انشعاب احزاب و فراکسیون‌ها برای استقبال از انتخابات 94

۱۳۹۳/۰۶/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۷۱۳

وقوع انشعاب در احزاب و گرایش‌های سیاسی از زمان بسته شدن «نطفه» فعالیت احزاب، امری رایج و متداول است. راه‌اندازی تشکیلات ندا (نسل دوم اصلاحات) با محوریت «سیدصادق خرازی» از یک طرف و انشعاب در فراکسیون اصولگرای «رهروان ولایت» و ظهور فراکسیون «اعتدال»، در فاصله یک‌سال مانده به انتخابات مجلس دهم، معانی متفاوتی را به ذهن کارشناسان و تحلیلگران متبادر می‌کند که می‌توان به آنها اشاره کرد. از آنجایی که طی روزهای گذشته بیشتر چهره‌های اصلاح‌طلب در این باره اظهارنظر کرده‌اند، روزنامه «تعادل» به همین بهانه سراغ نمایندگان «اصولگرای» مجلس رفته تا نظر بهارستانی‌ها را هم درباره «تشکیلات ندا» و «فراکسیون اعتدال» جویا شود.

نسل دوم اصلاحات از منظر اصولگرایان

تشکیلات سیاسی ندا اگرچه همچنان در انتظار دریافت مجوز از وزارت کشور است، اما حتی خبر تشکیل چنین سازمانی هم، فضایی از اظهارنظرهای مختلف سیاسی و جناحی را به‌وجود آورده است. برخی تحلیلگران معتقدند از آنجایی که «چند صدایی» همواره بلای جان اصلاحات بوده است، شکل‌گیری چنین سازمانی معنایی جز افسارگسیختگی بیشتر نخواهد داشت. از سوی دیگر هم برخی نمایندگان اصولگرای مجلس نهم در گفت‌وگو با «تعادل» اعلام می‌کنند که با حضور «ندا» در پهنه سیاست کشور نه‌تنها مخالفتی ندارند، بلکه آن را باعث رونق بیشتر فعالیت‌های سیاسی نیز ارزیابی می‌کنند. جالب اینجاست که این دسته از نمایندگان، از لزوم سازماندهی مناسب برای تاثیر‌گذاری در مناسبات سیاسی سخن می‌گویند و خواستار حمایت همه چهره‌های شاخص اصلاح‌طلبان از این تقسیم راهبردی می‌شوند.

سیدحسین نقوی ازجمله اصولگرایانی است که در گفت‌وگو با «تعادل»، نسبت به این موضوع واکنش نشان می‌دهد. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی می‌گوید: «اصلاح‌طلبی در کشور ما شامل طیف گسترده‌یی از نیروهای سیاسی است که در بین آنها تفاوت دیدگاهی گسترده‌یی را می‌توان دید. به عبارت روشن‌تر در این دایره از چهره‌هایی که اساسا با اصل نظام مشکل دارند تا افرادی که در دایره قانونی نظام فعالیت دارند به چشم می‌خورد. حرکت آقای خرازی در ایجاد تشکیلات ندا، که به قول خودش با هدف «بازسازی»، «دگردیسی» و «بازیابی» اصلاح‌طلبی پا به میدان گذاشته، طبیعی است که با مخالفت اصلاح‌طلبان مواجه شود. حتی برخی روی اصلاح‌طلبی وی هم شک وارد می‌کنند. اما از نظر من این حرکت باید با استقبال هم مواجه شود.»

عضو اصولگرای مجلس نهم که از جمله رای‌دهندگان به استیضاح وزیر علوم هم محسوب می‌شود در ادامه صحبت‌هایش اشاره می‌کند: «به هرحال اصلاح‌طلبان رقیب سیاسی اصولگرایان به‌شمار می‌روند، از این منظر نحوه ورود چنین تشکیلاتی برای ما هم مهم است. حزبی که براساس قانون اساسی تشکیل می‌شود نه‌تنها باید به اصول نظام پایبند باشد، بلکه باید مقید به این اصول نیز باشد. ما انتظار داریم که تشکیلات تازه اصلاح‌طلبان از همین امروز، مرزهای فکری خود با دشمنان نظام را مشخص کند. به نظرم رقابت‌های سیاسی باید بر سر پاکدستی، خدمت به مردم، حرکت در مسیر توسعه و... شکل گیرد.»جعفر قادری دیگر نماینده اصولگرایی است که نظری مشابه دیدگاه نقوی را در این باره مطرح می‌کند. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نهم در گفت‌وگو با «تعادل» می‌گوید: «شخصا هنوز شناختی نسبت به این تشکیلات در شرف تاسیس ندارم، اما درباره فعالیت‌های اصلاح‌طلبان یک نکته کلی وجود دارد و آن اینکه طیف‌های تندرو اصلاحات طی سال‌های گذشته مشکلات بسیاری را برای کشور ایجاد کرده‌اند. به نظرم شنیدن خبر فعالیت حزبی طیف‌های منطقی‌تر اصلاح‌طلب که اصل نظام را قبول دارند، خبر خوبی است.»

قادری اشاره می‌کند: «معتقدم مهم‌ترین وظیفه‌یی که این تشکیلات باید به آن توجه کند، جبران اشتباهاتی است که اصلاح‌طلبان در گذشته انجام داده‌اند. اگر با این برنامه وارد عمل شوند، باید از حضور آنها استقبال کرد.»

اصولگرایان رو در روی هم

جلسه یک‌شنبه مجلس، در کنار سروصداهای بسیار نمایندگان تندرو مجلس علیه علی لاریجانی، حاشیه‌های زیادی از عضو‌گیری برخی نمایندگان برای فراکسیون‌های نوظهور خود بود. یکی از این نمایندگان، علی مطهری بود که بنا به شنیده‌ها، برگه‌های نام‌نویسی از همکاران خود برای تشکیل فراکسیون صدای ملت را دست به دست می‌چرخاند. خبری که البته با واکنش شدید مطهری روبه‌رو شد. نماینده تهران با «سیاسی»خواندن انگیزه‌های انتشار خبر نام‌نویسی از نمایندگان برای عضویت در «صدای ملت»، آن را تصمیمی برای گذشته خواند و گفت: چون ملاحظاتی داشتیم این موضوع مسکوت ماند و همچنان در همان شرایط قبل هستیم و مساله جدیدی پیش نیامده است.

مطهری همچنین انتشار خبر تاسیس فراکسیون جدید از سوی خود را تلویحا گردن نمایندگان فراکسیون اصولگرایان انداخت و گفت: اتفاقات مجلس و انتشار این خبر هر دو در یک راستاست و آن تلاش برای تضعیف رییس مجلس است.

در جلسه روز یک‌شنبه بهارستان برخی چهره‌های سرشناس جبهه پایداری، پرخاش تندی علیه رای‌گیری استمزاجی علی لاریجانی کردند. اقدامی که سرانجام به شکست تاکتیک تندروها برای حذف جریان رقیب در هیات نظارت بر مطبوعات منجر شد. آن‌گونه که مطهری می‌گوید، انتشار خبر تشکیل فراکسیون جدید او، سناریوی اقلیت مجلس برای اختلاف‌افکنی میان رهروانی‌هاست.

هر چند دیگر نمایندگان عضو فراکسیون رهروان شاهد پخش برگه‌های نام‌نویسی علی مطهری برای تاسیس فراکسیون خود بودند.

«ندای ملت» متولد می‌شود

ابراهیم نکو با تایید این خبر، در اظهارات تندی علیه علی مطهری به «تعادل» می‌گوید: من خودم با چشم خودم دیدم که این بزرگواران، قصد انتشار برگه‌های عضو‌گیری فراکسیون صدای ملت را داشتند. به گفته ابراهیم نکو، علاوه بر فراکسیون‌‌های صدای ملت و اعتدال که این روزها زمزمه‌های شکل‌گیری آنها در دل رهروان ولایت مطرح است، «ندای ملت» نیز دیگر فراکسیونی است که تلاش‌ها برای تشکیل آن آغاز شده است.

عضو فراکسیون رهروان ولایت در مورد تولد سه فراکسیون از دل رهروان ولایت و جدایی عده‌یی از آن می‌گوید: تقابل میان نمایندگان در نتیجه این حرکت بیشتر خواهد شد و البته تاثیر‌گذاری رهروان ولایت نیز بیشتر از گذشته زیر سوال می‌رود. نماینده شهریار در مورد آخرین اخبار از شکل‌گیری فراکسیون «اعتدال» نیز گفت: در مشورت‌هایی که با دوستان خود داشته به این نتیجه رسیده‌ایم که این حرکت، در حال حاضر به تفرقه‌ در میان اصولگرایان دامن می‌زند.

افول «رهروان»

ابراهیم نکو دلیل مطرح شدن بحث انشعاب از رهروان ولایت را سیاست‌های چندگانه آن می‌داند و به همکاران خود توصیه کرد برای جلوگیری از این امر، نشست‌هایی را برای بازاندیشی در استراتژی‌های رهروان ولایت پیشنهاد کرد.

این عضو فراکسیون رهروان ولایت در مورد پیروزی دیدگاه جبهه پایداری در استیضاح رضا فرجی‌دانا نیز گفت: این نمایندگان توانستند با برنامه‌یی نو و بسیار دقیق، نبض مجلس را به‌دست گیرند. وی تصریح کرد: تنها فراکسیون رهروان ولایت برای جلوگیری از انشقاق این است که برای انتخابات بعدی هیات رییسه بهارستان و حتی انتخابات مجلس دهم به همفکری‌های بیشتر بپردازند وگرنه باید منتظر باختن قافیه به رقبای تندرو خود بمانند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر