حال پیگیری است. در همین راستا رییس کل گمرک ایران از مرجوع‌شدن تمام خودروهایی که با حجم موتور بالای 2500سی‌سی در گمرک مانده‌اند، خبر داد. مسعود کرباسیان با بیان اینکه تعدادی از این خودروها در گمرک مانده‌اند، اظهار کرد: براساس مصوبه دولت فعلا این خودروها نمی‌توانند ترخیص شوند.

وی با تاکید بر اینکه این خودروها جزو کالاهای متروکه نیز قرار نخواهند گرفت، تصریح کرد: در‌حال‌حاضر مقررات دولت به این شکل است و افرادی که در بحبوحه این مصوبه خودروشان به گمرک رسیده است نمی‌توانند خودرو خود را ترخیص کنند. رییس کل گمرک ایران خاطرنشان کرد: در این فاصله خودرو دو ورزشکار نیز به گمرک آمده است، اما خودروهای آنها نیز براساس همین قانون نمی‌توانند ترخیص شوند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر